مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

400
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/vubZJ

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی : برای سالم‌ بودن و سالم‌ ماندن لازم است که به میزان کافی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برخوردار شوید . اما متاسفانه برخی افراد کمبود ویتامین را چندان جدی نمی‌گیرند؛ غافل از این‌ که کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز، برای سلامت بدن گران تمام می‌شود .

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

اگر کمبود ویتامین و مواد مغذی داشته باشید از کجا می‌فهمید؟ نشانه‌های کمبود ویتامین و مواد معدنی بدن به چه صورت بروز می‌کنند؟ خب بدن شما اطلاعات زیادی به شما می‌دهد از جمله چیزهایی که در درون شما در جریان است و شما نمی‌توانید ببینید.  این کلیدی ست برای توجه به نشانه‌هایی که گاهی اوقات بعضی از آنها خیلی یواشکی ظاهر می‌شوند بنابراین شما می‌توانید با توجه به آنها مواد مغذی و کمبودهایی را که در درون خود دارید متوجه شده و با مصرف و جذب آنها، احساس بهتری خواهید داشت .

در این بخش از مجله اینترنتی بیرکلیک قصد داریم مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن را معرفی نماییم . همراه ما باشید .

 

۱ – احساس خستگی

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

اگر هر شب کافی می‌خوابید، اما در طول روز احساس خستگی زیادی می‌کنید، احتمالا به کمبود ریبوفلاوین (ویتامین B2) مبتلا هستید. بنابراین لازم است‌ مصرف محصولات لبنی، تخم‌مرغ یا گوشت‌های کم‌چرب مانند بوقلمون و… را بیشتر کنید.

 

۲ – افسردگی

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

عوامل متعددی برای ابتلا به افسردگی وجود دارد. یکی از این عوامل کمبود ویتامین D است . افرادی که در طول زمستان مکمل ویتامین‌D دریافت می‌کنند از بقیه افراد روحیه بهتری دارند و کمتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند .

همچنین بخوانید :   رابطه بین تغذیه اشتباه و بیماری های پوستی

فرقی نمی‌کند در چه فصلی از سال قرار دارید؛ حتما به فکر جذب ویتامین D بیشتری باشید . در فصل زمستان به دلیل کاهش نور خورشید این مشکل رواج بیشتری دارد. در نتیجه بهتر است با مشورت پزشک مکمل مصرف کنید.

 

۳ – ریزش موی شدید

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

ریزش موی زیاد ممکن است ناشی از کمبود بیوتین (از خانواده ویتامین B) باشد . این نوع کمبود، بویژه در بین ورزشکارانی که به تخم‌مرغ خام علاقه‌مند هستند، دیده می‌شود . تخم‌مرغ خام حاوی پروتئینی به نام «آویدین» است که مانع از جذب بیوتین می‌شود . بنابراین راه‌حل مشکل ساده است؛ از مصرف تخم‌مرغ خام بپرهیزید . اگر نمی‌توانید این عادت را ترک کنید مصرف سبزیجاتی مانند گل‌کلم یا قارچ را افزایش دهید و مصرف ماهی آزاد و میوه‌هایی مانند موز و تمشک را در اولویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید .

 

۴ – اختلالات دید شبانه

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

گاهی مشکل دید در شب به کمبود ویتامین آ (A) مربوط می‌شود . ویتامین A در ساختن رنگدانه‌های سلول‌های گیرنده‌ی نوری در چشم‌ها و کمک به دید در نور کم مؤثر است. کمبود ویتامین A موجب می‌شود شب‌ها نتوانید دید واضحی داشته باشید و شاید حتی به سایر اختلالات بینایی مثل دِژِنِراسیون ماکولا (تخریب لکه‌‌ی زرد) نیز دچار شوید.

سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج و کلم‌‌برگ، سبزیجات دارای رنگدانه‌های نارنجی مثل هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای نارنجی، طالبی و تخم‌مرغ از جمله منابع ویتامین A هستند.

 

۵ – سردرد و سرگیجه

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

سردرد و سرگیجه ممکن است ناشی از عدم جذب نیاسین یا همان ویتامین‌ B3 باشد . بیماری پلاگر که با علائمی مانند اسهال، درماتیت و دمانس (زوال عقل) خود را نشان می‌دهد نیز در اثر کمبود شدید ویتامین‌ B3 بروز می‌کند . خوشبختانه در جوامعی که مواد غذایی با این ویتامین غنی می‌شود ، این بیماری نیز به‌ندرت دیده می‌شود . جگر گاو و گوساله، مرغ و ماهی و … جزو منابع غذایی ویتامین‌ B3 هستند .

همچنین بخوانید :   خواص معجزه آسای روغن کنجد در سلامتی

 

۶ – بی‌ اشتهایی

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

عوامل متعددی در بی‌اشتهایی دخالت دارند، اما در برخی موارد کمبود بیوتین ممکن است عاملی برای از دست دادن اشتها باشد. البته باید بدانید این نوع کمبود ویتامین بندرت بروز می‌کند. مصرف مکمل‌ها شما را از این کمبود نجات می‌دهد. البته می‌توانید با مصرف بادام، تخم‌مرغ، حبوبات و همچنین توت‌فرنگی و تمشک مشکل را رفع کنید.

 

۷ – خشکی پوست

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

خیلی‌ها از خشکی پوست شکایت می‌کنند. دلایل زیادی برای خشکی پوست وجود دارد. درست است که نوع پوست در وهله اول یک مساله ژنتیکی است، اما باید بدانید که کمبود ویتامین‌های A و B نیز ممکن است باعث خشکی پوست شود. بنابراین لازم است‌ مصرف سبزیجات برگ‌دار، آجیل‌ها، غلات و ماهی‌های چرب بخصوص ماهی آزاد را افزایش دهید.

 

۸ – بوی بد دهان

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن
مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

بوی بد دهان ممکن است از کمبود ویتامین ب۳ (B3) ناشی شود، به ویژه اگر خوب مسواک می‌زنید و نخ دندان استفاده می‌کنید و به طور کلی در رعایت بهداشت دهان و دندان کوشا هستید. کمبود ویتامین B3 به ضعیف شدن عملکرد کبد می‌انجامد. کبد روی عملکرد صحیح معده و روده‌ها تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل اختلال در عملکرد آن به مشکلات گوارشی و در نهایت بوی بد دهان منجر خواهد شد. این کمبود در افراد الکلی موجب کاهش سطح انرژی می‌شود . برای جلوگیری از ابتلا به کمبود ویتامین B3، مصرف احشاء خوراکی، ماهی‌های چرب، دانه‌ی آفتابگردان و سبزیجاتی مثل چغندر توصیه شده است.

 

نتیجه 

به طور کلی، کمبود ویتامین چیزی نیست که تشخیص آن از سوی خود افراد به سادگی امکان‌پذیر باشد . چنانچه احساس می‌کنید علائمی دارید که شاید به کمبود ویتامین مربوط باشند، حتما با یک پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه‌ی قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین بپرهیزید  .

همچنین بخوانید :   افسردگی‌های زنانه را بیش‌تر بشناسیم

یک آزمایش خون ساده سطوح ویتامین‌ها در بدن‌تان را مشخص می‌کند و پزشک در صورت مشاهده‌ی هر نوع کمبودی در سطوح ویتامین‌ها راهنمایی‌های لازم را برای بازگشت به وضعیت عادی در اختیارتان خواهد گذاشت.

مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

اینم جالبه

افسردگی‌های زنانه را بیش‌تر بشناسیم

افسردگی‌های زنانه را بیش‌تر بشناسیم زنان بیشتر از مردان دارای قوه عواطف و احساسات بوده و د…