250
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/S5FtJ

سیاره زحل و زیبایی های این جواهر منظومه شمسی

سیاره زحل پس ازمشتری ، دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی بوده و ششمین سیاره دور از خورشید است که به دور آن می گردد . با اینکه اندازه این سیاره ۷۶۵ برابر زمین است ولی آنقدر چگالی آن کم است که اگر روی آب بیفتد روی آب می ماند چون چگالی آن کمتر از آب بوده و یک غول گازی بشمار میرود . این سیاره اسرار خاصی در دل خود پنهان کرده که احتمالا از خواندن آنها لذت خواهید برد . برای آشنایی بیشتر با سیاره زحل ، با مجله اینترنتی بیر کلیک همراه باشید .

سیاره زحل

سیاره زحل از نظر فاصله با خورشید ، ششمين سياره منظومه شمسی و همچنين بعد از مشتری ، دومين سياره بزرگ منظومه شمسي ما است . اين سياره هفت حلقه باريك و صاف و زيبا در اطرافش دارد كه بيشتر از ذرات يخي (و مقداري سنگ) كه اطراف سياره حركت مي كنند ، تشكيل شده . ما معمولا سیاره زحل را با حلقه های زیبای اطرافش می شناسیم که آن را به يكی از زيباترين اشياي منظومه شمسي تبديل كرده اند . مشتري ، نپتون و اورانوس سيارات ديگري هستند كه حلقه دارند البته حلقه هاي آنها خيلي ضعيف تر از حلقه هاي دور کیوان است .

ساختار درونی زحل

سیاره کیوان بيشتر از هيدروژن و گاز هليوم تشكيل شده تا جاییکه بیشتر دانشمندان معتقدند که این سیاره یک غول گازیست و هیچ سطح جامدی ندارد . به هرحال، به نظر می رسد که زحل دارای یک هسته داغ و جامد آهنیست . اطراف این هسته متراکم ، هسته خارجی قرار گرفته که احتمالا ترکیبی از آمونیاک ، متان و آب می باشد . یک لایه از هیدروژن به شدت فشرده پیرامون هسته خارجی وجود دارد . در بالای این لایه ، منطقه ای چسبناک متشکل از هیدروژن و هلیوم جای گرفته است . هیدروژن و هلیوم در نزدیک سطح به شکل گاز در می آیند و با اتمسفر زحل که عمدتا ترکیبی از همین دوعنصر است مخلوط می شوند .

همچنین بخوانید :   رموز موفقیت دکتر فیروز نادری مدیر ارشد ناسا
سیاره زحل و زیبایی های این جواهر منظومه شمسی

یک لایه فشرده از ابر ، کل سطح زحل را پوشانده است . در تصاویر به دست آمده از این سیاره مناطق و کمربندهای رنگی قابل تشخیص اند . چنین مناطقی احتمالا به خاطر تفاوت دما و ارتفاع ابرها در قسمتهای مختلف ظاهر می گردند . گیاهان و حیوانات مقیم زمین نمی توانند در زحل دوام بیاورند . دانشمندان شک دارند که گونه زیستی در این سیاره یافت شود . زحل يكي از سياره هايي است كه بدون استفاده از تلسكوپ هم قابل ديدن است اما به تلسكوپ با قدرت پايين نيازمنديم تا حلقه هاي آن را ببينيم .

قمرهای زحل

زحل دارای ۱۵۰ قمر است که ۵۳ عدد از آنها دارای نامهای رسمی هستند . تیتان با قطر ۵۱۵۰ کیلومتر بزرگترین قمر زحل میباشد . چهار قمر رئا ، دیونه ، تتیس و یاپتوس نیز قطرهایی بین ۱۰۵۰ کیلومتر و ۱۵۳۰ کیلومتر را دارا می‌باشند . قمر رئا دارای یک سیستم حلقه مجزا و اتمسفر خاص است . بیشتر قمرهای دیگر بسیار کوچک هستند . اغلب نام های قمرهای زحل از نامهای تیتانها در اسطوره‌های یونان باستان اقتباس شده‌است . تیتان تنها قمر در تمامی منظومه شمسی است که دارای اتمسفر کافی برای وجود واکنشهای شیمیایی می‌باشد . همچنین تیتان تنها قمر دارای دریاچه هیدروکربن است .

گردش روز و سال در زحل

بعد از مشتری ، زحل سریعترین گردش وضعی در بین سیارات دیگر منظومه شمسی را دارد . یکبار گردش این سیاره به دور خود تنها ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه به طول می انجامد . پس یک روز کامل در کیوان برابر ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه در زمین و همچنین یک سال آن برابر ۲۹٫۵ برابر سال زمین است .

همچنین بخوانید :   خورشید به عنوان مهربان ترین ستاره برای زمین

شکاف کاسینی

در سال ۱۶۷۵ میلادی جووانی دومینکو کاسینی ، اخترشناس ایتالیایی کشف کرد که حلقه کیوان از دو حلقه تشکیل یافته است و میان آن دو جدایی وجود دارد . این جدایی شکاف کاسینی نامیده می‌شود و در اثر کشش گرانشی قمر غول پیکر تیتان بوجود آمده است . بررسی‌های واپسین نشان داده‌اند که در اطراف کیوان، بر روی هم چهار حلقه وجود دارد . درونی‌ترین آنها بسیار کم نور و تقریباً با بالای ابرها در تماس است . قطر حلقه نورانی بیرونی به ۱۴۰۰۰۰ کیلومتر می‌رسد .

تحقیقات بر روی زحل

فضاپیمای پایونیر ۱۱ برای نخستین بار در سال ۱۹۷۹ از این سیاره دیدن کرد و پس از آن در سالهای بعد وویجر ۱ و سپس وویجر ۲. از جمله مواردی که فضاپیمای وویجر ۲ در مأموریت خود توانست به آن دست پیدا کند اثبات وجود باد، میدان‌های مغناطیسی ، شفق صبحگاهی و همچنین تندر و آذرخش در این سیاره زیبا می‌باشد. سرعت بادهایی که در قسمت استوایی این سیاره می‌وزد به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد. پایونیر ۱۱ موفق شد تصاویری از زحل و چندین قمر آن تهیه کند ولیکن کیفیت این تصاویر بسیار پایین بود. این فضاپیما همچنین حلقه‌های زحل را مورد بررسی قرار داد .

سیاره زحل و زیبایی های این جواهر منظومه شمسی

در نوامبر ۱۹۸۰ وویجر ۱ به زحل رسید . اولین تصاویر با کیفیت بالا از زحل توسط این فضاپیما تهیه شد . ساختار بعضی قمرها برای اولین بار دیده شد. وویجر ۱ از نزدیکی قمر تیتان گذر کرد و تصاویری از اتمسفر آن تهیه نمود. این تصاویر نشان داد که اتمسفر تیتان بسیار ضخیم است و نور مریی از آن گذر نمی‌کند . در سال ۱۹۸۱ وویجر ۲ به مطالعه زحل ادامه داد . تصاویر نزدیکتری از زحل و حلقه‌های آن تهیه شد؛ ولیکن مشکلات فنی باعث شد که این فضاپیما نتواند به قدر کافی تصویر از زحل تهیه کند .

همچنین بخوانید :   عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید را بیشتر بشناسیم

آخرین مهمان زحل فضاپیمای کاسینی بود که از دو بخش اصلی تشکیل شده بود : مدارگرد فضایی پژوهشی کاسینی به همراه کاوشگر هویگنس که از کاسینی به سمت یکی از ماه‌های کیوان بنام تیتان فرستاده شد و اطلاعاتی از سطح آن به زمین فرستاد . در پانزده سپتامبر ۲۰۱۷ کاوشگر کاسینی بنا به تصمیم ناسا برای جلوگیری از برخورد کنترل نشده کاوشگر با ماه‌های کیوان (به خصوص تیان) و احتمال آلودگی یا نابودی هرگونه زیست فرازمینی احتمالی در آن‌ها ، با استفاده از آخرین مقادیر سوخت باقیمانده به درون جو کیوان سقوط کرده و بخشی از سیاره‌ای شد که بیش از یک دهه را به مطالعه آن پرداخته بود.

سیاره زحل و زیبایی های این جواهر منظومه شمسی نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر