راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان

337
راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/4xjW6

راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان

راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه : خیلی از رهبرها برای مشکل انگیزه در کارمندان دنبال راه حل می‌گردند . بعضی‌ها پاداش مادی (جایزه تشویقی ، ایجاد اتاق بازی، غذای مجانی) را برای خوشحال‌تر کردن کارمنداشان امتحان می‌کنند . اما تحقیق‌های انجام شده نشان می‌دهد که این تلاش‌ها، هرچند که ارزشمند هستند، اما در طولانی مدت انگیزه‌‌های مؤثری برای بهبود این مشکل به حساب نمی آیند . اغلب مدیران شرکتها اشتباه عمل می کنند . آنها به جای آنکه سعی کنند تا به کارکنان خود انگیزه بدهند، باید از بی انگیزه شدن کارکنان خود جلوگیری کنند . اما راه حل چیست ؟ و چه کار بایستی کرد ؟

در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک قصد داریم راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان را معرفی نماییم . همراه ما باشید .

راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان
راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان

۱ – یک هدف الهام بخش را القا کنید .

یک عامل مهم برای ایجاد اشتیاق (علاقه) در کارمندان، وجود یک هدف سازمانی مشخص، معتبر و الهام بخش است. در واقع برای کارمندان، هدف انجام کار، خیلی اهمیت دارد. آنها باید بدانند که برای چه در این شغل استخدام شده اند و هدف از انجام این شغل چیست. بنابراین، «دلیلی برای بودن» یا «دلیلی برای این جا بودن» برای پرسنل، فراتر از پول قرار خواهد گرفت . هر مدیری باید قادر باشد تا خیلی سریع یک هدف قدرتمند را برای واحد خودش بیان کند .

۲ – کارکنان را درک کنید

مدیران باید اطمینان حاصل کنند که تمام همکاریهای یک کارمند، چه بزرگ چه کوچک، مورد توجه قرار گرفته است. شعار بسیاری از مدیران این است که «چرا باید برای انجام کاری از کسی تشکر کنم که او برای آن کار دستمزد می گیرد؟» کارمندان این نکته را بسیار بازگو می کنند چقدر به قدردانی اهمیت می دهند. کارکنان همچنین اعلام می کنند که چقدر ناراحت هستند زمانی که مدیران وقتی را اختصاص نمی دهند تا به خاطر انجام صحیح یک کار از آنها تشکر کنند، اما خیلی سریع آنها را به خاطر اشتباهات نکوهش می کنند.

همچنین بخوانید :   با برترین سیستم های آموزشی دنیا آشنا شوید

درک موفقیتهای فرد توسط دیگران، یکی از نیازهای اساسی انسان است‌. توجه و درک کردن کارکنان، فضایل و کمالات آنها را افزایش می دهد، یاری کردن باعث می شود که این کمالات بیشتر شود .

۳ – برای کارکنان خود یک تسریع کننده باشید

ترکیب کردن مدل فرمان دادن وکنترل کردن، یک راه مطمئن برای کاهش بی‌انگیزگی است. در عوض، نقش کلیدی خود را به عنوان تسریع کننده کارکنان تعریف کنید : این شغل شماست که انجام کارهای آنها را تسهیل کنید . گزارشهای شما، در این منظر، «مشتریان»(طرف مقابل) شما هستند[باید کارشان را راه بیاندازید]. نقش شما به عنوان یک تسریع کننده شامل یک سری فعالیت هاست: برای واحدهای دیگر و سطوح مدیریتی، نقش یک محور را ایفا کنید. برای آنکه علایقشان را بیان کنند، افراد را متقاعد کنید که شما آنچه که آنها برای موفق شدن نیاز دارند را در اختیارشان می گذارید .

راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان
راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان

۴ – کارکنان خود را برای بهسازی هدایت کنید .

یک دلیل عمده که بسیاری از مدیران به زیردستان در بهبود عملکرد آنها کمک نمی کنند، این است که آنها نمی دانند چگونه بدون رنجاندن یا دلسرد کردن پرسنل این کار را انجام دهند. برخی از اصول اساسی زیر این مشکل را برطرف می کند .

کارکنانی که عملکرد کلی آنها رضایت بخش است، باید از این موضوع با خبر بشوند. اگر کارکنان بدانند که مدیریت به طور کلی از کار آنها خشنود است و حتی در حال کمک کردن به آنهاست، برای بهتر انجام دادن کار، پذیرفتن بازخورد در جهت بهبود و ارتقای آن عمل خواهندکرد.

۵ – رابطه خوبی با کارکنان داشته باشید .

یکی از بی حاصلترین قواعد در سازمانها، توزیع اطلاعات بر مبنای اصل «لزوم دانستن» است . [پرسنل فقط آنچه را لازم است، باید بدانند] این قاعده معمولاً روشی غیر ضروری و مخرب در جهت محدود کردن جریان اطلاعات در یک سازمان است.

همچنین بخوانید :   چهار گام مهم برای افزایش انگیزه و کاهش استرس

محروم کردن کارکنان از اطلاعات به خاطر نبود یک رابطه مناسب با مدیریت، یکی از مهمترین یافته های منفی است که ما در اظهار نظرهای کارکنان مشاهده کردیم. آنچه کارکنان نیاز دارند تا کارشان را انجام دهند و آنچه به آنها احساس احترام و حس مشارکت می دهد ، امر می کند که مدیران باید محدودیتهای خیلی کمی در جریان اطلاعات قرار دهند. چیزی را از کارکنان مخفی نگه ندارید، مگر آن موارد ناچیزی را که واقعا ًمحرمانه هستند.

۶ – عملکرد ضعیف را تشخیص بدهید .

حتماً به ۵ درصد از کارکنان خود که نمی خواهند کار کنند، توجه و آنها را شناسایی کنید. بیشتر افراد می خواهند کار کنند و از کار کردن افتخار می کنند. اما کارکنانی وجود دارند که به کارکردن حساسیت دارند .آنها هر کاری می کنند تا از زیر کارکردن فرار کنند. آنها بی انگیزه هستند و یک روش انضباطی – مثل انفصال از کار – تنها راهی است که می توان آنها را از طریق آن اداره کرد. این کار روحیه و کارایی بقیه اعضای تیم را افزایش می دهد، زیرا آنها می بینند که یکی از موانع کارایی آنها برداشته شده است.

راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان
راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان

۷ – کار جمعی (تیمی) را رواج دهید .

اغلب فعالیتها برای آنکه به طور موثر انجام گیرند، به یک کار گروهی نیاز دارند. تحقیق نشان می دهد که کیفیت یک کار گروهی در زمینه هایی مثل حل مسئله معمولاً بیشتر از کار فردی است.به علاوه بیشتر کارکنان وقتی به صورت جمعی کار کنند، انگیزه بیشتری پیدا می کنند.

هر زمان که امکان دارد مدیران باید کارکنان را به تیم های خود مختار تقسیم کنند، تیم هایی که بر مسائلی مثل کنترل کیفیت، زمان‌بندی و بسیاری از روشهای انجام کار کنترل دارند. چنین تیم هایی به مدیریت کمتری نیازمند هستند و طبیعتاً به کم شدن صحیح سطوح مدیریتی و کاهش هزینه ها منجر می شوند.

۸ – گوش کنید و درگیر شوید .

کارکنان یک منبع غنی اطلاعات هستند، در این مورد که چگونه باید یک شغل را بهتر انجام داد. این اصل درمورد همه انواع کارکنان از ساعتی تا رسمی کاربرد دارد. مدیرانی که با یک روش و شیوه مشارکتی کار می کنند، نتایج بزرگی را در ارتباط با کیفیت و بهره وری به دست می آورند.

همچنین بخوانید :   راه های حفظ انگیزه و روحیه کاری برای رسیدن به اهداف زندگی

مدیران مشارکتی به طور مداوم علاقه‌مندی خود را به عقاید و تصورات کارکنان آشکار می کنند. آنها صبر نمی کنند تا اینکه پیشنهادها به وسیله روابط رسمی یا نظام پیشنهادها جامه عمل به خود بگیرد. آنها به دنبال فرصتی می گردند تا گفتگوی مستقیمی با افراد و گروهها داشته باشند، در مورد اینکه برای اصلاح و بهتر کردن اثربخشی چه می توان کرد. آنها جو و فضایی را ایجاد می کنند که درآن گذشته به اندازه کافی خوب نیست [همواره نیاز به تغییر و اصلاح وجود دارد] و کارکنان را برای نوآوری هایشان شناسایی می کنند.

۹ – استعدادها را به چالش بکشید

۷۰ درصد از کارمندان عالی اعلام کرده‌اند که دلیل ترک کار، پیدا کردن شرکتی جدید برای شکوفایی استعدادهایشان بوده است. آن‌ها معتقد هستند شرکت قبلی استعدادهای آن‌ها را به چالش نکشیده و نقش‌هایی که به آن‌ها واگذار شده، به پیشرفت شخصی کمکی نکرده است. این کارمندان به‌ دنبال فرصت‌هایی هستند تا پتانسیل‌های خود را به نمایش بگذارند.

البته به چالش کشیدن به معنای کار بیشتر نیست. این راه حل اشتباه خود می‌تواند باعث خستگی و بی‌علاقگی بیشتر شود. بهتر است کارمندان بااستعداد خود را در همفکری برای پروژه‌های بزرگ شرکت دهید، به آن‌ها مسئولیت‌های مهم واگذار کنید یا کارهایی از آن‌ها بخواهید که تاکنون انجام نداده‌اند. با این کار، پتانسیل و توانایی‌ آن‌ها محک می‌خورد. درصورتی‌که فکری اساسی برای شکوفایی استعداد کارمندان نکنید، آن‌ها به‌سرعت به دنبال فرصت‌هایی خارج از شرکت شما می‌روند.

راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

اینم جالبه

علائم و نشانه های استخدام کارمند نامناسب

علائم و نشانه های استخدام کارمند نامناسب نشانه های استخدام کارمند نامناسب : به‌عنوان یک مد…