فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان

512
فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/uhQcz

فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان

ورزش شنا از جمله ورزش های پرطرفدار محسوب میشود مخصوصا در این روزهای گرم تابستان ، شنا کردن لذت خاصی به همراه دارد و باعث نشاط و آرامش انسان میشود . شنا كردن قابلیتهای جسمانی بدن مانند استقامت ، دستگاه گردش خون و تنفس ، قدرت ، سرعت و انعطاف پذیری مفاصل شانه و مچ پا را افزایش می دهد . کاهش اضطراب و استرس ، تقویت عضلات و انعطاف بدن از دیگر فواید آنست . با مجله اینترنتی بیر کلیک همراه باشید تا بیشتر در مورد فواید ورزش شنا صحبت کنیم .

فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان
فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان

فواید ورزش شنا

پیامبر گرامی اسلام (ص) در موارد بسیاری این ورزش را به تمام مومنان مفید دانسته و سفارش کرده اند که به کودکان خود نیز بیاموزید . همانطور که میدانید این ورزش محدودیت سنی ندارد یعنی میتوان از کودکی تا کهنسالی این ورزش را انجام داد چرا که هم زمان و هم شدت شنا قابل تعدیل است ، به همین علت همۀ افراد با هر سطح توانایی و بنابر ظرفیت های خودشان می‌توانند شنا کنند . اصلی ترین ویژگی این رشتۀ ورزشی این است که از سنگینی انسان می‌کاهد و احساس ارامشی را در انسان بوجود می آورد .

شنا ماهیچه های بدن را به کار می‌اندازد

اعضای بالا تنه و پایین تنه ، عضلات شکم و ماهیچه هایی که ستون فقرات را حفظ می‌کنند ، از جمله ماهیچه هایی هستند که در شنا مورد استفاده قرار میگیرند . شنا به افرادی که ستون فقراتشان دچار مشکل است توصیه می‌شود زیرا این ورزش ماهیچه هایی که آنها را حفظ می‌کند، تقویت خواهد کرد مخصوصا افرادی که دچار انحراف ستون فقرات هستند میتوانند فواید این ورزش را بخوبی لمس کنند .

همچنین بخوانید :   رابطه ورزش ژیمناستیک با کوتاهی قد کودکان
فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان
فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان

بهبود کارکرد قلب

شنا همه عضلات بدن شما، ازجمله قلب را قوی می‌کند . ماهیت هوازی ورزش شنا قلب شما را قوی می‌کند و عملکرد آن را در پمپاژ خون به سراسر بدن بهبود می‌بخشد . وقتی شنا می‌کنید ، آب اطراف شما بر روی بدنتان فشار وارد می‌کند که باعث افزایش گردش خون به قلب می‌شود . علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که تمرینات هوازی می‌تواند با واکنش‌های التهابی بدن مبارزه کنند ، درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند . بر اساس مطالعات انجمن قلب آمریکا اگر شما فقط روزی ۳۰ دقیقه شنا کنید، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب ۳۰-۴۰ ٪ کاهش میابد . شما می‌توانید به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای فشارخون خود را با تنها ۳۰ دقیقه شنا آنهم سه بار در هفته کاهش دهید . مطالعه دیگری کشف کرد که میزان ضربان قلب یک فرد در حالت استراحت می‌تواند با شنا کردن منظم برای یک دوره ۱۰ هفته‌ای، کاهش پیدا کند .

کار کردن بیشتر بدن با فشار کمتر

شنا کردن، چیزی به شما تقدیم می کند که سایر ورزش های هوازی نمی توانند و آن هم عبارتست از توانایی کار کردن بدن بدون تماس سخت استخوان های شما . وقتی بدن انسان در آب غوطه ور می شود، به طور خودکار سبک تر می گردد . وقتی تا کمر در آب فرو می روید، بدن ۵۰ درصد وزنش را تحمل می کند و زمانیکه تا سینه در آب فرو می روید ، ۲۵ تا ۳۵ درصد وزنش را تحمل می کند در حالتی که آب به گردن می رسد فقط ۱۰ درصد وزن خودتان را تحمل می کنید و ۹۰ درصد بقیه وزن بدن بوسیله آب استخر نگه داشته می شود . پس بنابراین استخر مکان مطلوبی را برای کار کردن عضلات سفت و مفاصل دردناک فراهم می کند ، خصوصاً اگر چاق و یا مبتلا به آرتروز مفاصل باشید .

همچنین بخوانید :   این ورزش ها کودک شما را باهوش تر میکند
فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان
فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان

مفید برای آرتروز

انواع صحیح ورزش برای افراد مبتلا به آرتروز عبارتند از ورزش هایی که باعث کشش عضلات شوند ، ورزش هایی که عضلات را قوی کنند و ورزش هایی که باعث تمرین هوازی شوند. شنا کردن در استخر هر سه نوع این ورزش ها را در بردارد . اگر آب استخر گرم باشد، برای مبتلایان به آرتروز خیلی بهتر است، زیرا آب گرم، خشکی مفاصل را برطرف می کند و آن ها را شل می کند . در حقیقت ، آب درمانی و شنا برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید مفیدتر از سایر فعالیت های ورزشی است .

بهبود انعطاف پذیری بدن

بر خلاف وسایل ورزشی موجود در سالن ورزشی ژیمناستیک که هر بار روی یک قسمت بدن اثر دارند ، ورزش شنا باعث حرکت تمام قسمت های بدن می شود و در نتیجه مفاصل و رباط ها را نرم و انعطاف پذیر می کند . دست ها، باسن، پاها، سر و ستون فقرات با شنا کردن در آب حرکت می کنند و می چرخند . علاوه بر این، طی هر حرکت به سمت جلو در طی شنا، بدن کش می آید که نه تنها باعث افزایش کارآیی بدن در آب می شود ، بلکه موجب کشش بدن از سر تا انگشتان پا می گردد .

فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان
فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان

سوزاندن کالری

شنا انرژی زیادی نیاز دارد البته این بیشتر به نوع شنا و حرکات شما بستگی دارد ولی بطور میانگین با شنا کردن ، بدن در حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ کالری در ساعت انرژی صرف میکند . تحقیق اولیه بر روی شنا و مصرف کالری نشان داده است که شنا ، بدون توجه به ضربه ، حدود ۸۹ % کالری سوزانده شده در طی دویدن و ۹۷% کالری سوزانده در طی دوچرخه سواری در یک دوره زمانی مشابه را می سوزاند . به بیان دیگر ، شنا حدود ۱۱% کمتر از دویدن اما تنها ۳% کمتر از دوچرخه سواری می سوزاند . یک نکته مهم در این اطلاعات این است که مصرف کالری به شدت ورزش بستگی دارد و امکان آن کاملا وجود دارد که در زمانی مشابه کالری های بیشتری را بسوزانید در صورتیکه شدید و بسرعت شنا کنید .

همچنین بخوانید :   ورزشهایی که کارایی بدن در رابطه جنسی را افزایش میدهد

چند توصیه مهم در مورد ورزش شنا

از شنا کردن تا سه ساعت بعد از خوردن وعدۀ غذایی زیاد و آبدار خودداری کنید . اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید علت این توصیه ، پیشگیری از شوک دمایی است . به تدریج وارد آب شوید یا ابتدا گردتان، بعد شکم و قفسه سینه را خیس کنید . نگذارید بیش از حد خسته شوید . به جریان هایی که از آب رودخانه دور می‌شوند، بدبین باشید . از تنها شنا کردن، خصوصاً دور شدن از ساحل بپرهیزید . محدودیت ها را بشناسید، یاد بگیرید و آنها را مراعات کنید . زیر دوش و اطراف استخر دمپایی بپوشید اینکار برای جلوگیری از زگیل های کف پا و برخی قارچ های بیماری زا مفید است . قارچ ها در استخرها وجود دارند، اما با دوش گرفتن، قبل و بعد از ورود به استخر، خوب خشک کردن بدن و باقی نماندن با مایو برای مدت طولانی، می‌توان از شر آنها در امان ماند . زگیل های کف پا، نیز عموماً زمانی ایجاد می‌شوند که شما برای تردد در اطراف استخر و زیر دوش رفتن، دمپایی به پا نمی‌کنید .

 

فواید ورزش شنا برای سلامتی جسم و روح انسان نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

اینم جالبه

مایو اسلامی یا بورکینی لباسی مناسب برای شنای خانم‌ها

مایو اسلامی یا بورکینی لباسی مناسب برای شنای خانم‌ها مایو اسلامی یا بورکینی چیست سوالی که …