مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی سلامت عمومی خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن

خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن

0
2
133
خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/AXsZQ

خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن

یکی از غذاهای خوشمزه که در سفره های ما ایرانیان یافت میشود ماکارونی است که طرفداران زیادی دارد . ماکارونی علاوه بر طعم خوش ، فوایدی برای بدن دارد که موضوع این بحث ما است . ارزش تغذیه‌ای ماكارونی در اصل وابسته به آردی است كه در تهیه‌ی ماكارونی از آن استفاده می‌شود . این ماده‌ی غذایی ، غنی از نشاسته است . ماکارونی به دلیل برخورداری از کربوهیدرات های پیچیده نسبت به بسیاری از محصولات دیگر غلات مانند نان و برنج برتری دارد . در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک قصد داریم در مورد خواص ماکارونی ، مطالبی را به حضورتان تقدیم کنیم لطفا همراه ما باشید .

خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن
خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن

خواص ماکارونی

تاریخچه پیدایش ماکارونی به قبل از تمدن روم باستان برمیگردد . زمانیکه اتروسک ها در شبه جزیره ایتالیا سکونت داشتند . امروزه هنوز پاستا پای ثابت غذای ایتالیایی هاست . پاستا نامی کلی است و به غذاهایی که از آرد گندم درست می شوند اطلاق می شود که در اشکال و رنگ های بسیار متنوعی پخته می شود وگاهی اوقات داخل آن را با گوشت، پنیر یا سبزی نیز پر می کنند . آنچه در ایران بیشتر از بقیه فرآورده های آن طرفدار دارد ، همان ماکارونی خوشمزه و مورد علاقه بچه هاست که معمولاً با سس گوشت چرخ کرده تهیه می کنند .

امروزه ماکارونی در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید میشود که هرکدام زیبایی و طعم خاص خود را دارد به عنوان مثال برای به دست آوردن رنگ زرد یا طلایی از زرده تخم مرغ استفاده می شود و برای رنگ سبز از اسفناج ، رنگ قرمز از گوجه فرنگی و رنگ سیاه از جوهر خوراکی کمک می گیرند . تعجب نکنید، چون امروزه بیش از ۶۰۰ نوع ماکارونی در نقاط مختلف دنیا تولید می شود که البته ممکن است همه آنها طبق سلیقه و میل غذایی ما نباشند . به طور حتم به همین تعداد و یا بیشتر سس های مختلف با ماکارونی سرو می شود .

همچنین بخوانید :   10 راز آشپزی برای خوشمزه کردن غذا
خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن
خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن

ویتامین ها و املاح موجود در ماکارونی

ارزش تغذیه ای ماکارونی وابسته به آردی است که در تهیه آن استفاده می‌شود .  در ماکارونی املاحی مانند روی، کلسیم و فسفر وجود دارد . برای تهیه ماکارونی باید از آرد با کیفیت بالا استفاده کرد . همچنین ماکارونی به دلیل داشتن آهن و روی می‌تواند برای کسانی که کم‌خون هستند، مفید باشد . پتاسیم موجود در ماکارونی برای بهبود عملکرد عضلات بدن به خصوص سلامت قلب و عروق تاثیرات مفیدی دارد . این ماده به کاهش کلسترول بالا در بدن کمک میکند و مانع از بیماری قلبی می شود .

ماکارونی حاوی ویتامین های گروه B است که موجب آرامش بدن می‌شود و بر روح و روان افراد اثر مثبتی دارد همچنین ویتامین آ موجود در ماکارونی برای پوست بسیار مفید بوده و به رشد سلولهای جدید پوستی کمک زیادی میکند . ماکارونی هیچ گاه به تنهایی مصرف نمی‌شود و بیشتر با مواد غذایی که دارای پروتئین بالایی هستند ، مانند پنیر ، گوشت و ماهی مصرف می‌شود . ارزش بیولوژیکی ماکارونی نسبت به هر غذای دیگر به خاطر تکمیل شدن پروتئین آن و همچنین تأمین اسید آمینه‌های ضروری افزایش پیدا می‌کند .

خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن
خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن

برای کنترل کالری این غذا توصیه می شود در آبی که برای جوشاندن ماکارونی استفاده می کنید تنها از کمی نمک استفاده شود و روغن به آب اضافه نکنید . بهتر است برای افزایش فرایند تبدیل کربوهیدرات به انرژی از ماکارونی های غنی شده با ویتامین B استفاده نمایید . ماکارونی های غنی شده با آهن نیز برای بانوان و نوجوانان می تواند مفیدتر باشد . در کنار ماکارونی از گوشت های کم چرب مثل ماهی، مرغ و ماهی تن استفاده نمایید . می توانید به جای گوشت از سویا برای افزایش پروتئین غذا استفاده کنید، اما بهتر است به جای نیمی از گوشت دلخواهتان از سویا استفاده نمایید تا هم بتوانید سبب افزایش جذب آهن و روی در غذایتان شوید و هم از فیتواستروژن ها بهره برده باشید .

همچنین بخوانید :   طرز تهیه و درست کردن سالاد ماکارونی ساده

بهتر است در گوشت خود از لیمو هم استفاده نمایید تا جذب آهن غذا افزایش یابد . با افزایش فلفل در سس ماکارونی می توانید سبب بهبود طعم و افزایش سوخت وساز بدنتان شوید . سعی کنید تا حد امکان از پنیر به ویژه پنیرهای پرچرب در تهیه ماکارونی استفاده نکنید .

ماكارونی یك غذای پایه و اصلی برای ورزشكاران محسوب می‌شود . این گروه سعی می‌‌كنند با استفاده از یك رژیم غذائی مناسب قدرت فیزیكی خود را در انجام مهارت مورد نظر افزایش دهند . برای این كه بدن كار خود را به خوبی به انجام برساند، لازم است كه هر دو عامل سوخت و مكانیسم بدن انسان به خوبی شناخته شود . در ورزش‌های هوازی ، وعده‌ی غذای اصلی و غالب باید به طور عمده شامل قندها و چربی‌ها باشد . یك وعده‌ی ماكارونی كه به طور معمول با سس گوجه‌فرنگی و روغن زیتون یا كره مصرف شود ، غذای ایده‌آلی بوده و میتواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند .

خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن
خواص ماکارونی و ارزش غذایی آن

افرادی که باید کمتر ماکارونی مصرف کنند

مصرف ماکارونی دم کشیده به سالمندانی که در معرض ابتلا به مشکلات متابولیسمی هستند توصیه نمی شود زیرا وقتی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند برنج، ماکارونی و نان به مدت طولانی طبخ می شوند، سرعت آزاد شدن قند (گلوکز) از ترکیب های نشاسته ای شان افزایش می یابد و به اصطلاح نمایه گلایسمی شان بالا می رود ؛ ترکیب نشاسته ای در بدن به سرعت به قند ساده تبدیل می شود و در نتیجه پاسخ انسولین بدن هم افزایش می یابد و در نهایت باعث بروز مشکلات متابولیکی خواهد شد . مصرف چنین غذاهایی به بیماران دیابتی نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود چون مصرفشان به شدت قندخون را افزایش می دهد و آن ها نمی توانند در زمان مشخص آن را در حد ثابت نگه دارند . در بیماران قلبی نیز افزایش قندخون باعث تولید کلسترول می شود که عامل مهمی در وخیم تر کردن حال این بیماران است . به همین دلیل بیماران دیابتی و قلبی عروقی بهتر است در کمترین مقدار ممکن مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا را مصرف کنند .

همچنین بخوانید :   طرز تهیه نودل چینی با بادام زمینی تنها در 15 دقیقه

 

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سعید
بارگذاری بیشتر در سلامت عمومی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

اینم جالبه

اجرای حرکت بارفیکس با چند راهکار ساده

اجرای حرکت بارفیکس با چند راهکار ساده اجرای حرکت بارفیکس : اگر بخواهیم تعریف ساده ای از حر…