تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن

691
تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/Ps9CD

تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن

تاثیرات مثبت زود خوابیدن : اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که تا نیمه‌ های شب به بهانه‌های مختلف همچون فناوری ، تحصیل، کار یا حتی تفریح بیدار می‌مانند ، بهتر است هر چه زودتر آن را ترک کنید .

خواب منظم و باکیفیت برای سلامتی روح و جسم ضروری است و بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات ریشه در بدخوابی و بی‌خوابی دارد .

تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن
تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن

زود خوابیدن مزایای باورنکردنی دارد ، مثلاً اگر زودتر بخوابید بهتر می توانید وزن کم کنید چراکه کم خوابی و بدخوابی باعث چاقی می شود ، پس شب ها زودتر بخوابید . زود خوابیدن سحرخیزی همیشه به پیشبرد کارهایتان کمک می کند . انسان های موفق زود می خوابند و زود هم از خواب بیدار می شوند . در حقیقت خواب کافی دارند و روز بعد را هدفمند و برنامه ریزی شده شروع می کنند .

در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک قصد داریم در مورد تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن بحث کنیم . لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید .

تاثیرات زود خوابیدن در سلامتی بدن

تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن
تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن

۱ – سلامت قلب

غالبا، سکته های قلبی در صبح خیلی زود اتفاق می افتد. این اتفاق به علت تداخل خوابیدن با رگ های خونی می باشد. کمبود خواب باعث بالا رفتن و بدتر شدن فشار خون و کلسترول می گردد. بالا رفتن فشار خون و کلسترول از عوامل بوجود آورنده بیماری های قلبی می باشند. اگر شما ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید، قلب تان سالم می ماند.

۲ – پیشگیری از انواع سرطان

افرادی که شب کارند، بیشتر در معرض خطر سرطان های سینه و روده قرار دارند. تحقیقات نشان داده است که این مشکل، به علت تفاوت مقدار ملاتونین در افراد می باشد. ملاتونین هورمونی است که خواب و بیداری را تنظیم می کند.

بعد از غروب آفتاب، هوا رو به تاریکی می رود و باعث می شود که هیپوتالاموس، ملاتونین را آزاد کند. ملاتونین وقتی آزاد شد، به خواب می رویم.

هنگامی که در برابر نور قرار داریم، هورمون ملاتونین کم می شود. این هورمون هم بر خواب ما اثر می گذارد و هم از سرطان جلوگیری می کند. ملاتونین باعث کاهش رشد سلول های سرطانی می گردد. بنابراین اتاق خواب خود را تاریک کنید و مطمئن باشید که ملاتونین ترشج می شود.

همچنین بخوانید :   دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن

۳ – کاهش استرس

اعمال بدن دارای قدرت شگفت آوری هستند. هنگامی که کمبود خواب داشته باشیم، فشار خون بالا می رود و هورمون های استرس زا بوجود می آیند. افزایش فشار خون باعث افزایش بیماری های قلبی و سکته می شود. هورمون های استرس زا خود باعث بدخوابی می شوند. بنابراین بهتر است روش های با آرامش زندگی کردن را یاد بگیریم.

۴ – کاهش تورم و التهاب

افزایش هورمون های استرس زا باعث افزایش مقدار التهاب و تورم، بروز دیابت، سرطان و بیماری های قلبی می گردند.

۵ – افزایش هوشیاری

اگر یک خواب خوب داشته باشید، روز بعد دارای انرژی بیشتری خواهید بود. همین طور، فعال بودن و دارای انرژی بودن باعث می شود که در شب، خواب خوب و راحتی را داشته باشید.

تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن
تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن

۶ – تقویت حافظه

محققان نمی دانند که چرا ما می خوابیم و رویا می بینیم، اما آنها می دانند که فرایندی به نام تقویت حافظه در خواب رخ می دهد. در حالی که بدن شما در حال استراحت است، مغز شما مشغول پردازش وقایع روزانه شما می باشد. رویاها و خواب های عمیق برای مغز بسیار مهم می باشند، چرا که در آن هنگام حافظه تقویت می شود. پس، کیفیت بالای خواب باعث حافظه بهتر و همچنین باعث بهتر انجام دادن کارها می گردد.

۷ – کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است، افرادی که در شب کمتر از ۷ ساعت می خوابند، بیشتر در معرض چاقی می باشند. کمبود خواب بر تعادل هورمون های بدن و اشتها اثر می گذارد. در اثر کمبود خواب، عملکرد هورمون های گرلین و لپتین (هورمون های تنظیم کننده اشتها) مختل می شود. بنابراین اگر می خواهید وزن تان کم شود و یا تغییری نکند، خواب خوبی باید داشته باشید.

۸ – باهوش شدن

چرت زدن در طول روز، می تواند سلامت شما را بهبود ببخشد. همچنین، چرت زدن باعث بهبود حافظه، عملکرد ادراکی و خلق و خوی می شود. مطالعه ای بر روی ۲۴۰۰۰ یونانی نشان داد افرادی که در هفته چند بار چرت می زنند، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی در آنها کمتر است. همچنین افرادی که در محل کار چرت می زنند، استرس بسیار کمتری را دارند.

همچنین بخوانید :   با این تکنیک در عرض 60 ثانیه به خواب میروید

۹ – کاهش افسردگی

خوابیدن بر روی بسیاری از مواد شیمیایی بدن اثر می گذارد. یکی از این مواد شیمیایی، سروتونین می باشد. افرادی که سروتونین خونشان کم است، از افسردگی رنج می برند.

۱۰ – نوسازی بدن

بدن برای ترمیم صدمات ناشی از استرس، اشعه ماورای بنفش و دیگر عوامل خطرزا، نیاز به خواب دارد. هنگامی که می خوابیم، سلول های بدن تعداد زیادی پروتئین می سازند. این مولکول های پروتئینی به صورت آجرهای ساختمانی برای سلول ها استفاده می شوند و به طور کلی، باعث ترمیم سلول های آسیب دیده می گردند.

علل دیر خوابیدن 

تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن
تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن

۱ – زیاد فکر کردن

بسیاری از افراد، مشکلات کاری خود را به خانه می برند. این موضوع باعث می شود چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، تداخل در خوابتان ایجاد گردد. اگر شما تمام روز، مشغول فکر کردن به یک مشکل باشید، این افکار از مغزتان بیرون نمی آید و باعث سخت خوابیدن و حتی بیدار شدن در نصفه شب می شود.

۲ – مصرف کافئین

افرادی که استرس زیادی دارند، مقدار زیادی کافئین می نوشند به این امید که از استرس رهایی یابند. کافئین ، استرس را بدتر می کند و بر روی مقدار و کیفیت خواب اثر می گذارد.

همچنین بخوانید :   کم خوابی بر روی سلامتی جوانان چه تاثیراتی دارد

۳ – ترشح کورتیزول

کورتیزول یک هورمون استرس زا می باشد و در دعوا کردن و جنگیدن ترشح می گردد. استرس های مزمن، ترشح کورتیزول را بالا می برند و بر روی خواب نیز اثر منفی می گذارند.

۴ – زندگی شلوغ و گیج کننده

اگر شما کارهای زیادی داشته باشید و دیر بخوابید و صبح خیلی زود بیدار شوید، احساس خستگی زیادی می کنید.

۵ – عصبانیت

عصبانیت نیز می تواند خواب شما را بر هم بزند و دچار اختلال در خوابیدن شوید. عصبانیت باعث می شود که مغز شما مشغول باشد و نگران فردای تان باشید.

 

تاثیرات مثبت زود خوابیدن و نقش آن در سلامتی بدن نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

اینم جالبه

مکمل آرژنین چیست و چه نقشی در بدنسازی دارد

مکمل آرژنین چیست و چه نقشی در بدنسازی دارد مکمل آرژنین و تأثیر ال آرژنین در بدنسازی پرسشی …