ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

377
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/E83wF

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

ناخن ها تقش زیادی در سلامت و زیبایی بر عهده دارند لذا رعایت تغذیه مناسب و تامین مواد غذایی و ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها جزو اولویت های هر انسان بویژه خانم ها میباشد . ناخن ها نیز مانند سایذ قسمت های بدن به مواد بخصوصی برای تامین سلامت و رشد طبیعی خود نیازمندند . در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک قصد داریم در مورد ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها صحبت کنیم پس لطفا ما را همراهی کنید .

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

پروتئین اصلی سازنده ناخن عبارتست از کراتین . چربی عمده ناخن نیزكلسترول می باشد و حدود ۱/۰ تا ۱ درصد آن را تشكیل می دهد . مقدار آب آن كمتر از پوست بوده و حدود % ۱۲ – ۷ می باشد . ناخن از بافت سخت و مرده ای به نام کراتین ساخته شده است و نوک حساس انگشتان را در برابر آسیب حفظ میکند. از جمله مشکلات شایع ناخن ، تغییر شکل آن و درد یا التهاب پوست اطرافش است. شایع ترین علت تغییر شکل ناخن ،آسیب و عفونت های قارچی هستند .

ناخنها در اثر غوطه وری طولانی درآب و یا مقادیر زیادی از قلیا یا مواد پاك كننده قوی ، دچار نرمی و تخریب تدریجی می شوند . حلال های آلی و روغن موتور نیز باعث نرم شدگی صفحه ناخن می شود . همچنین روغن های معدنی باعث اونیكولیز ( جداشدن ناخن از بستر ) و ضخامت زیر ناخن می گردند . داشتن ناخن‌هاي سالم براي بسياري از افراد حايزاهميت است و استفاده از ويتامين‌هاي مناسب مي‌تواند براي تقويت رشد ناخن‌ها مفيد باشد .

همچنین بخوانید :   مضرات مصرف بیش از اندازه قند و شکر برای بدن
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

کلسیم

کلسیم برای سلامت و رشد ناخن لازم است . زمانی که یک مکمل کلسیم را انتخاب می‌کنید، حتما مکملی را که حاوی منیزیم و ماده معدنی بورون است استفاده کنید . اگر ناخن های سست، شکننده و خشکی دارید، اضافه کردن مقدار بیشتری کلسیم می‌تواند در رشد ناخن ها موثر باشد . رژیم غذایی مناسب برای افزودن کلسیم ، استفاده از محصولات لبنی است که دارای میزان بالای کلسیم هستند . ماست، پنیر و بستنی ، ماهی ، بیشترسبزیجات سبز رنگ ، روناس، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جعفری. بادام هم کلسیم زیادی دارد که با کشمش و انجیر و خرمای خشک، میان وعده هایی مناسب و مقوی هستند . جالب است بدانید که گوشتها و میوه ها کلسیم زیادی ندارند .

ویتامین A

ویتامین A برای سلامت دندان‌ها ، قشر مخاطی و پوست ضروری است . کمبود این ویتامین که به علت ایجاد مشکلاتی در جذب پروتئین، رشد ناخن‌ها را نیز کند می‌کند، ممکن است سبب خشکی و شکنندگی ناخن‌ها یا بروز ناخنک شود . ویتامین آ در منابعی همچون جگر، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ ، گوشت، شیر های غنی شده، پنیر، خامه ، قلوه، ماهی کاد و روغن ماهی هالیبوت موجود می باشد . البته همه این منابع غیر از شیر کم چرب غنی شده با ویتامین A حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول می باشند و میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره، کره و مارگارین منابع خوب ویتامین آ هستند البته منابع گیاهی حاوی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود .

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

ویتامین B

کمبود این ویتامین سبب نازک شدن و شکستگی ناخن‌ها می شود و کمبود اسید فولیک نیز که از گروه ویتامین‌های B است می‌تواند سلامت ناخن‌ها را تهدید کند . بیوتین نیز در واقع از خانواده ویتامین‌های B میباشد . این ویتامین کراتین تولید می‌کند که برای رشد ناخن‌ها . برای دریافت این ویتامین میتوانید از این مواد غذایی استفاده کنید :  ماهی ، جگر گاو ، گوشت مرغ ، تخم مرغ و لبنیات ، انواع لوبیا ، جو دو سر ، مغزها و دانه‌ها ، اسفناج و موز .

همچنین بخوانید :   خواص بی نظیر و درمانی پسته برای سلامتی بدن

ویتامین C

ویتامین C ( اسیداسکوربیک) تضمین می کند که ناخن های شما هیدراته باقی می مانند . کمبود ویتامین C باعث شکنندگی ناخن ها شده که ظاهری زشت و خشک خواهند داشت . همچنین ممکن است سبب تورم بافت های اطراف ناخن ها شود . با مصرف لیمو ، پرتقال ، گوجه فرنگی ، کلم ، گل کلم ، کلم بروکلی ، جعفری و مارچوبه می توان ویتامین C موردنیاز بدن را بدست آورد .

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

ویتامین E

این ویتامین نه تنها خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد بلکه به دلیل کمک به بهبود گردش خون در تقویت و رشد ناخن‌ها موثر است . آجیل‌ها منابع خوب ویتامین E هستند . میوه‌ها و سبزی‌ ها حاوی مقادیر کمتر بوده و برخی از آن‌ها مثل هلو و مارچوبه منابع نسبی هستند . گوشت‌ها و به خصوص چربی حیوانی دارای ویتامین E بوده که در این بین، غنی ‌ترین آن‌ها، بافت‌های چربی و بافت‌های حیوانی است که از مقادیر زیادی ویتامین E در دوران حیات خود استفاده کرده‌اند . از آن جایی که ویتامین E در آب نامحلول است ، در حین طبخ در آب از بین نمی ‌رود؛ اما در طی سرخ کردن در حرارت زیاد تخریب می‌ شود .

ویتامین K

ویتامین K برای جلوگیری از شکنندگی و ترک خوردگی ناخن ضروری است . با مصرف سبزیجات برگ سبز ، چغندر ، آلو و خیار و نخود می توان ویتامین K مورد نیاز بدن را تامین کرد . مهم ترین منابع حاوی ویتامین k عبارتند از سبزیجات دارای برگ ‌های پهن سبز رنگ، چای سبز، اسفناج، شلغم، گل کلم، کلم پیچ، مارچوبه و کاهو . همچنین مواد غذایی از قبیل جگر، پنیر، شیر و زرده تخم‌ مرغ نیز حاوی ویتامین k هستند . منجمد کردن مواد غذایی باعث تخریب و از بین رفتن ویتامین k می‌ شود اما حرارت تاثیری بروی آن ندارد .

همچنین بخوانید :   مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

روي

روي يا همان زينك از مواد معدني‌ است كه در درمان ريزش مو و سستي ناخن‌ها موثر است . زينك به ترميم بافت‌ها، التيام زخم‌ها و توليد هورمون‌ها كمك مي‌كند . بر اساس پژوهشي در سال ۱۹۹۹، دكتر هلكو مگنوسن و گروهش در مركز درماني سلامت پوست و مو در وست ايلند تاثيرات مثبتي را در درمان علايم سندروم زردي ناخن با مصرف خوراكي‌هاي حاوي روي گزارش داده‌اند . شما هم مي‌توانيد با مصرف لوبيا قرمز، مرغ، برنج و پنير زينك بيشتري را در رژيم غذايي خود بگنجانيد .

 

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

اینم جالبه

فواید و مزایای زرده تخم مرغ در سلامتی انسان

فواید و مزایای زرده تخم مرغ در سلامتی انسان فواید و مزایای زرده تخم مرغ : زرده تخم مرغ ، ی…