مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی زیبایی ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

0
1
356
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/E83wF

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

ناخن ها تقش زیادی در سلامت و زیبایی بر عهده دارند لذا رعایت تغذیه مناسب و تامین مواد غذایی و ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها جزو اولویت های هر انسان بویژه خانم ها میباشد . ناخن ها نیز مانند سایذ قسمت های بدن به مواد بخصوصی برای تامین سلامت و رشد طبیعی خود نیازمندند . در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک قصد داریم در مورد ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها صحبت کنیم پس لطفا ما را همراهی کنید .

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

پروتئین اصلی سازنده ناخن عبارتست از کراتین . چربی عمده ناخن نیزكلسترول می باشد و حدود ۱/۰ تا ۱ درصد آن را تشكیل می دهد . مقدار آب آن كمتر از پوست بوده و حدود % ۱۲ – ۷ می باشد . ناخن از بافت سخت و مرده ای به نام کراتین ساخته شده است و نوک حساس انگشتان را در برابر آسیب حفظ میکند. از جمله مشکلات شایع ناخن ، تغییر شکل آن و درد یا التهاب پوست اطرافش است. شایع ترین علت تغییر شکل ناخن ،آسیب و عفونت های قارچی هستند .

ناخنها در اثر غوطه وری طولانی درآب و یا مقادیر زیادی از قلیا یا مواد پاك كننده قوی ، دچار نرمی و تخریب تدریجی می شوند . حلال های آلی و روغن موتور نیز باعث نرم شدگی صفحه ناخن می شود . همچنین روغن های معدنی باعث اونیكولیز ( جداشدن ناخن از بستر ) و ضخامت زیر ناخن می گردند . داشتن ناخن‌هاي سالم براي بسياري از افراد حايزاهميت است و استفاده از ويتامين‌هاي مناسب مي‌تواند براي تقويت رشد ناخن‌ها مفيد باشد .

همچنین بخوانید :   اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

کلسیم

کلسیم برای سلامت و رشد ناخن لازم است . زمانی که یک مکمل کلسیم را انتخاب می‌کنید، حتما مکملی را که حاوی منیزیم و ماده معدنی بورون است استفاده کنید . اگر ناخن های سست، شکننده و خشکی دارید، اضافه کردن مقدار بیشتری کلسیم می‌تواند در رشد ناخن ها موثر باشد . رژیم غذایی مناسب برای افزودن کلسیم ، استفاده از محصولات لبنی است که دارای میزان بالای کلسیم هستند . ماست، پنیر و بستنی ، ماهی ، بیشترسبزیجات سبز رنگ ، روناس، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جعفری. بادام هم کلسیم زیادی دارد که با کشمش و انجیر و خرمای خشک، میان وعده هایی مناسب و مقوی هستند . جالب است بدانید که گوشتها و میوه ها کلسیم زیادی ندارند .

ویتامین A

ویتامین A برای سلامت دندان‌ها ، قشر مخاطی و پوست ضروری است . کمبود این ویتامین که به علت ایجاد مشکلاتی در جذب پروتئین، رشد ناخن‌ها را نیز کند می‌کند، ممکن است سبب خشکی و شکنندگی ناخن‌ها یا بروز ناخنک شود . ویتامین آ در منابعی همچون جگر، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ ، گوشت، شیر های غنی شده، پنیر، خامه ، قلوه، ماهی کاد و روغن ماهی هالیبوت موجود می باشد . البته همه این منابع غیر از شیر کم چرب غنی شده با ویتامین A حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول می باشند و میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره، کره و مارگارین منابع خوب ویتامین آ هستند البته منابع گیاهی حاوی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود .

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

ویتامین B

کمبود این ویتامین سبب نازک شدن و شکستگی ناخن‌ها می شود و کمبود اسید فولیک نیز که از گروه ویتامین‌های B است می‌تواند سلامت ناخن‌ها را تهدید کند . بیوتین نیز در واقع از خانواده ویتامین‌های B میباشد . این ویتامین کراتین تولید می‌کند که برای رشد ناخن‌ها . برای دریافت این ویتامین میتوانید از این مواد غذایی استفاده کنید :  ماهی ، جگر گاو ، گوشت مرغ ، تخم مرغ و لبنیات ، انواع لوبیا ، جو دو سر ، مغزها و دانه‌ها ، اسفناج و موز .

همچنین بخوانید :   مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

ویتامین C

ویتامین C ( اسیداسکوربیک) تضمین می کند که ناخن های شما هیدراته باقی می مانند . کمبود ویتامین C باعث شکنندگی ناخن ها شده که ظاهری زشت و خشک خواهند داشت . همچنین ممکن است سبب تورم بافت های اطراف ناخن ها شود . با مصرف لیمو ، پرتقال ، گوجه فرنگی ، کلم ، گل کلم ، کلم بروکلی ، جعفری و مارچوبه می توان ویتامین C موردنیاز بدن را بدست آورد .

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

ویتامین E

این ویتامین نه تنها خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد بلکه به دلیل کمک به بهبود گردش خون در تقویت و رشد ناخن‌ها موثر است . آجیل‌ها منابع خوب ویتامین E هستند . میوه‌ها و سبزی‌ ها حاوی مقادیر کمتر بوده و برخی از آن‌ها مثل هلو و مارچوبه منابع نسبی هستند . گوشت‌ها و به خصوص چربی حیوانی دارای ویتامین E بوده که در این بین، غنی ‌ترین آن‌ها، بافت‌های چربی و بافت‌های حیوانی است که از مقادیر زیادی ویتامین E در دوران حیات خود استفاده کرده‌اند . از آن جایی که ویتامین E در آب نامحلول است ، در حین طبخ در آب از بین نمی ‌رود؛ اما در طی سرخ کردن در حرارت زیاد تخریب می‌ شود .

ویتامین K

ویتامین K برای جلوگیری از شکنندگی و ترک خوردگی ناخن ضروری است . با مصرف سبزیجات برگ سبز ، چغندر ، آلو و خیار و نخود می توان ویتامین K مورد نیاز بدن را تامین کرد . مهم ترین منابع حاوی ویتامین k عبارتند از سبزیجات دارای برگ ‌های پهن سبز رنگ، چای سبز، اسفناج، شلغم، گل کلم، کلم پیچ، مارچوبه و کاهو . همچنین مواد غذایی از قبیل جگر، پنیر، شیر و زرده تخم‌ مرغ نیز حاوی ویتامین k هستند . منجمد کردن مواد غذایی باعث تخریب و از بین رفتن ویتامین k می‌ شود اما حرارت تاثیری بروی آن ندارد .

همچنین بخوانید :   خواص کرفس برای چربی سوزی و کاهش کلسترول
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها
ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

روي

روي يا همان زينك از مواد معدني‌ است كه در درمان ريزش مو و سستي ناخن‌ها موثر است . زينك به ترميم بافت‌ها، التيام زخم‌ها و توليد هورمون‌ها كمك مي‌كند . بر اساس پژوهشي در سال ۱۹۹۹، دكتر هلكو مگنوسن و گروهش در مركز درماني سلامت پوست و مو در وست ايلند تاثيرات مثبتي را در درمان علايم سندروم زردي ناخن با مصرف خوراكي‌هاي حاوي روي گزارش داده‌اند . شما هم مي‌توانيد با مصرف لوبيا قرمز، مرغ، برنج و پنير زينك بيشتري را در رژيم غذايي خود بگنجانيد .

 

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سعید
بارگذاری بیشتر در زیبایی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 2 =

اینم جالبه

بهترین حرکات برای تقویت عضلات سینه به صورت حرفه ای

بهترین حرکات برای تقویت عضلات سینه به صورت حرفه ای تقویت عضلات سینه : نماد بدن قوی ، سینه‌…