مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی سلامت عمومی مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم

مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم

0
1
416
مواد غذایی تسکین دهنده درد زانو را بشناسیم
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/At2EG

مواد غذایی تسکین دهنده درد زانو را بشناسیم

زانو درد مشکلی است که اغلب افراد بعد از دوره میانسالی به آن دچار شده و به نوعی با آن درگیر میشوند . ممکن است برخی از بیماری ها باعث ورم و التهاب زانوها شوند . صدمات زانو در ابتدا باعث ورم زانو می شود که خود سبب صدمات بیشتر خواهد شد و این روند همچنان ادامه پیدا می کند تا به صورت مزمن درمی آید البته با محافظت های پزشکی می توان این چرخه معیوب را شکست و صدمات آتی بافت های زانو را به حداقل رساند . در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک قصد داریم مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را به شما معرفی کنیم لطفا ما را همراهی کنید .

مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم
مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم

مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد

زانو درد در هر فردی از سالخورده ، تا میان‌سال و کودکان ممکن است دیده ‌شود . البته زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به این مشکل هستند . به طور کلی زانو دردها به دو دسته تقسیم می شوند : یکی آنهایی که علل ثانویه دارند ، مثلا فردی که دچار شکستگی زانو شده است .
در یکسری افراد هم زانو درد علت اولیه دارد، مانند افرادی که التهاب مفصل (آرتریت) زانو شده اند و غضروف مفصل زانوی آنها تخریب شده است . همانطور که میدانید غذایی که میل میکنیم انرژی ، مواد مغذی و سوخت بدن را تامین می‌کند . ثابت شده است كه دریافت غذای مناسب بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند .

درد زانو دلایل متعددی از جمله التهاب استخوان‌ها و مفاصل، جابه‌جایی مفاصل و خشکی و سختی استخوان‌ها دارد . افراد دچار زانودرد ، بسیاری از شیوه‌های درمانی از جمله تمرینات ورزشی، تزریقات استروییدی و جراحی را متحمل می‌شوند ، ولی با رژیم غذایی مناسب بسیاری از مشکلات التهابی آنها حل می‌شود . مواد غذایی مشخصی وجود دارند که حاوی مقادیر مناسبی از مواد ضدالتهابی و مسکن‌های درد هستند . مواد غذایی که در ذیل به توضیح آنها می‌پردازیم ، جهت درمان التهاب استخوان‌ها، مفاصل و زانودرد کاربرد دارند .

همچنین بخوانید :   موثرترین راههای درمان طبیعی خانگی برای دردهای عضلانی
مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم
مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم

ماهی و روغن ماهی

بسیاری از تحقیقات مشخص کرده‌اند که ماهی و روغن ماهی، درد مفاصل و التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی را کاهش می‌دهند . هم‌اکنون ثابت شده است كه اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در ماهی ، نه تنها مواد شیمیایی التهاب‌زا را خنثی می‌کند ، بلکه پروتئین‌های تخریب‌کننده غضروف مفصلی را نیز نابود می‌کنند . اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در روغن ماهی خصوصا ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، توانایی عملکردی بدن را بهبود مي‌بخشند و سبب کاهش درد و التهاب در بیماری‌هایی چون نقرس، لوپوس ، پسوریازیس ، روماتیسم مفصلی و التهاب استخوان‌ها و مفاصل می‌شوند . هنگام مصرف مکمل‌های حاوی امگا۳ یا روغن ماهی، استفاده از آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی مانند ویتامین E جهت حفاظت از اکسیده شدن اسیدهای چرب مذکور در بدن الزامی است . اسیدهای چرب امگا-۳ در منابع غذایی گیاهی چون روغن بزرک، سویا، کانولا، پامچال و گاوزبان نیز وجود دارند و سبب بهبود درد زانو می‌گردند .

سرکه سیب

به دلیل خاصیت قلیایی که در سرکه سیب وجود دارد به حل کردن رسوبات و مواد سمی که در زانو انباشته شده‌اند کمک می‌کند . علاوه بر این، به بازگشت لغزندگی مفاصل کمک می‌کند و در نتیجه درد کاهش می‌یابد و تحرک بیشتر می‌شود . به این منظور دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با دو فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید . این محلول را در طی روز بنوشید و این کار را تا بهبودی کامل انجام دهید . می‌توانید دو فنجان از سرکه سیب را به وان آب داغ بیافزایید و زانوها را هر روز به مدت ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید . همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و همان مقدار روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و با استفاده از آن روزی دوبار زانو را ماساژ دهید ، این کار را باید تا رفع درد تکرار کنید .

همچنین بخوانید :   خواص سویا و تاثیر آن بر روی تناسب اندام
مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم
مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم

سویا

دریافت مقادیر کافی سویا، درد و التهاب مفاصل را از بین می‌برد . طبق بررسی متخصصان تغذیه دانشگاه ایالتی اکلاهاما، با مصرف روزانه سویا به مدت سه ماه، بر درد و رنج ناشی از زانودرد می‌توان غلبه کرد . سویا از طریق مصرف سالاد، برگرهای سویا،  مخلوط‌های حاوی مواد غذایی گیاهی و شیر سویا تامین می‌شود . این ماده غذایی منبع غنی ایزوفلاون‌ها است . ایزوفلاون‌ها به سبب توانایی خود در تعدیل فعالیت استروژنی بدن شناخته می‌شوند . محققین آزمایشگاهی ثابت کرده‌اند، ایزوفلاون‌های سویا التهاب مفاصل را کاهش داده، بافت غضروف را بهبود مي‌بخشند و در نهایت سبب کاهش درد می‌شوند .

آب پرتقال

آب پرتقال منبعی بسیار غنی از ویتامین C است . تحقیقات نشان داده است در افرادی که از مقادیر قابل ملاحظه ویتامین C استفاده کرده اند عارضه زانو درد کمتر دیده می شود . منابع غنی ویتامین C شامل پرتقال، فلفل سبز، گریپ فروت، توت فرنگی، انبه و کیوی است . لازم به ذکر است نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در مقایسه با خوردن آن ، ۲۵ درصد بیشتر ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند .

 زردچوبه  و زنجبیل

ماده رنگی موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است . این ماده رنگی شبیه داروهای بازدارنده COX ۲ عمل می کند و باعث کاهش تورم مفاصل می شود . همچنین زنجبیل که به طور سنتی در درمان دل درد استفاده می شود برای این منظور مفید است . تحقیقات نشان داده است این ماده گیاهی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت باعث کاهش التهاب و درد مفاصل بخصوص هنگام راه رفتن و ایستادن می شود .

مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم
مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد را بشناسیم

نکات مهم در مورد زانو درد

اگر زانو درد شما به اندازه ای است که شما را از راه رفتن بازمیدارد باید به پزشک مراجعه کنید . استراحت در منزل از مهم ترین اصول درمان زانو درد است . بهتر است زانو‌ی‌ خود را بالا نگه دارید . می‌توانید زانو‌های‌تان را با گذاشتن بالش در زیر آنها بالا نگه دارید، یا بالشی را بین دو زانوی‌تان قرار دهید . قراردادن زانو در سطحی بلندتر از بدن باعث می شود نیروی جاذبه زمین، مایعات جمع شده در بافت صدمه دیده را کاهش داده، در نتیجه ورم نیز کمتر شده و خستگی را از ما دور می سازد .

همچنین بخوانید :   علت کاهش سن ابتلا به دردهای مفصلی و آرتروز چیست

با کیسه یخ زانو را به طور مکرر کمپرس سرد کنید . در روز اول هر ساعت برای ۱۵ دقیقه روی زانو کیسه یخ بگذارید . پس از روز اول، دست کم چهار با در روز روی زانو یخ بگذارید . اگر شما به زخم معده، بیماری کلیه و بیماری های خونی مبتلا نیستید ، داروهای ضد التهابی در این مورد به شما کمک های فراوانی می کند . همچنین شما میتوانید از داروهای مسکن معمول مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کمک به تسکین درد و ورم استفاده کنید .

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سعید
بارگذاری بیشتر در سلامت عمومی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 16 =

اینم جالبه

برنزه کردن پوست بدون آسیب رساندن به آن

برنزه کردن پوست بدون آسیب رساندن به آن با شروع فصل تابستان شاید عده ای از دوستان تصمیم بگی…