معرفی الگو و مدل ۵M برای تبلیغات و بازاریابی

728
معرفی الگو و مدل 5M برای تبلیغات و بازاریابی
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/iYubB

معرفی الگو و مدل ۵M برای تبلیغات و بازاریابی

مدل ۵M برای تبلیغات و بازاریابی :  بودجه‌ی تبلیغاتی یعنی جمع کلیه‌ی هزینه‌های لازم برای رسیدن به اهداف تبلیغاتی در زمان تعیین شده و با اثربخشی مورد انتظار هر رسانه دارای محدودیت ها و توانایی های خاص خود است . این محدودیت ها و توانایی ها، برای میزان اثربخشی در انجام رسالت تبلیغی آن رسانه یک سنگ محک است . کاتلر در بررسی مدل ۵M ، به پنج عامل هدف ، پول (بودجه ) ، پیام ، رسانه و ارزیابی اشاره می کند .

معرفی الگو و مدل 5M برای تبلیغات و بازاریابی
معرفی الگو و مدل ۵M برای تبلیغات و بازاریابی

شاید نتوانید یک برنامه تبلیغاتی (هرچند ساده و کم هزینه و مختصر) را برای سازمانتان طراحی کنید ؛ ولی اشکالی ندارد ! می‌توانید با استفاده از الگوی معروف ۵M قدم اول و البته مهم‌ترین قدم‌تان را بردارید ! با مجله اینترنتی بیرکلیک همراه شوید تا با الگو و مدل ۵M برای تبلیغات و بازاریابی بیشتر آشنا شوید .

معرفی الگو و مدل ۵M

معرفی الگو و مدل 5M برای تبلیغات و بازاریابی
معرفی الگو و مدل ۵M برای تبلیغات و بازاریابی

برای تهیه یک برنامه تبلیغاتی خوب و گیرا، مدیران بازاریابی از مدل ۵M در تبلیغات که شامل موارد زیر می شوند، استفاده می کنند .  طبق الگوی ۵M باید این ترتیب را دنبال کنید :

۱ – هدف ( Mission ) : ابتدا هدف‌تان را از برنامه تبلیغاتی‌تان مشخص کنید .

۲ – پول ( Money ) : برای تحقق این اهداف چقدر بودجه لازم دارید ؟

۳ – پیام ( Message ) : برای رسیدن به این هدف چه پیامی را باید اعلام کنید ؟

۴ – رسانه ( Media ) : بهترین رسانه‌ها برای اطلاع رسانی این پیام به مخاطبان کدام است ؟

۵ – مدیریت ( Measurement ) : بعد از اجرا نیز ارزیابی کنید که چقدر به اهداف‌تان نزدیک شدید ؟

همچنین بخوانید :   21 روش ساده و ارزان بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

تشریح الگو و مدل ۵M

معرفی الگو و مدل 5M برای تبلیغات و بازاریابی
معرفی الگو و مدل ۵M برای تبلیغات و بازاریابی

۱ – هدف ( Mission )

همان طور که واضح است و مانند هر کار دیگر ابتدا باید هدف های تبلیغاتی خود را مشخص نماییم تا در انتها بتوانیم اثر بخشی آن را ازریابی کنیم . تصمیم ها در مورد بازار هدف، تعیین جایگاه در بازار و ترکیب عنصر های بازاریابی، چرخه عمر کالا مواردی هستند که اهداف را تحت تاثیر قرار می دهند .

۲ – پول ( Money )

بودجه بندی و تخصیص میزان مناسب پول برای تبلیغات یکی از مهم ترین و در عین حال دشوارترین تصمیم ها است ؛ چرا که این تصمیم بر سایر فعالیت ها اثر خواهد گذاشت .

چند روش برای تعیین میزان بودجه به شرح زیر وجود دارند :

۱. در حد استطاعت : با توجه به توان مالی سازمان تعیین می شود.
درصدی از فروش : درصدی از فروش جاری یا پیش بینی شده برای این کار مشخص می گردد.

۲. رتبه بندی : هزینه هر کالا در تعداد باری که باید تبلیغ شود ، ضرب می گردد.
برابری با رقبا : هزینه تبلیغات برابر با هزینه سایر رقبا است.

۳. هدف و انجام کار : بودجه با توجه به هدف و کارهایی که برای رسیدن به آن لازم است، تعیین می گردد.

معرفی الگو و مدل 5M برای تبلیغات و بازاریابی
معرفی الگو و مدل ۵M برای تبلیغات و بازاریابی

۳ – پیام ( Message )

هر آنچه که آگاهانه و با قصد تحت تاثیر قرار دادن مخاطب احتمالی از سوی فرستنده انجام گیرد، پیام نامیده می شود. هر پیام می تواند از کلمه ، تصویر ، صدا و موسیقی ، اعداد و حرکت و یا ترکیبی از آن ها تشکیل شده باشد. پیام ها باید شفاف و صریح باشند ، بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و برایش مفید باشد و به روز باشد.

همچنین بخوانید :   ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت و شیوه فعالسازی آن

۴ –  رسانه ( Media )

در زمینه رسانه به چند مورد باید توجه نمود :
میزان دسترسی مخاطب به رسانه انتخابی، علاقه وی به آن، ساعات و شرایطی که در معرض آن قرار می گیرد، هزینه استفاده و یک طرفه و دو طرفه بودن رسانه می باشند.

۵ – مدیریت ( Measurement )

از آن جایی که بودجه تبلیغات یک موضوع حساس و جنجال برانگیز است ، بعد از اجرای برنامه تبلیغاتی باید به ارزیابی آن پرداخت :

۱. اثربخش بودن : دریافت پیام، تغییر نگرش مخاطب و شکل گیری افکار عمومی به نفع سازمان.
۲. ثمر بخش بودن : در زمینه فروش، معامله و برگشت سرمایه کاربرد دارد. رضایت مشتری ، فروش ، سهم بازار و سود بیشتر از هدف های مورد نظر در این زمینه اند .

معرفی الگو و مدل ۵M برای تبلیغات و بازاریابی نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + دو =

اینم جالبه

ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت و شیوه فعالسازی آن

ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت و شیوه فعالسازی آن امکان ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت در شب…