خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب

427
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/4sTZf

خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب

تغذیه صحیح در حفظ و تداوم سلامت جسم و روح انسان اهمیت زیادی دارد و داشتن یک برنامه غذایی صحیح و مناسب علاوه بر تندستی جسم در ایجاد نشاط و شادابی انسان نیز مؤثر بوده و بدن را از ابتلا به بیماری های گوناگون مصون می دارد . میتوان گفت تغذیه به نوعی همان کاری را انجام میدهد که سوخت اتومبیل بر عهده دارد . شما میتوانید از سوخت با کیفیت (مانند بنزین سوپر ) و یا سوخت بی کیفیت (مانند بنزین درجه چندمی که ناخالصی دارد) برای اتومبیل خود استفاده کنید آیا در هر دو صورت کارکرد اتومبیل و عمر مفید آن یکسان خواهد بود ؟ البته بدن انسان بسیار پیچیده تر و حساس تر از یک خودرو است اما میتوان با این مثال ساده اهمیت تغذیه را درک کرد . تمامی دانشمندان و حتی پیامبران در مورد اصول تغذیه برنامه هایی را ارائه کرده اند که ما در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک قصد داریم خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب را به شما معرفی کنیم پس همراه ما باشید .

خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب
خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب

خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب

توجه به تغذیه مناسب و حلال که موجب پرورش جسم، عقل و روح می شود و همچنین رعایت آدابی مانند سبک غذا خوردن، آغاز غذا با نام خدا، آرام جویدن غذا و سپاسگزاری پس از صرف غذا ، نقش مهمی در سلامت جسم و روح ایفا می کند . کارشناسان معتقدند که یک رژیم غذایی تحریک کننده و نامنظم و آشفته در واقع پیش فاکتوری برای بروز استرس و ناراحتی های عصبی است که معمولا شامل مصرف چای و میان وعده ها به طور مکرر و نامنظم است ، اما با دنبال کردن یک رژیم غذایی منظم و همچنین انتخاب خوردنی هایی مناسب می توان تا حد امکان استرس روزانه را از خود دور نگهداشت .

همچنین بخوانید :   درمان مهمترین مشکل جنسی آقایان با 7 ماده غذایی

سلنیوم و ویتامین E

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب و دل‌آشوب مفید می‌باشد . قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند . با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید . وقتی کاملا ترمز بریده اید بروید سراغ یک مشت بادام . بادام مملو از ویتامین E است یعنی همان آنتی اکسیدانی که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود . بادام حاوی ویتامین های گروه B نیز هست که کمک می کند بدن در شرایط ناخوشایند بتواند خود را جمع و جور کند . یک چهارم فنجان بادام نیاز روزانه شما به این مواد را برطرف می کند . یک راه ساده دیگر خوردن کره بادام به جای کره بادام زمینی در روزهای سخت است .

خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب
خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب

ویتامین D

می گویند ۸۰ درصد ایرانی ها با کمبود ویتامین D روبرو هستند اما شما سعی کنید جزئی از این جمعیت وسیع نباشید چون کمبود ویتامین D با بروز بیماری های خطرناکی از جمله اماس و نیز اختلال در عملکردهای ذهنی، افسردگی و… در ارتباط است . در این زمینه حتی پژوهشی در دانشکده علوم تغذیه دانشگاه های ایران انجام و طی آن مشخص شد ویتامین D یکی از مواد مغذی کلیدی است که کمبود آن روی عملکرد ذهن و بروز افسردگی اثرگذار و کمبودش بسیار بسیار شایع است .

منیزیم

منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود همچنین بدن ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد ، لذا کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می‌شود . اسفناج یک موتورخانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین‌های A، C و اسیدفولیک و کمی آهن می‌باشد . لذا سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورید ، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین‌های مناسبی برای اسفناج می‌باشند .

همچنین بخوانید :   دانستنی های جذاب که باید در مورد شکلات تلخ بدانیم
خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب
خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب

شکلات تلخ

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود . شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن ، سبب تقویت قلب می‌گردد ، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد .

زردچوبه

تحقیقات متخصصان نشان داده نرخ ابتلای به آلزایمر در هند كمتر از آمریكا است و این به دلیل استفاده بیشتر هندی ها از زردچوبه است . ماده موثر زردچوبه كوركومین است، این ماده خاصیت آنتی اكسیدانی و ضدالتهابی داشته و رسوبات چربی را در مغز به نصف كاهش می دهد،زیرا این رسوبات عامل ایجاد آلزایمر هستند .

خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب
خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب

کلسیم

شیر کم چرب منبع بسیار مناسبی از کلسیم است و هیچ ماده ای که مانع جذب کلسیم در بدن شود در آن وجود ندارد . وجود کلسیم برای عملکرد عضلات، انتقال عصبی و گردش خون ضروری است . جریان خون سالم و عملکرد عضلات و اعصاب برای کاهش فشار عضلانی ضروری است . از سوی دیگر یک لیوان شیر می تواند علائم پراسترس دوران قاعدگی مثل اختلالات خلقی، اضطراب و حساسیت را کاهش دهد . نتایج تحقیقی که در ژورنال بیماری های داخلی به چاپ رسیده نشان می دهد، زنانی که ۴ لیوان یا بیشتر شیر کم چرب در روز می خورند تا ۴۶ درصد کمتر دچار مشکلات اعصاب خرد کن دوران قاعدگی می شوند(در مقایسه با زنانی که در هفته فقط یک بار شیر می خورند) .

خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب
خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب

ماهی

ماهی هم جزو خوراکی های ضد استرس و آرامش بخش است . ماهی منبع غنی از چربی های امگا ۳ است که حاوی ویتامین های گروهB به ویژه B6 و B12 مفید برای مقابله با استرس هستند . در واقع ویتامین B12 یکی از مهمترین مکمل ها برای ساخت سروتونین به عنوان هورمون شادی در مغز است و کمبود ویتامین B12 می تواند سبب افسردگی شود .

همچنین بخوانید :   قوی ترین ضد نفخ که میتوانید در منزل تهیه کنید

 

خوردنی های مفید برای آرامش مغز و اعصاب نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

اینم جالبه

مواد ضروری برای تقویت استخوان ها و مفاصل و کاهش درد آنها

مواد ضروری برای تقویت و کاهش درد استخوان‌ها و مفاصل استخوان ها و مفاصل نقش مهمی در زندگی ا…