مجله اینترنتی بیر کلیک موفقیت روانشناسی ۷ روش برای جلوگیری و کنترل استرس در زندگی

۷ روش برای جلوگیری و کنترل استرس در زندگی

0
3
606
کنترل استرس
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/EYFVm

۷ روش برای جلوگیری و کنترل استرس در زندگی

در جهان در حال پیشرفت امروز که ارتباطات بیش از هر لحظه دیگری در تاریخ تقویت شده است، استرس به یکی از حقیقت های زندگی بدل شده است. استرس می‌تواند باعث شود که افراد احساس سرخوردگی داشته باشند و از حد تحمل خود عبور کنند. با این که میزان متوسط استرس می‌تواند در صورت مدیریت صحیح، مفید باشند، استرس بیش از حد تاثیرات منفی هیجانی و فیزیکی مخربی روی افراد دارد. در این مطلب از مجله اینترنتی بیرکلیک شما را با ۷ روش که برای جلوگیری و کنترل استرس مناسب هستند آشنا می نماییم .

۱ – در چه حالتی به شما استرس دست می دهد

هر فردی به شکل منحصر به فرد و متفاوتی استرس را تجربه کرده است. شما خودتان از کجا می‌فهمید که دچار استرس هستید؟ در این مواقع افکار یا رفتار شما چه تفاوتی با مواقعی دارند که احساس استرس نمی‌کنید؟ وقتی که قادر باشید بهتر استرس خود را درک کند، آن‌گاه قادر خواهید بود بفهمید که چه وقت و در چه زمینه‌هایی باید سعی کنید تا چالش استرس خود را حل کنید.در بسیار از مواقع درک درست استرس خود نداشتن باعث می‌شود که فرد بیشتر کلافه شود و حتی در مواقعی احساس فشار روحی بیشتری هم بکند.

کنترل استرس
کنترل استرس

۲ – منبع استرس را تشخیص دهید

چه اتفاقاتی یا موقعیت‌های احساسات استرس‌آمیز را در شما برمی انگیزد؟ این‌ها به کدام یک از بخش های زندگی شما مربوط هستند؟ آیا دلایل استرس‌زا بچه‌ها، خانواده، سلامت، تصمیمات زندگی، کار، روایط یا فرد دیگری هستند؟ درهنگامی که بتوانید منبع استرس خود را به درستی تشخیص دهید، در حقیقت گام اول به سوی حل مشکل را برداشته‌اید و آگاه هستید که باید تمرکز و تلاش خود برای عبور از چالش استرس را در کجا متمرکز کنید؟

همچنین بخوانید :   اگر از کسی کینه دارید یا متنفرید حتما بخوانید

۳ – علایم استرس خود را بشناسید

همه استرس را به حالت های متفاوتی تجربه می‌کنند. شما ممکن است در تمرکز یا انتخاب راه صحیح به مشکل بر بخورید، احساس خشونت، کلافگی یا سرفکندگی کرده یا سردرد، گرفتگی ماهیچه ها یا کمبود انرژی بگیرید. استرس یک احساس شناختی و فیزیکی است. مغز و بدن شما هنگامی که استرس را تجربه می‌کنند، به شما علامت‌هایی می‌دهند. نشانه های استرس خود را بشناسید تا بدانید که چه مواقعی دچار استرس شده‌اید و شدت استرس شما چقدر است.

۴ – در مواجه با استرس چه باید بکنید

تعیین کنید که از روش‌های نامعقول برای مقابله با استرس استفاده می‌کنید یا نه، راهکارهایی مانند سیگار کشیدن و کم یا زیاد غذا خوردن. آیا این نشانه ها برای شما عادی است یا تنها در شرایط یا موقعیت خاصی دست به این عمل می‌زنید؟ آیا در صورت دست دادن احساس فشار و ناراحتی انتخاب های ناسالم می‌گیرید؟

کنترل استرس
کنترل استرس

۵ – راه های درست کنترل استرس را بشناسید

کارهای سالم و کاهش‌دهنده استرس را بشناسید، مانند مراقبه و تمدد اعصاب، ورزش‌کردن یا صحبت کردن با دوستان یا خانواده. دقت داشته باشید که رفتارهای ناشایست در طول زمان ایجاد شده و تقویت می‌شوند و تغییر آن‌ها سخت میشود. سعی نکنید یکباره تمام رفتارهای ناسالم خود را اصلاح کنید و باری سنگین‌تر از توان خود را بردارید. روی تغییر هر بار یک رفتار تمرکز کنید.

۶ – مراقب خود باشید

بصورت صحیح غذا بخورید، به اندازه نیاز بدنتان بخوابید، آب زیاد مصرف کنید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید. با انجام ورزشهایی مانند یوگا، قدم‌زدن، رفتن به باشگاه از داشتن ذهن و بدن سالم مطمئن شوید. با برنامه ای منظم به تعطیلات بروید یا از کار مرخصی بگیرید و خود را در کار غرق نکنید. هر مقدار هم که زندگیتان شلوغ شد، وقتی را برای خودتان کنار بگذارید، حتی برای کارهایی پیش پا افتاده مثل خواندن یک کتاب خوب یا گوش دادن به آهنگ مورد علاقه‌تان.

همچنین بخوانید :   معرفی گیاهان عجیبی که اضطراب را درمان می کنند

۷ – پذیرش کمک

قبول کردن کمک از سوی یک دوست یا یکی از اعضای خانواده برای پشتیبانی می‌تواند توانایی های شما را در مدیریت استرس بهبود بخشد. اگر احساس فشار استرس مدت‌ زمان طولانی است که ادامه دارد، می‌توانید با یک روان‌شناس مشورت کنید.

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط محمد
بارگذاری بیشتر در روانشناسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + شش =

اینم جالبه

۱۹ جمله موفقیت آمیز از ۱۹ شخصیت موفق جهان

۱۹ جمله موفقیت آمیز از ۱۹ شخصیت موفق جهان موفقیت ومثبت اندیش بودن یکی از روش های نجات بشر …