مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی سلامت عمومی عدس و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامت بدن

عدس و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامت بدن

0
2
659
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/SO2zO

عدس و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامت بدن

عدس جزو حبوبات پر مصرف خانه های ماست و بدلیل داشتن پروتئین ، آهن و دیگر املاح مورد نیاز بدن همیشه مورد توجه متخصصان تغذیه بوده است . هضم راحت آن در دستگاه گوارش انسان را میتوان به عنوان یکی از دلایل مصرف آن برشمرد . در این بخش از مجله اینترنتی بیرکلیک قصد داریم در مورد عدس و تاثیرات باورنکردنی آن صحبت کنیم پس همراه ما باشید .

عدس و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامت بدن
عدس و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامت بدن

عدس

عدس یکی از بهترین حبوبات محسوب می‌شود که ۲۰ درصد پروتئین دارد و حاوی مقداری آهن است که البته از نوع آهن گیاهی است و لابد می‌دانید که آهن‌های گیاهی به خوبی آهن‌های حیوانی جذب بدن نمی‌شوند ، اما به هر حال اگر عدس را با مواد غذایی ای که ویتامین C و یا بتاکاروتن دارند (مثل گوجه‌فرنگی یا انواع مرکبات) مصرف کنید، جذب آهن آن به شدت بالا می‌رود . در کل، به دلیل آهن و پروتئین موجود در آن، عدس را گوشت فقرا هم می‌نامند . البته بر خلاف پروتئین‌های حیوانی، عدس فاقد ویتامین B12 است که در گوشت وجود دارد . بنابراین نمی‌توان تنها از این ماده غذایی استفاده کرد، زیرا گوشت دارای مواد مغذی‌ای است که در عدس یافت نمی‌شود .

حبوبات

مساله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که حبوبات به طور کلی نفاخ هستند و باید کاملا پخته شوند . بر خلاف سایر حبوبات که نفخ آنها با خیساندن تا حدی از بین می‌رود، نفخ عدس با خیساندن چندان از بین نمی‌رود و با این که نفخ آن کمتر از نخود و لوبیاست، اما به هر حال باید خیلی خوب بپزد تا کاملا هضم شود . متاسفانه بسیاری از افراد عدس را به اندازه ی کافی نمی‌پزند و این موضوع سبب هضم نشدن آن به ویژه در کودکان می‌شود، به ‌طوری که دانه‌های عدس موقع خوردن زیر دندان‌ حس می‌شوند . پس فراموش نکنید که عدس فواید بسیاری دارد، به شرط آن که صحیح پخته شود تا به طور کامل هضم شده و فرد بتواند از آهن و پروتئین آن بهره ی کامل را ببرد .

همچنین بخوانید :   سوپ عدس سوپی بدون زمان برای تمام روزتان
عدس و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامت بدن
عدس و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامت بدن

فواید عدس

عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ به طوری که مقدار پروتئین موجود در ۱۵گرم عدس، بسیار بیشتر از ۱۵ گرم گوشت گاو است لذا عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می کند . عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر می باشد . یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابض است . بعبارت دیگر پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال می باشد .

عدس حاوی اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین‌های گوناگون از جمله ویتامین B و مواد معدنی‌ای همچون آهن، کلسیم و فسفر است . عدس منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش دهنده کلسترول‌اند که نه تنها کمک به کاهش کلسترول می‌کنند بلکه خاصیت تنظیم قندخون هم دارند زیرا فیبر بالای آنها از افزایش قندخون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‌کنند . عدس به علت داشتن آهن، برای رفع کم‌خونی و افزایش شیر مادران شیرده مفید است .  برای درمان زخم های دهان و گلو و دیفتری عدس را پخته و آب آنرا غرغره کنید .

عدس و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامت بدن
عدس و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامت بدن

فواید عدس برای دستگاه گوارش

برای تقویت معده و برطرف کردن گاز معده عدس پخته را با سرکه میل کنید . عدسها مثل دیگر حبوبات غنی از فیبرهای غذایی هستند چه از نوع قابل جذب و چه از نوع غیر قابل جذب . فیبرهای قابل جذب،یک ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند که سبب دفع صفرا (حاوی کلسترول ) می‌گردد و آن را به خارج از بدن می‌برد . فیبر غیر قابل جذب عدس نیز نه تنها کمک به جلوگیری از یبوست می‌کند بلکه کمک به جلوگیری از بیماری های گوارشی مانند سندرم روده‌ای تحریک پذیر و التهاب روده‌ای نیز می‌کند . عدس را می توان به عنوان مسهل هم مصرف کرد چون دارای لعاب زیادی است که در درمان ناراحتی های روده نیز موثر است . عدس، لعاب‌دار است و به همین علت مصرف آن برای ناراحتی‌های روده‌ای توصیه می‌شود .  آرد عدس بوداده تشنگی را قطع می کند، معده را نیرو می بخشد صفرا را خاموش و هیجان خون را فرو می نشاند و حرارت را خاموش می کند .

همچنین بخوانید :   ساندویچ عدس و گردو خوشمزه ی مقوی زمستانی

مصرف عدس در سلامتی قلب نقش به سزایی دارد. این نقش نه تنها به دلیل فیبرهای موجود در عدس بلکه بعلت مقادیر قابل ملاحظه‌ای از فولات ( Folate) و منیزم آن است . عدس به شما انرژی برای سوزاندن می‌دهد در حالی که قندخون را تثبیت می‌کند. فیبر قابل جذب علاوه بر تأثیرات مفید روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون نیز کمک می‌کند. اگر شما مقاومت به انسولین، کاهش قندخون یا دیابت دارید، گیاهان بُنشنی مثل عدس برای تنظیم قند خون مؤثر هستند که انرژی پایداری را باعث می‌شوند . آش عدس با روغن بادام برای دوران نقاهت بهترین غذاست . مصرف عدس مخصوصاً برای خانمهایی که در سنین باروری و دوران بارداری هستند و در معرض کمبود آهن هستند، ایده بسیار مناسبی است . فراموش نکنید که کمبود آهن باعث کم خونی می شود که برای مادر خوب نیست چون نوزاد بعد از بدنیا آمدن از شیر مادر تغذیه می کند .

 

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سعید
بارگذاری بیشتر در سلامت عمومی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

اینم جالبه

برنزه کردن پوست بدون آسیب رساندن به آن

برنزه کردن پوست بدون آسیب رساندن به آن با شروع فصل تابستان شاید عده ای از دوستان تصمیم بگی…