مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی سلامت عمومی رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

0
5
772
رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/mXpUj

رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

رفع کمبود آهن در بدن :  فقر آهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه و مهم‌ترین علت کم ‌خونی تغذیه‌ای در کودکان و زنان در سنین باروری است که با ایجاد گلبول‌های قرمز کوچک و کاهش مقدار هموگلوبین سبب کاهش توان جسمی و روانی فرد و حتی افزایش میزان مرگ و میر و ابتلا به بیماری‌ها می‌شود .  یکی از نگرانی های اصلی حصول اطمینان از دریافت آهن به میزان کافی از رژیم غذایی است . مقدار مصرف توصیه شده روزانه آهن برای بزرگسالان ۸ تا ۲۷ میلی گرم است و بانوان مسن، بانوان باردار یا مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند به آهن بیشتری نیاز دارند.

در شرایطی که گوشت در بالای فهرست منابع توصیه شده برای تامین آهن قرار دارد ، گزینه های غیر گوشتی بسیاری نیز وجود دارند که می توانند نیاز انسان به آهن را پوشش داده و در برخی موارد حتی میزان آهن بیشتری نسبت به گوشت در اختیار بدن قرار دهند . بر همین اساس، نیازی نیست رژیم گیاهخواری خود را متوقف کرده و در پی غذاهای گوشتی برای تامین آهن مورد نیاز روزانه خود باشید .

در ادامه ادامه سری مقالات مجله اینترنتی بیر کلیک در زمینه طب سنتی می خواهیم رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار را مورد بررسی قرار دهیم . همراه ما باشید .

۱ – اسفناج

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

سبزیجات برگدار تیره، به ویژه اسفناج، نیروگاهی برای آهن هستند. سه فنجان اسفناج حاوی حدود ۱۸ میلی گرم آهن است که بیشتر از یک استیک هشت اونسی (۲۲۷ گرم) محسوب می شود. در نتیجه، تنها با مصرف سالاد اسفناج می توانید نیاز روزانه خود به آهن را تامین کنید.

همچنین بخوانید :   چربی سوزی برای خوش اندامی با 9 ماده غذایی

۲ – بروکلی

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

نه تنها بروکلی سرشار از آهن و مواد مغذی دیگر مانند ویتامین K و منیزیم است، بلکه منبع خوبی برای ویتامین C نیز محسوب می شود که به جذب آهن در بدن کمک می کند.

۳ – عدس

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

تنها یک فنجان عدس بیشتر از یک استیک هشت اونسی آهن دارد. عدس منبع خوبی برای فیبر غذایی، پتاسیم، و پروتئین نیز محسوب می شود. شما می توانید عدس را به سالاد یا سوپ اضافه کنید.

۴ – کلم کیل

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

سه فنجان کلم کیل حاوی ۳.۶ میلی گرم آهن است. کلم کیل را به روش های مختلف، از جمله در قالب سالاد، می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۵ – بوک چوی

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

این کلم چینی چه به صورت بخارپز یا سرخ کرده مواد مغذی مانند ویتامین A و آهن را در اختیار بدن انسان قرار می دهد. یک فنجان بوک چوی حاوی ۱.۸ میلی گرم آهن است.

۶ – سیب زمینی پخته

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

یک سیب زمینی بزرگ پخته شده تقریبا سه برابر آهن بیشتر نسبت به یک وعده سه اونسی (۸۵ گرم) مرغ داد. به همراه ماست یونانی (یک جایگزین با پروتئین بالا برای سس) به عنوان چاشنی، بروکلی بخارپز و مقداری پنیر آب شده می توانید یک وعده غذایی خوشمزه و سرشار از آهن را شکل دهید.

۷ – دانه های کنجد

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

تنها یک قاشق غذاخوری دانه های کنجد حاوی ۱.۳ میلی گرم آهن است. افزودن دانه های کنجد به رژیم غذایی نیز بسیار آسان است و به همراه سالادها، چاشنی ها، سس ها و غیره قابل استفاده است . سبزیجات برگدار تیره، به ویژه اسفناج، نیروگاهی برای آهن هستند .

همچنین بخوانید :   خوراکی های ضدسرطان را بشناسید و استفاده کنید

۸ – بادام هندی

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

انواع مختلف مغزهای خوراکی منابع خوبی برای گیاهخواران به منظور تامین پروتئین هستند، اما بادام هندی از محتوای آهن قابل توجهی نیز سود می برد. یک و یک چهارم فنجان بادام هندی حدود دو میلی گرم آهن دارد.

۹ – سویا

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

یک فنجان سویای پخته حاوی هشت تا نه میلی گرم آهن است. سویا منبع خوبی برای پروتئین نیز محسوب می شود. تنها توجه داشته باشید که محصولات سویای ارگانیک را خریداری کنید زیرا نمونه های سنتی ممکن است از نظر ژنتیکی اصلاح شده باشند.

۱۰ – نخود

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

یک فنجان نخود حاوی ۴.۷ میلی گرم آهن است که بیش از نیمی از میزان مصرف توصیه شده روزانه برای بزرگسالان است.

۱۱ – برگ چغندر سوئیسی

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

تنها یک فنجان برگ چغندر سوئیسی دارای چهار میلی گرم آهن است که بیشتر از محتوای آهن یک همبرگر شش اونسی (۱۷۰ گرمی) محسوب می شود. برگ چغندر سوئیسی حاوی مواد مغذی ارزشمند دیگری از جمله اسیدهای چرب امگا-۳، ویتامین های A، C و K و فولات است.

۱۲ – لوبیا قرمز

رفع کمبود آهن در بدن به کمک 12 گیاه آهن دار
رفع کمبود آهن در بدن به کمک ۱۲ گیاه آهن دار

هر فنجان لوبیا قرمز دارای سه تا چهار میلی گرم آهن است. برای کسب بهترین عطر و طعم و بافت، لوبیا قرمز پخته را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط امیر
بارگذاری بیشتر در سلامت عمومی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − چهار =

اینم جالبه

خواص کرفس برای چربی سوزی و کاهش کلسترول

خواص کرفس برای چربی سوزی و کاهش کلسترول استفاده از برگ های کرفس دررژیم غذایی می تواند منجر…