مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی اطلاعات پزشکی مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

0
3
1,563
مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/zs40D

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

جوش خوردن استخوان : استخوان‌ها اسکلت بدن را تشکیل می‌دهند و از اندام‌ها محافظت کرده و عضلات را ثابت نگه می‌دارند . تغییراتی در رژیم غذایی می‌تواند به التیام استخوان‌ها پس از شکستگی و بهبود و تقویت سلامت استخوان‌ها کمک کند .

بسیاری از مردم زمانی در طول عمرشان چه در کودکی در زمین بازی چه در بزرگ‌سالی در حادثه و یا در پیری به خاطر زمین خوردن، دچار شکستگی استخوان می‌شوند . شکستگی‌های استخوانی از آن دست اتفاقات ناخوشایند و ناتوان‌کننده‌ای است که با گذشت یک تا چند ماه ، بسته به نوع و محل شکستگی و بویژه سن و شرایط عمومی فرد آسیب‌دیده ، ترمیم و درمان می‌شود .

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

با این حال از زمان بروز شکستگی تا جوش‌خوردگی و ترمیم ناحیه آسیب‌دیده، این نگرانی برای شخص وجود دارد که آیا استخوان‌های شکسته‌اش بدرستی به هم جوش می‌خورند و این که کیفیت، کارایی و مقاومت آنها پس از ترمیم، دوباره همچون گذشته خواهد بود ؟

فعالیت‌های تحمل وزن و مصرف کلسیم کافی برای ساخت استخوان‌های قوی و کاهش احتمال پوکی استخوان که به شکستگی استخوان منجر می‌شود، بسیار مهم است.

شکستگی استخوان دردناک و دلسرد کننده است چون مدت زیادی طول می‌کشد تا جوش بخورد. طبق مطالعات بدن به صورت طبیعی خود استخوان شکسته را ترمیم می‌نماید. با بستن آتل استخوان در جای خود در حین جوش خوردن ثابت می‌ماند. برخی غذاها نیز این فرایند را تسریع می‌کنند . در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک قصد داریم مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان پا را معرفی نماییم . لطفا همراه ما باشید .

۱ – کلسیم

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

کلسیم ماده معدنی است که بدن برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها و عملکرد درست قلب ، عضلات، و اعصاب به آن نیاز دارد . کلسیم را باید از طریق غذا دریافت کنیم چون بدن نمی‌تواند آن را خود بسازد . بیشتر بزرگسالان بین ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند .

همچنین بخوانید :   ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها

بهترین منابع کلسیم عبارت‌اند از : ماست، شیر، شیر سویا، پنیر، توفوی حاوی کلسیم، دانه سویا، کلم برگ، بروکلی، کاهو، بادام و کره بادام .

۲ – ویتامین D

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

کلسیم بدون ویتامین D فایده‌ای ندارد چون این ویتامین قدرتمند کلسیم را از دستگاه گوارش به بخش‌های دیگر بدن منتقل می‌کند . بیشتر مردم حداقل به ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D در روز نیاز دارند . تعداد معدودی از مواد غذایی به صورت طبیعی حاوی ویتامین دی هستند بنابراین باید برای دریافت مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن در روز، بر مصرف این مواد غذایی توجه داشته باشید .

ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماکرل و تن برخی از بهترین منابع ویتامین D هستند . برخی از محصولات شیر غنی‌شده با ویتامین D هستند . پنیر، زرده تخم‌مرغ، و جگر گاو نیز حاوی مقادیر کمتری ویتامین D می‌باشند . قارچ‌ها نیز حاوی ویتامین D هستند و برخی انواع با پرتوی فرابنفش پرورش‌یافته‌اند که به طرز چشمگیری میزان ویتامین D آن‌ها را افزایش می‌دهد.

۳ – کلم بروکلی

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

بروکلی یکی از بهترین غذاها برای بهبودی شکستگی استخوان است چون سرشار از ویتامین K می‌باشد . طبق تحقیقات ویتامین K به مواد معدنی دیگر متصل شده و به شکل گرفتن توده استخوان کمک می‌کند . ویتامین K جوش خوردن استخوان را تسریع می‌کند چون در فرایند رساندن مواد معدنی به استخوان دخالت دارد . یک فنجان بروکلی حدود ۲۲۰ میکروگرم ویتامین K دارد.

۴ – ماست

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

کارشناسان می‌گویند امینو اسیدها (که بلوک‌های ساختمانی پروتئین هستند ) و کلسیم هر دو به جوش خوردن استخوان کمک می‌کنند . امینو اسیدهای موجود در ماست مانند لیزین و گلوتامین جذب کلسیم را افزایش می‌دهند که منجر به تقویت توده استخوانی می‌شود. به علاوه کلسیم موجود در ماست برای التیام استخوان‌ها ضروری است چون استخوان‌ها اساساً از فسفر و کلسیم تشکیل‌شده‌اند .

همچنین بخوانید :   غذاهایی که قبل از رابطه جنسی نباید مصرف شود

۵ – پرتقال

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

مصرف پرتقال چند فایده برای شکستگی استخوان دارد. پرتقال سرشار از ویتامین C است که به عنوان عامل ضد التهابی عمل می‌کند و در حین رشد توده جدید استخوانی ، درد را نیز کاهش می‌دهد . ویتامین C می‌تواند عملکرد دستگاه ایمنی را تقویت کند بنابراین بهبودی سریع‌ تر حاصل می‌شود.

۶ – شیر

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

شیر منبع خوبی برای پروتئین است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و به بدن در ترمیم کمک می‌کند. شیر علاوه بر کلسیم، ویتامین‌های دیگری دارد که برای ترمیم استخوان شکسته لازم است. کارشناسان بیان می‌دارند که ویتامین دی موجود در شیر با افزایش میزان کلسیم قابل‌جذب، به تغذیه استخوان‌ها کمک می‌کند.

مواد مغذی مهم دیگر

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان
مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

اخیر مشخص شده است که چند ماده مغذی مهم دیگر مانند منیزیم، پتاسیم، ویتامین کا و ویتامین ث نیز برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند.

منیزیم به بدن در جذب کلسیم کمک می‌کند و در تخم کدو، بادام، بادام هندی، اسفناج و حبوبات یافت می‌شوند . رژیم غذایی پر پتاسیم از دست دادن کلسیم در ادرار را کاهش می‌دهد. پتاسیم در سیب‌زمینی، ماست، طالبی، موز و اسفناج یافت می‌شود.

دریافت زیاد ویتامین K و C  با کاهش خطر شکستگی استخوان همراه است.

ویتامین K در کلم برگ، اسفناج، برگ کلم، کاهو و بروکلی به وفور یافت می‌شود. منابع غنی ویتامین C عبارت‌اند از مرکبات، فلفل‌ها و محصولات گوجه‌فرنگی.

جدول مواد غذایی تسریع کننده جوش استخوان

نوع ماده مکانیسم اثر نمونه ها
کلسیم تسریع جوش خوردگی شیر و ماست کم چرب، ماهی ساردین، سبزیجات برگ پهن، اسفناج، سویا، بادام زمینی
پروتئین افزایش جذب کلسیم از روده و افزایش نشستن کلسیم روی استخوان غلات، حبوبات، ماهی، گوشت مرغ
لیزین افزایش جذب کلسیم توسط استخوان سیب، شیر کم چرب، تخم مرغ، لوبیا، ماهی
روی کمک به ساخته شدن کال (جوشگاه شکستگی) و کمک به تولید پروتئین های استخوان ساز اسفناج، کلم بروکلی
ویتامین C ساخت کلاژن و بهبود زخم مرکبات
ویتامین K افزایش استخوان سازی کلم، کلم بروکلی، کاهو
همچنین بخوانید :   خوراکی های سفید کننده دندان که معجزه می کنند

عوامل موثر در جوش‌خوردگی سریع

برای جوش‌خوردن استخوان، سه عامل تعیین‌کننده وجود دارد که اگر هر کدام از آنها دچار اشکال بشود، جوش‌خوردن استخوان به تاخیر می‌افتد و حتی ممکن است بدرستی صورت نگیرد.

۱ – بی‌حرکتی محل شکستگی چه با استفاده از امکانات داخل و روی استخوان و چه به صورت گچ‌گیری و آتل‌گذاری یا استفاده از ابزاری به نام فیکساتور خارجی، اولین و مهم‌ترین اصل جوش‌خوردگی استخوان‌های آسیب‌دیده است.

۲ – حرکت هرچه سریع‌تر عضله شکسته شده با کمک ابزار کمکی مثل واکر یا چوب زیربغل و نیز وزن‌گذاری و یا وزن‌کشی روی عضله تا حد تحمل است.

۳ – عامل سوم نیز به داشتن بستر خوب خون‌رسانی در عمل شکستگی بازمی‌گردد. هرچه شکستگی چند قطعه‌ای باشد یا شکستگی همراه با آسیب عضلات یا بافت‌های اطراف باشد خون‌رسانی سطحی‌تر و جوش‌خوردن دیر انجام می‌شود.

عواملی که جوش‌خوردگی را کند می‌کند

بیماری‌های خاصی هستند که روند التیام شکستگی‌ها را به تعویق می‌اندازند.

بیماری‌های عمومی مثل نداشتن هورمون‌های تولید استخوان یا دیابت، بیماری‌های موضعی مثل سرطان استخوان یا سرطان‌هایی که باعث ضعف عمومی و شکستگی می‌شود، دوره درمان شکستگی‌ها را طولانی می‌کند و گاهی نیز به جوش‌نخوردن استخوان منجر می‌شود.

البته بهبود شکستگی گردن ران در بچه‌ها و نوجوانان یک استثناست که به دلیل کامل نشدن صفحات رشدی در سنین کودکی و نوجوانی، نتایج خوبی ندارد. در سنین کهنسالی در صورتی که شخص، زمینه بیماری خاصی نداشته باشد جوش‌خوردگی طبیعی بوده و گاهی زودتر از حد انتظار نیز انجام می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط امیر
بارگذاری بیشتر در اطلاعات پزشکی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سه =

اینم جالبه

بهترین حرکات برای تقویت عضلات سینه به صورت حرفه ای

بهترین حرکات برای تقویت عضلات سینه به صورت حرفه ای تقویت عضلات سینه : نماد بدن قوی ، سینه‌…