مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی سلامت عمومی تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده

تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده

0
1
440
تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/NtDdb

تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده

ماه رمضان با همه صفا و معنویتش از راه رسید و علاوه بر نیایش و دعا، مهمانی‌های افطاری و دغدغه‌های چه خوردن در وعده سحری را نیز با خود آورد . مواد غذایی مورد نیاز بدن هر کس به تناسب سن، جنسیت، اندازه بدن، شرایط خاص فیزیولوژیکی فرد، بیماری، میزان فعالیت متغیر است . لذا برای بهره مندی بهتر از ماه رمضان بهتر است برنامه غذایی خانواده را کنترل کرده و نکات تغذیه ای را رعایت کنیم . در این بخش از مجله اینترنتی بیرکلیک قصد داریم در مورد تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده مطالبی را به حضور شما تقدیم کنیم پس همراه ما باشید .

تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده
تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده

تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده

تغذیه سالم و صحیح علاوه بر تامین نیاز بدن به انرژی ، موجب آرامش جسم و روح میشود و در تمام ادیان توجه ویژه ای به مساله تغذیه شده است . در ماه رمضان نیز که بدلیل روزه بودن ، بدن ساعتها هیچ غذایی دریافت نمیکند موضوع تغذیه اهمیت بیشتری پیدا میکند لذا باید با کنترل برنامه غذایی خانواده نسبت به تامین نیازهای بدن اقدام نمود .

نکات تغذیه ای برای وعده سحري

بين غذا ها آب و يا نوشيدني ميل نكنيد . پیش ، بين و پس از غذا نوشيدني ميل نكنيد بلكه مدتي صبر كرده بعد ميل نمائيد . در ماه رمضان بهترين نوشيدني در سحر آب و يا نوشيدن چاي گياهي است كه به دلایل گوناگون (براي دفع چربي، دفع قند، دفع صفرا، دفع نمك، كنترل اختناق خون، كنترل نفخ و هضم غذا و پالایش تن از سمومات غذایی از طريق تصفيه و پاك سازي خون، تصفيه و پاك سازي جگر، تصفيه و پاك سازي كليه و مثانه و غيرو….) بصورت دم كرده و گرم ميتوان نوشيد . از نوشيدن دوغ و يا نوشيدني هاي شيرين شده با شكر سفيد در سحر خودداري كنيد زيرا با نوشيدن اين نوع آشاميدني، احساس تشنگي در روز زيادتر شده و نيز ميزان قند خون افزايش مي يابد . حجم غذاي اصلي را در سحر طوري تنظيم كنيد كه بتوانيد هم آب و هم از ميوه جات گوناگون و صيفی جات آب پز نيز تغذيه نمائيد . از جوانه های خام به صورت مخلوط با غذا هاي سوپي و يا در سالاد مصرف نمائيد .

همچنین بخوانید :   چگونگی توبه از گناهان بزرگ و بازگرداندن روح پاک و روشن به بدن
تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده
تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده

وعده غذایی سحری نقش تعیین کننده ای در چگونه گذراندن روز و تأمین انرژی و مواد غذایی مورد نیاز بدن دارد . برنامه زماني سحر را طوري برنامه ريزي كنيد كه علاوه بر ذكر و نيايش ، فرصت كافي براي غذا خوردن و آشاميدن داشته و شتاب در خوردن نباشد . در سحر از خوردن شیرینی جات، غذاهای شور، پر چرب وآش پرهیز کنید . در هر وعده سحري از يكی از غذاهای ایرانی استفاده کنید و از خوردن چند نوع غذاي اصلي در يك وعده اجتناب كنيد . در هر وعده سحري حجم متعادل را كنترل كنيد . زياد تر از تعادل خوردن نه فقط باعث نميشود كه در روز احساس سيري بيشتري كنيد بلكه اثرات ناگوارتري را در روز به دليل بروز مشكلات مراحل هضم برايتان پيش خواهد آورد . غذا ها را کم چرب ، کم نمک و مختصر شیرینی انتخاب كنيد . به ميزاني كه در سحر چربي و شيريني بيشتري ميل كنيد در روز تشنگي بيشتري خواهيد داشت .

از خوراک هاي پر چرب و سرخ شده پرهيز كنيد . در صودت نياز به سرخ كردن غذا ، به “تفت دادن كوتاه مدت” قناعت كنيد . از منابع نشاسته اي نان، سيب زميني، برنج و ماكاروني استفاده كرده ولي سعي شود از نان هاي تهيه شده از سبوس گندم به جاي نان سفيد استفاده شود . از گروه گوشت ، ترجيحا گوشت سفيد و حبوبات كه به آرامي پخته شده باشند بهره‌گیری كنيد . امروزه سويا بعنوان يك منبع پروتئني تندرست محسوب ميشود كه مي توان اكثر غذاها را با آن خوش طعم تهيه كنيد و مضرات گوشت قرمز را هم نخواهد داشت . تخم مرغ به اشكال غير عسلي وحبوبات آب پز نيز منابع با ارزش پروتئيني براي سحر بشمار ميروند . از خوردن چربي هاي حيواني و سفت شده خودداري كنيد و از روغن هاي مايع كه ميزان چربي اشباع شده آن ۵-۷% باشد استفاده كنيد . از لبنيات كم چرب و كم نمك بهره‌گیری كنيد .

همچنین بخوانید :   6 دمنوش مفید برای روزه داران در روزهای گرم تابستانی
تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده
تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده

نکات تغذیه ای برای افطار

برخی افراد افطار را به همراه شام صرف میکنند که کار صحیحی نیست . بهتر است زمان بندي افطار و شام را بنحوي تنظیم كنيد كه دو وعده متفاوت افطار و شام داشته باشيد . در ابتدا بهتر است افطار را با يك نوشيدني گرم مثل آب داغ شروع كنيد تا سيستم گوارشي خود را که در حال استراحت است آرام آرام به کار بیندازید همچنین خوردن خرما در ابتدا مفید است . اگر از سردرد یا سرگیجه رنج می‌برید خرما بسیار مفید خواهد بود چرا که در بیشتر موارد اینگونه سردردها به خاطر کاهش قند خون است . سپس با خوردن كمي صيفي جات آب پز و ميوه دستگاه گوارشي خود را آماده پذيرائي كنيد . غذای افطار باید سبک باشد لذا از خوردن هر نوع غذاي چرب پرهيز كنيد . بعد از خوردن ميوه و يا صيفي جات آب پز ، از بين خوردنی های ساده و ملایم ذکر شده در زیر انتخاب کرده و به میزان بسیارکم مصرف شود تا مانعی در خوردن شام نباشد : خرما، کشمش ، پنیر و مقدار کمی گردو ، سبزی جات، صيفی جات آب پز ، سيب زمينی آب پز ، عسل ، کره ، حلوا ارده و عسل ، میوه جات ، سوپ و آش ،، شیر برنج، آب به میزان بسیار کم ، ، توت ، بادام له شده و عسل، تخم مرغ فقط بصورت آب پز عسلی .

تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده
تهیه یک افطاری سالم برای اعضای خانواده

نکات تغذیه ای برای شام

یکی از مهمترین نیازهای بدن نیاز به آب است مخصوصا در این روزهای گرم که بدن آب بیشتری از دست میدهد نیاز است از زمان افطار تا سحری ( که بدلیل کوتاه بودن شب ها ، مدت زمان زیادی هم نیست ) نیاز بدن به آب را تامین کنیم . قرار نیست تمام این نیاز را از طریق نوشیدن آب برطرف کنید شما میتوانید از میوه جاتی مانند هندوانه استفاده کنید که در رفع عطش شما موثر است . غذایی که در شام میل میفرمایید میتواند سنگین تر از افطار باشد تا بتواند نیاز غذایی شما را تامین کند اما باید در نظر داشته باشید که غذای زیاد سنگین باعث ناراحتی معده شده و مانع از جذب صحیح مواد غذایی میشود همچنین بین شام و زمان خواب باید کمی فاصله باشد چرا که نمیتوانید با شکم پر بخوابید و این مساله میتواند در آینده برای شما مشکل ساز باشد بهترین کار اینست که بعد از شام کمی قدم بزنید مخصوصا در این شبها که شهرداری ها امکانات زیادی برای رفاه حال مردم درنظر گرفته اند . از بهای نصف قیمت بلیط سینماها تا خدمات متفاوتی که برای رفاه مردم درنظر گرفته شده است .

همچنین بخوانید :   نماز عید فطر چگونه خوانده میشود

موضوع قابل توجه دیگر خودداری از خوردن غذاهای تند و ادویه‌دار است زیرا این دسته از خوراک‌ها باعث افزایش تشنگی می‌شود . همچنین نمک زیادی به غذا یا سالاد خود اضافه نکنید . در این میان استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه هم نباید فراموش شود زیرا حاوی فیبر و آب هستند . پیشنهاد دیگر ما به شما این است که برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان از آب‌میوه طبیعی به جای آب‌میوه‌های مصنوعی و شیرین‌شده استفاده کنید . از سوی دیگر، سعی کنید آب مورد نیاز را در چند قسمت مختلف مصرف کنید . خوردن چای گیاهی اگر به درستی انتخاب شود بسیار در هضم غذا و تصفیه بدن از سمومات غذایی موثر خواهند بود .

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سعید
بارگذاری بیشتر در سلامت عمومی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + شانزده =

اینم جالبه

تاثیر نوشابه های رژیمی در رژیم لاغری افراد چاق

تاثیر نوشابه های رژیمی در رژیم لاغری افراد چاق احتمال دارد بسیار عجیب به نظر آید؛ ولی حقیق…