مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی تناسب اندام فواید آهسته غذا خوردن برای کم کردن وزن بدن

فواید آهسته غذا خوردن برای کم کردن وزن بدن

0
3
637
فواید آهسته غذا خوردن
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/qERLB

فواید آهسته غذا خوردن برای کم کردن وزن بدن

یکی از مسائلی که همواره در علم تغذیه مورد اهمیت زیاد قرار می‌گیرد، داشتن آرامش در هنگام خوردن غذا است. این موضوع به اتفاق تسکین محیطی در هنگام تناول غذا، نداشتن استرس و عدم فعالیت به ویژه در کودکان و اهمیت کامل به غذا، به عملکرد هر چه بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند. با مجله اینترنتی بیرکلیک همراه باشید تا شما را با فواید آهسته غذا خوردن برای کم کردن وزن بدن آشنا نماییم!

آهسته خوراک خوردن کمک می کند در نهایت کمتر غذا بخورید

اشتها و مصرف کالری به مقدار بسیار زیادی توسط هورمون ها مهار می شود. به طور معمول بعد از غذا خوردن دل و روده هورمونی به نام گرلین ترشح می کنند که گرسنگی را کنترل می کنند. در نظر داشته باشید هورمون های کوله سیستوکینین، پیتید و گلوکاگون پپتید با گرسنگی مبارزه می کند.

فواید آهسته غذا خوردن
فواید آهسته غذا خوردن

این هورمون ها این پیام را به مغز می فرستند که شما خوراک خورده اید و حاضر این هستید مواد مغذی آن را جذب کنید. این روند اشتهای شما را کم کرده و سبب می شود که احساس سیری کنید. جالب توجه است که این روند ۲۰ دقیقه طول می کشد فلذا هر چه شما آهسته تر غذا بخورید در این مدت مواد غذایی کمتری جذب می کنید.

رژیم لاغری برای کم کردن آهسته وزن

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشر شد، آدم‌های چاق معمولا کم‌تر از آدم‌های ضعیف اندام غذای‌شان را می‌جوند؛ حتی اگر میزان غذای مصرفی و هم‌چنین اندازه‌ی لقمه‌های هر دو گروه یکسان باشد. طی این مطالعه، هنگامی که گروه پژوهشی از شرکت‌کنندگان خواستند هر لقمه را ۴۰ بار بجوند،‌ مشاهده شد هم آدم‌های ضعیف اندام و هم آدم‌های چاق کم‌تر از گذشته خوراک می‌خورند. وقتی آن‌ها مقداری بیش‌‌تر از مرز معمول غذای‌شان را جویدند، میزان هورمون‌های مربوط به گرسنگی و سیری در دستگاه گوارش‌شان به احسان و به شکلی مناسب تنظیم شد. پژوهشگران این چنین نتیجه‌گیری کردند که “‌اصلاح فرایند جویدن می‌تواند به ابزاری کارساز در مبارزه علیه چاقی تبدیل شود.‌”

همچنین بخوانید :   اگر می خواهید چاق نشوید این میوه ها را بخورید

هم‌چنین جویدن اضافی سرعت غذا خوردن را نیز مختصر می‌کند؛ و این خود، به فواید جویدن بیش‌تر خوراک برای سلامتی می‌افزاید. دکتر مینا شاه، آموزگار تغذیه در دانشگاه تگزاس کریستین،‌ درباره‌ی تاثیرات سرعت خوراک خوردن بر میزان غذای مصرفی به مطالعه پرداخت. وی دریافت، آدم‌هایی که میل دارند آهسته خوراک بخورند، کم‌تر نیز خوراک می‌خورند. به گفته‌ی وی، آهسته غذا خوردن به آدم‌ها کمک می‌کند آگاهانه‌تر و سازگار با دریافتن سیری‌ حقیقی‌شان خوراک بخورند.

معایب تند غذا خوردن

لازم به تذکر است که اگر غذا با تکه‌های کوچک نشده وارد دستگاه گوارش شود، اولاً ورود غذا به مرحله بعدی سخت‌تر خواهد بود و غذایی که خوب هضم نشده به رشد بیشتر باکتری‌ها کمک می‌کند که این باکتری‌ها عاملی برای نفخ خواهند بود. بنابراین، جویدن باید به اندازه‌ای آرام صورت گیرد که فرد مزه و بوی غذا را در دهان حس کند.

فواید آهسته غذا خوردن
فواید آهسته غذا خوردن

البته غیر از آرام خوراک خوردن و بودن در پیرامون آرام، با هم غذا خوردن به ویژه در کودکان به هضم و جذب بهتر غذای‌شان کمک می‌کند و از دسته عوامل لذت بردن از غذا به حساب می‌آید.

از این گذشته، بعضی ها مدام از سر میز غذا بلند میشوند و پیگیری کارهای‌شان میروند و بین غذاخوردن‌شان وقفه ایجاد کنند. در صورتی که فاصله ایجاد شده بسیار باشد به طوری که جویدن قطع شود، چون پروسه هضم از جویدن آغاز می‌شود امکان دارد از آنجا گیرنده‌ها تحریک شده اما غذا وارد مرحله بعدی نشده و هضم چهره نگیرد و دچار نارسایی شود.

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + هفت =

اینم جالبه

پوست شفاف به کمک طب سنتی در ۲ ساعت

پوست شفاف به کمک طب سنتی در ۲ ساعت پوست شفاف به کمک طب سنتی :  حتما تاکنون در شبکه های اجت…