بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان

551
بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/wC6Ab

بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان

بايدها و نبايدهای تغذيه ای : رعایت برنامه ریزی صحیح تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان برای روزه داران از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوانند آمادگی لازم را برای بهره گیری از برکات معنوی و مناجات با پروردگار کسب و به نحو بسیار مطلوب به انجام برسانند . رعایت برنامه غذایی مناسب در تمام طول سال از اهمیت بسیاری برخوردار است اما در ماه مبارک رمضان این موضوع اهمیت دوچندان پیدا میکند چرا که به مدت یک ماه ، هر روز نزدیک به ۱۷ ساعت بدن هیچ مواد غذایی دریافت نمیکند و با توجه به فصل گرما مقدار زیادی نیز آب از دست میدهد .

لذا دقت در برنامه غذایی ماه رمضان از مهمترین نکات روزه داری است . برای اطلاع از بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان با مجله اینترنتی بیرکلیک همراه باشید .

بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان
بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان

بايدها و نبايدهای تغذيه ای

برنامه ريزي براي يك تغذيه صحيح در ايام ماه رمضان از اهميت ويژه اي برخوردار است تا هم بتوان با جلوگيري از پرخوري و آشفته خوري، اصل پرهيز را رعايت كرد و هم با تقسيم انرژي و كالري مورد نياز از زيان هاي كم غذايي در امان بود . اين مسأله بخصوص در مورد نوجوانان از اهميت بيشتري برخوردار است .

دستگاه گوارش هر فردي در مدت ۱۱ ماه از مواد غذايي مختلف انباشته مي شود . اين دستگاه هم مانند هر عضو ديگري نياز به استراحت دارد . همان گونه كه شب زمان استراحت جهت رفع خستگي و تجديد قوا براي اندام ها و تعدادي از اعضاست، ماه مبارك رمضان نيز زمان مناسبي براي اين تجديد قوا در دستگاه گوارش مي باشد .

همچنین بخوانید :   چگونه کودکان بد غذا را به خوردن غذا تشویق کنیم

عدم استراحت مناسب باعث فرسودگي و ناتواني جسم و روان به دنبال آن بروز بيماري هاي مختلف خواهد شد . از طرفي همان طور كه مي دانيد پرخوري باعث افزايش وزن و چاقي و عوارض ناشي از آن خواهد شد . با گرفتن روزه نه تنها مي توان با كنترل در خوردن، افزايش اراده و تقويت نيروي فكر را نيز در خود تقويت كرد .

بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان
بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان

سركشيدن آب زياد بين غذاي سحري به اميد جلوگيري از تشنگي در طول روز اشتباه است، چون باعث رقيق شدن شيره معده و در نتيجه نفخ و اختلال در هضم مي شود . از طرفي، خوردن ميوه در هنگام سحر علاوه بر مقاومت بيشتر در مقابل تشنگي، باعث رفع مشكل يبوست هم مي شود .

توصيه مي شود جهت تأمين آب لازم از حدود يك ساعت بعد از افطار تا نيم ساعت قبل از سحر آشاميدن دست كم شش ليوان را بصورت تدریجی فراموش نكنيد . توجه داشته باشيد كه از خوردن چاي پررنگ و قهوه و كاكائو و موادي كه باعث دفع بيشتر آب (به علت مدر بودن) مي شود، (به خصوص در سحري) پرهيز كنيد .

در ماه رمضان مصرف زیاد حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه توصیه نمی‌شود علت این است که این غذاها سرشار از انرژی‌های فراوان و زیان بخش است که زمینه بروز بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهد .

توصیه شده است مصرف مواد غذایی در ماه مبارک رمضان به شکلی باشد که علاوه بر بهره‌مندی از مواهب معنوی از مواهب جسمانی و فضای روانی این دوران هم استفاده شود . یادمان باشد در این دوران نباید فقط به خوردن بسنده کرد و صبح تا شب را در خواب به سر ببریم . همچنین نباید وعده سحری را حذف کنیم. مصرف غذاهای آماده، سرخ‌شده در این روزها توصیه نمی‌شود .

همچنین بخوانید :   چگونگی توبه از گناهان بزرگ و بازگرداندن روح پاک و روشن به بدن
بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان
بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان

دفعات غذا خوردن در سلامت انسان ها اهميت خاصي دارد. توصيه مي شود در برنامه غذايي عادي و روزمره از غذاهاي پرحجم و داراي مقدار فراوان پروتئين (مانند گوشت) در وسط روز و به عنوان ناهار استفاده شود و در وعده هاي صبحانه و شام غذاهاي سبك استفاده شود.

در روزهاي گرم و بلند سال كه فاصله سحري و افطار زياد و بر عكس فاصله افطار تا خواب كوتاه است . توصيه مي شود در اين شرايط دو وعده غذاي اصلي (سحري و افطاري) و يك ميان وعده (از ميان انواع ميوه ها و نوشيدني ها ) تا قبل از خواب داشته باشيد . نوشيدن آب در تمام ساعت هاي بين افطاري و سحري به مقدار زياد و با دماي مناسب توصيه مي شود. مصرف سبزي هاي تازه يا ميوه در سحر و فاصله افطار تا خواب حتماً لازم است. سعي كنيد كمي زودتر جهت صرف سحري از خواب بيدار شده و براي چيدن سفره سحري كمك كنيد (اين كار باعث افزايش اشتها در افراد بي اشتها مي شود).

مصرف مواد غذایی سنگین ، دیر هضم ، پرچرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نیست ، به طور کلی بهتر است به جای غذاهای چرب و سرخ کرده ، از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده شود و غذاهای پرچرب و سنگین را با فاصله دو ساعت بعد از افطار به عنوان شام میل نمایید .

سوپ ساده و کم چرب ، آش با حبوبات کم ، حلیم بدون روغن ، خوراک لوبیا یا عدسی ، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوسدار به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالاد کاهو و دوغ بهترین گزینه برای شام هستند .

همچنین بخوانید :   روزه گرفتن برای چه کسانی واجب نیست

مصرف وعده سحری مشابه ناهار توصیه می شود زیرا ثابت شده که حذف سحری موجب بروز مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان و حتی پس از آن می شود . وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در این وعده صرف شود زیرا به این ترتیب از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری می شود .

 

بايدها و نبايدهای تغذيه ای در ماه مبارک رمضان نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

اینم جالبه

جوان جلوه دادن چهره آقایان با ساده ترین روشهای ممکن

جوان جلوه دادن چهره آقایان با ساده ترین روشهای ممکن جوان جلوه دادن چهره آقایان : روزگار گر…