با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم

476
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/TNRK9

با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم

با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم

یادگیری برای مقابله با وابستگی عاطفی به جسارت زیادی نیاز دارد ولی ارزش این را نیز دارد که بتوانید زندگی خود را بیشتر و بهتر کنترل کنید . عدم وابستگی و دلبستگی های کمتر، به زمان و تمریناتی نیاز دارد که شما را به تدریج به فردی مستقل تر تبدیل خواهد کرد . هنگامی که شما در تلاش بیش از حد بسر می برید، به پاسخ های اشتباه در برابر مشکلات زندگی نیز برخورد خواهید کرد . این موضوع شامل تکیه داشتن بیش از حد به مردم و یا تلاش بیش از حد برای فرار از عادات مخرب نیز محسوب می شود . خوب است که خود را در هنگام وابستگی عاطفی و عوامل آن مشاهده کنید و بشناسید . برای رهایی از وابستگی عاطفی با این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک همراه باشید .

با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم

وابستگی

در این مطلب منظور ما آن نوع وابستگی هست که تاثیرات منفی روی فرد میگذارد و فرد تمایل دارد که آن را از بین برده و یا کاهش دهد .  همه ما میدانیم وابستگی زیاد به یک فرد میتواند تاثیرات مخربی بر روی ما بگذارد و تمام ابعاد وجودی ما را تحت تاثیر قرار دهد . مثلا ممکن است یک دانشجوی با استعداد بخاطر وابستگی به خانواده ، یک موقعیت تحصیلی عالی در خارج از کشور را از دست دهد یا یک خانوم بخاطر وابستگی خود به یک آقا دچار مشکلات روحی شود . اینها نمونه هایی از این نوع وابستگی هستند و ما باید تا آنجا که میتوانیم با اراده قوی در مقابل این رفتارها ایستادگی کنیم و از خود شخصیت محکمی بسازیم . در ادامه نکاتی مطرح میشود که میتواند شما را در این مورد راهنمایی نماید .

توجه به خود

وابستگی در بیشتر مواقع در نتیجه نادیده انگاشتن و اجتناب از خود در مورد نیازهای مهم عاطفی بوجود می آید . پس اهمیت به خود را باید جزو اولویت های خود بدانید البته منظورم خود پسندی نیست بلکه توجه به نیازهای اساسی در وجودتان است بنابراین با خود تکرار کنید : از حالا به بعد، خوشبختی ام بالاترین اولویت را دارد . کسانی که نمی دانند از خود چگونه مراقبت عاطفی کنند، به احتمال زیاد، وابسته به اشخاص دیگری برای رفع این مسئولیت می شوند . مهم نیست که اشخاص دیگر چقدر خوب باشند یا به شما احساس خوبی ارائه دهند ، ایده صحیح این است که شما مسئول حفظ و توسعه اعتماد به نفس عاطفی در خود هستید . این شما هستید که به یک فرد اجازه مهم بودن را میدهید و او را در نظر خود آنقدر مهم جلوه میدهید که نبودش برای شما یک شکست بزرگ و یک نقص محسوب میشود اینجاست که حاضرید برای بودن در کنار او هر شرایطی را بپذیرید و حس ” اهمیت به خود ”  را نادیده بگیرید . پس با خود تکرار کنید : این وظیفه ماست که از خود مراقبت کنیم .

با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم

 یکی از مهم ترین گام ها در امتداد مسیر آزادی این است که به دیگران اجازه دهید رفتار خود را بروز دهند . خشم از عزیزانی که در شرایط بحرانی در کنار شما نبودند ، بسیار ساده است ولی راه حل خوبی نیست . تمام مواردی را که از کنار یک فرد فقیر و بی خانمان بدون توجه عبور کردید ، بیاد آورید . این همان وضعیت مشابه شما در هنگام “گدایی عاطفی” است . شما می توانید درخواست کمک کنید ولی بر این موضوع پافشاری نکنید زیرا که هیچ کس در زندگی به شما بدهکار نیست .

همچنین بخوانید :   اصول و نکاتی طلایی که در تربیت فرزندانتان باید جدی بگیرید

به خاطر داشته باشید تنها راه آزاد شدن از دیگران، این است که آنها را از خود آزاد کنید

 

از زمان تنهایی خود، لذت ببرید

 یک کودک را تصور کنید که به تنهایی مشغول بازی با اسباب بازی های خودش است و به هیچ کس دیگری توجهی نمیکند . تمام حواس او مشغول اکتشاف وسایل بازی و روشهایی ست که میتواند بازی کند . یادتان هست که در دوران کودکی و نوجوانی چقدر ذهن فعالی داشته و همیشه سعی داشتید دنیای اطراف خود را کشف کنید حالا نیز این چنین باشید . بجای وابستگی به دیگران ، به ” خود کودکتان ” برگردید و شروع به اکتشاف دنیای جدید خود کنید .  به عنوان یک فرد بالغ، هیچ نیازی به مخالفت با این امر وجود ندارد. زمانی که تنها می شوید، می تواند “زمان بازی” باشد؛ یک فرصت مناسب برای کشف مفهوم شادی کودکی و خودانگیختگی . پس تکرار کنید :  اگر با خودتان دوست باشید، هرگز تنها نمی مانید .

به خود عشق بورزید

با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم
 عادات ذهنی منفی یکی از عواملی است که مردم را از خود فراری داده و به دیگران وابسته می کند . احتمال دارد که شما در گذشته بسر ببرید یا عجول باشید و یا بیش از حد فکر کنید و شاید هم به نتایج کامل برای خودتان تاکید دارید . خشونت به خود، محصول کنترل زندگی با زور و اجبار است که شامل عصبانیت نسبت به دیگران می شود زیرا چگونگی احساس درونی شما نسبت به دنیاست . راه حل مناسب در برابر این امر این است که با خودتان به صورت مثبت به گفتگو بپردازید، از لحظات حضور حال و یا حواس پرتی سازنده در خود لذت ببرید . اگر در گذشته اشتباه مرتکب شده اید خود را ببخشید اگر گناهی کرده اید توبه و جبران نمایید و بدانید که شما به عنوان یک انسان ، اشرف مخلوقات هستید . از وابستگی عاطفی رها شویم

شناخت و عبور از الگوهای مخرب دوران کودکی

 همه ما دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته ایم و با کوله باری از الگوها و اتفاقات کودکی ، زندگی میکنیم . بسیاری از نیازهای ما ممکن است از اتفاقات سخت دوران کودکی سرچشمه گرفته شده باشد. شناسایی این وقایع و پاسخگویی به این رخدادها در نقش یک کودک، یک روش عالی برای شناخت و بررسی چرایی و درگیر شدن در وابستگی های عاطفی است . مثلا شاید شما در کودکی اغلب میل به محبت و دوست داشته شدن داشتید و از آن محروم ماندید حال که بزرگ شده اید همان حالت را در خود حس خواهید کرد . بهتر است از این بزرگی سن خود استفاده کرده و به خود بگویید که خانواده شما همیشه شما را دوست داشته اند ( چطور که شما فرزندان خود را دوست خواهید داشت ) و شما نیازی به محبت دیگران ندارید .
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم

 

به هر حال نگذارید اتفاقات گذشته شما را در گذشته نگهدارد چون امروز را از دست خواهید داد .  همه ما گاهی این احساس که در سطح ناخودآگاهمان رخ می دهد و مانند کودکان بالا و پایین می پریم و فریاد می زنیم: “بستنی می خواهم” را تجربه کرده ایم. این حالت احتمال دارد برای این بروز کند که آن کودک لوس یا مضطرب شده، تنها بستنی را به عنوان پاسخ برای حالتش می شناسد .  مشاهده این صحنه برای هر بزرگسالی گواه این واقعیت است که این کودک بدون دریافت بستنی هم می تواند حال خوبی داشته باشد. به همین صورت هم شما می توانید کودک درونتان را در هنگام اصرار و باج خواهی به روی چیزی، مشاهده و شناسایی کنید.

همچنین بخوانید :   با همسر زود رنج و حساس خود چگونه رفتار کنیم

فراموش نکنید نقش زمان حال، معکوس کردن و یا جبران کردن گذشته نیست

 

از انگیزه های آنی بدون تفکر قبلى (تکانشی) بگذرید

 وابستگی عاطفی می تواند احساسات گیج کننده ای به همراه داشته باشد. واکنش آنی به حالات درونی می تواند بسیار خطرناک باشد. اگرچه ممکن است یک ایده تکانشی، عالی به نظر برسد اما چه بسا نتایج وخیمی به همراه داشته باشد پس ارزش آن را دارد که کمی مکث کنید و از آن دوری جویید . دختر جوانی را در نظر بگیرید که بخاطر مثلا خود نمایی و یا هر دلیل دیگری ، به درخواست دوستی یک پسر ناشناس که حتی کوچکترین شناختی هم از وی ندارد در یک لحظه جواب مثبت میدهد و از عواقب کار خود اطلاعی ندارد . بنظر شما آینده او چگونه خواهد بود . آمار نشان میدهد که افرادی اینچنین معمولا دچار شکست های روحی شده و نسبت به زندگی بی میل میشوند . در صورتی که این دختر جوان با کمی دقت و خویشتن داری میتوانست تصمیم دیگری بگیرد و خود را از این وابستگی عاطفی و به دنبال آن مشکلات روحی ، نجات دهد .
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم

با احساسات خود روبرو شوید و آنها را قبول کنید

 برخی مواقع ممکن است که شما نیاز به روبرو شدن با احساسات دردناکی که در حال تجربه آن هستید، داشته باشید . بسیاری از مردم احساسات فیزیکی خود را پس می زنند، به جای اینکه آن را مستقیما حس کنند . این کار باعث می شود که از احساسات خود فراری شده و وابستگی های دیگری پیدا کنند . این واقعیت که احساسات ناراحت کننده منجر به واکنش های غیرمسئولانه می شود ، نباید اینطور تلقی شود که شما در مورد اینکه چه احساسی دارید ، نباید کاری انجام دهید . بلکه بهتر است یک استراتژی آماده داشته باشید که چگونه با خودتان برخوردی سازنده داشته باشید نه تکانشی . مثلا اینکه چگونه آرامش بیابید در مواردی که مضطرب و آزرده هستید .

الگوی وابستگی خود را تشخیص دهید

 یک خودشناسی ماجراجویانه به شما کمک می کند تا الگوهای وابستگی در رفتار یا افکارتان را بهتر بشناسید و بر آنها غلبه کنید . یک مثال می تواند نگرش خواستن “همه یا هیچ” از مردم باشد به جای اینکه از چیزی که آزادانه به شما ارائه شده، قدردانی کنید . با شناخت الگوی وابستگی خود ، هرگز اجازه ندهید که خوشبختی شما به چیزی که ممکن است آن را از دست دهید وابسته شود . وقتی چیزی را با قاطعیت می خواهیم آنهم از طریقی معین و مشخص، دراین صورت آن خواسته راهبرد ما را به دست می گیرد . اگرچه ممکن است این خواستن به صورت ملایمی آغاز شود اما به مرور شدید و مستحکم می شود . راهکار این است که اهداف باید انعطاف پذیر باشند و بر یک هدف خاص، تمرکز نکرد .پس تکرار کنید : آن می تواند خوب باشد اما بدون آن هم می توانم به خوبی دوام بیاورم .دوازده- سکان را به دست امیال ندهید .

همچنین بخوانید :   تفاوت احساسات میان مردان و زنان از دیدگاه روانشناسی
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم

مسئول باورهای وابسته خود باشید

مواردی مانند صمیمیت های فیزیکی و همدلی یا تایید شدن های مکرر از دیگران می توانند به سادگی اعتیادآور باشند . در هنگام بروز این موارد، هیچ کس نمی تواند خود را مقصر بشناسد زیرا این موارد اتفاق می افتد بدون اینکه متقاعد شویم چه نقش دقیقی در بروز این اعتیاد دارند .  اگر شما شروع به این باور کنید که موضوعاتی در زندگی شما “لازم” هستند و “باید باشند”، آنگاه به احتمال زیاد “واقعیت” خود را تغییر خواهید داد . شما می توانید خود را نسبت به هر چیزی متقاعد کنید ولی بهتر است مسئولیت هر اتفاقی را که برایتان رخ می دهد، نیز بپذیرید . هنگامی که شما به چیزی وابسته می شوید، ذهنتان یک سیستم پاداش و مجازات هم در مورد آن برایتان می سازد . هر چه بیشتر ایده آل پسند و کمال طلب باشیم، سریع تر در باتلاق زندگی گرفتار خواهیم شد. هر چه بیشتر تصور کمال از چیزی، کسی یا خود را داشته باشید، خودتان را برای ناامیدی های بعدی آماده می سازید. گاهی جام مقدس ، تنها یک جام پر از سم است . به ویژه، پرستیدن کسی به عنوان “نجات دهنده” بسیار خطرناک است. تصور کردن کسی برای داشتن توانایی های جادویی و کمال، راهی واقعی برای متقاعد کردن خود برای پذیرش هر گونه اشتباه است. اشتباهی که بدون آن نمی توان خوب زندگی کرد . از وابستگی عاطفی رها شویم

 منابع متنوعی ایجاد کنید

 استقلال همیشه به این معنا نیست که “شادی از درون” سرچشمه می گیرد. داشتن چند نفر یا فعالیت های الهام بخش می تواند در زندگی شما تاثیرات خوبی به همراه داشته باشد. در واقع، داشتن منابع متنوع و دوستان پایدار در زندگی می تواند بخش بسیار مهمی از راه حل یابی برای مستقل بودن باشد . هنگامی که از لحاظ عاطفی وابسته هستید، احتمال بیشتری دارد که مفهومی از انتظارات غیرواقعی و بیش از حد در مورد اشخاص نیز داشته باشید. این موضوع ممکن است از یک آرمان گرایی ساده بینانه در مورد ارتباط با اشخاص، روابط عاشقانه و یا موضوعات دیگری که به نظر” قرارداد ” می رسد، سرچشمه بگیرد .

با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم
با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم

نتیجه گیری

 هیچ کس کاملاً مستقل نیست، حتی کسانی که به ظاهر بسیار “قوی” به نظر می رسند. احساس خوب آنها، در بیشتر مواقع، متکی به آن چیزی است که در خود دارند و می دانند در صورت نیاز؛ کسی که می تواند به ایشان کمک کند، با یک تلفن ساده، قابل دسترس است .  شما می توانید از نتایج چگونگی غلبه بر وابستگی های عاطفی بیاموزید که حداقل احساس بهتری می تواند به ما ببخشد. در برخی موارد، حتی زمانی که شرایط زیاد مناسب نیست، شما می توانید به خود بگویید: “من به دلیل این که شرایط مناسب نیست، به اندازه کافی شاد نیستم ولی می توانم باشم.” این نوع نگرش و رفتار، نیازمند زمان و تمرین است .  اگر شما شادی خود را در الویت بدانید، پاسخ؛ ترکیبی از تنظیم بهتر احساسات شما با تشویق و تمایل به گسترش افق نگرشتان خواهد بود.

با این راهکارها از وابستگی عاطفی رها شویم نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 15 =

اینم جالبه

راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان

راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در کارمندان راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش علاقه : …