مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی سلامت عمومی مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد

مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد

0
3
274
مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/QpG0X

مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد

مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد

مصرف برنج سفید با افزایش خطر افزایش چربی شکم ، دیابت نوع ۲ و سندروم متابولیک مرتبط است . به هر حال، بسیاری از فرهنگ‌های آسیایی که مصرف زیادی از آن دارند اما آمار چاقی و بیماری قلبی کمتری هم دارند . در حالی‌که مصرف برنج سفید خطر ابتلا به دیابت، افزایش وزن و دیگر بیماری‌های سلامتی را بالا می‌برد .

برنج سفید را کربوهیدرات تصفیه شده ای می دانند که گلایسمی بالایی دارد یعنی فوراً بعد از خوردن، قندخون را افزایش می دهد .در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک میخواهیم ببینیم مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد ؟ با ما همراه شوید .

ترکیبات شیمیایی برنج

مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد
مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد
نوع ترکیب مقدار
کالری ۳۶۲ کالری
آب ۱۲ گرم
پروتئین ۶/۶ گرم
نشاسته ۸۰ گرم
کلسیم ۲۵ میلی گرم
فسفر ۹۵ میلی گرم
آهن ۰/۸ میلی گرم
سدیم ۵ میلی گرم
پتاسیم ۹۰ میلی گرم
ویتامین ب ۱ ۰/۰۶ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۰۳ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۱/۵ میلی گرم
فیبر ۳/۵ گرم
چربی ۱/۶ گرم
اسیدهای چرب غیر اشباع ۰/۶ گرم

 

عوارض مصرف زیاد برنج سفید

مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد
مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد

چربی شکم و اضافه وزن

خوردن غذاهایی مانند برنج سفید یا نان سفید بلافاصله بعد از خوردن، قند خون را افزایش می دهند. وقتی قند خون بالا می رود، انسولین از پانکراس ترشح می شود. وظیفه انسولین گرفتن گلوکز از جریان خون و آوردن آن به درون سلول های بدن به منظور انرژی یا ذخیره است.

همچنین بخوانید :   تاثیرات شگفت انگیز شیر بر روی سلامتی انسان

اگر از تمرین و ورزشی سخت و خسته کننده برگشته اید که ساعت ها هم طول کشیده، بدن شما اندوخته گلوکز کمی دارد. خوردن غذاهایی با گلیسمی بالا مثل برنج بعد از ورزش می تواند به افزایش ذخیره گلوکز در عضلات که به آن گلیکوژن می گویند، کمک نماید.

اگر شما یک بشقاب برنج بخورید و پشت کامپیوتر بنشینید، عضلاتتان محروم از گلوکز نخواهند ماند، بلکه گلوکز وارد سلول های عضله می شوند تا ذخیره گردند و همچنین به عنوان چربی هم انبار می شوند.

خوردن مقادیر زیاد از غذاهای پرکربوهیدرات، ترشح انسولین را افزایش می دهد. انسولین، ذخیره گلوکز و همچنین اندوخته چربی را بیشتر می کند. بنابراین، خوردن غذایی پر از کربوهیدرات های تصفیه شده که ترشح انسولین را افزایش می دهند می تواند ذخیره چربی را هم افزایش دهد.

افرادی که در روز سه وعده یا بیشتر از غلات سبوس دار تغذیه می کنند و کمتر از یک وعده کربوهیدرات تصفیه شده مثل برنج سفید می خورند، چربی شکمشان به اندازه چشمگیری کمتر از آن هایی است که بیشتر از کربوهیدرات های تصفیه شده مصرف می نمایند. به طور کلی، خوردن غلات سبوس دار به جای کربوهیدرات های تصفیه شده توصیه می شود.

خطر دیابت

جایگزینی برنج قهوه ای با برنج سفید می تواند به کاهش ریسک دیابت نوع دوم کمک کند. به طور کلی، برنج قهوه ای، به اندازه برنج سفید، میزان قند خون را افزایش نمی دهد. بنابراین، بعد از خوردن برنج قهوه ای، انسولین کمتری برای ترشح شدن لازم است که این به کاهش ریسک دیابت نوع دوم کمک می نماید.

همچنین بخوانید :   مضرات هولناک تماشای زیاد تلویزیون را بشناسید

خوردن مقدار زیاد برنج سفید منجر به افزایش ریسک دیابت نوع دوم مخصوصاً در میان جمعیت آسیایی ها شده است.

سندرم متابولیک

حدود یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده مبتلا به سندرم متابولیک هستند. عواملی که سبب بروز این مشکل می شوند شامل چاقی شکمی، میزان بالای تری گلیسیرید، کم بودن کلسترول خوب یا HDL، فشار خون بالا و بالا بودن قند خون ناشتا. اگر کسی سه عامل از این پنج ریسک فاکتور را داشته باشد، مبتلا به سندرم متابولیک است.

خوردن مقادیر زیاد از برنج سفید باعث افزایش ریسک سندرم متابولیک شده است.

بلاخره چقدر برنج بخوریم ؟

مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد
مصرف بیش از حد برنج سفید چه عوارضی دارد

برنج سفید می تواند بخشی از سبک زندگی سالم باشد، مثل چیزی که در رژیم غذایی سنتی آسیایی می بینیم. با این وجود، مابقی تغذیه شما و نحوه زندگی تان تأثیر بزرگی روی سلامتتان دارد. اگر به یکجانشینی عادت دارید، خوردن میزان زیادی از برنج و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده، باعث می شود به بدنتان بیشتر از نیازش کربوهیدرات برسانید. این اتفاق می تواند موجب افزایش ریسک وزن گیری در ناحیه شکمتان شود، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را بالا ببرد و حتی مبتلا به سندرم متابولیک شوید.

در کنار یک وعده غذایی سالم که حاوی مقدار متعادلی پروتئین و چربی است، یک ظرف کوچک برنج بخورید، سبک زندگی فعال داشته باشید و زمان نشستن های تان را محدود کنید.

اگر برنج خوردن را دوست دارید و از آن لذت می برید، سعی کنید سایر فرم های آن را امتحان کنید مثل برنج قهوه ای. همچنین خوب است در مورد نوع برنجی که می خورید و سالم بودن منبع آن مطمئن شوید. بعضی از انواع برنج، بیشتر از حد مجاز آرسنیک دارند.

همچنین بخوانید :   عوارض نخوردن صبحانه برای سلامتی بدن

درست مانند سایر گروه های غذایی، به جای این که فقط از یک نوع غله تغذیه کنید، بهتر است از انواع گوناگون و متنوع غلات سبوس دار مصرف نمایید تا از بیشترین فواید آن ها برای سلامتی بهره مند شوید.

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − سه =

اینم جالبه

۴ هسته میوه ضد سرطان و روش مصرف آنها

۴ هسته میوه ضد سرطان و روش مصرف آنها هسته میوه ضد سرطان : متاسفانه بیماری سرطان روز به روز…