مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم

اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم

0
6
628
اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/9AGHN

اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم

اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم

اسفناج گیاه بومی ایران است و از اوائل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت . بطوریکه در تاریخ مسطور است اسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت می شده است . کشت اسفناج در سال ۱۸۰۶ در آمریکا شروع شد . اسفناج حاوی ویتامین ها و املاح ضروری بوده و از نظر تغذیه ای ارزش غذایی بالایی دارد . از طرفی این گیاه با داشتن فیبر بالا، کالری کم و میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها جز مواد غذایی مفید برای انواع رژیم های غذایی شناخته شده و می تواند میزان قابل توجهی از نیاز روزانه افراد به مواد مغذی را با توجه به حجم کم خود برآورده کند . برای آشنا شدن با خواص بی نظیر اسفناج ، با مجله اینترنتی بیر کلیک همراه باشید .

مواد اصلی سازنده اسفناج

اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم
اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم

اسفناج این سبزی پر خاصیت با برگ های تیره رنگ ، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی دارد و برای درمان انواع بیماری ها و سلامت پوست و اعضای دیگر بدن بسیار توصیه می شود . در صد گرم اسفناج خام مواد زیر موجود است :

نوع ارزش غذایی مقدار
انرژی ۲۰ کیلو کالری
آب ۹۰ گرم
پروتئین ۳ گرم
چربی ۰.۳ گرم
مواد نشاسته ای ۳.۵ گرم
کلسیم ۹۰ میلی گرم
فسفر ۵۰ میلی گرم
آهن ۳.۲ میلی گرم
سدیم ۷۰ میلی گرم
 پتاسیم ۴۷۰ میلی گرم
 ویتامین آ ۶۰۰۰ واحد
همچنین بخوانید :   با این خوراکی ها بوی بد را از دهان خود ریشه کن کنید

خواص غذایی

 

آهن 

آهن  بالای این گیاه نیز مشهور بوده و از این جهت در درمان کم خونی و خونریزی های گوارشی توصیه می شود. با اینحال، آهن موجود در اسفناج آهن غیر هم بوده و بدلیل اگزالات بالای آن جذب کمی دارد. می توان اسفناج را همراه با مواد غذایی غنی از ویتامین C مثل آب مرکبات میل کرد، تا جذب آهن افزایش یابد.

انواع ویتامین ها

اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم
اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم

اسفناج دارای مواد مغذی زیادی است که از آن جمله می توان به میزان بالای ویتامین A و کاروتنویید(پیش ساز ویتامین A) اشاره کرد. این مواد در کاهش ریسک سرطانها موثر شناخته شده اند .  اسفناج با داشتن آنتی اکسیدانهایی چون ویتامین E می تواند در بهبود عملکرد مغز و افزایش یادگیری موثر باشد . اسفناج به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین B3  داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر است . بیماری پلاگر یک نوع بیماری است که بعلت کمبود ویتامین B3 در بدن تولید می شود و نشانه های آن ضعف بدن ، تشنج ، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه های قرمز روی بدن است .

حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی

ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست . با توجه به تاثیری که آنتی اکسیدان ها در مقابله با سرطان دارند میتوان گفت مصرف اسفناج از پیشگیری به انواع سرطان جلوگیری میکند . در تحقیقات ثابت شده است که اسفناج در پیشگیری از سرطانهای روده بزرگ ، معده ، پروستات ، حنجره و رحم موثر است .

همچنین بخوانید :   با رعایت این 10 مورد در تابستان کمتر عرق کنید

فیبر زیاد

اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود .

از نظر طب سنتی

از نظر طب سنتی ، اسفناج خنک کننده است و برای پائین آوردن تب مفید است .  بدن را قلیایی می کند .  ورم روده کوچک را رفع می کند و برای ورم ریه مفید است . ملین است و یبوست را برطرف می کند . اسفناج برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است .  اسفناج بدلیل داشتن ماده ای بنام اسپیناسین هضم غذا را تسریع می کند . این ماده باعث تحریک معده و ازدیاد ترشحات آن می شود . افزایش ذخایر آهن با مصرف اسفناج ایده مناسبی است به ویژه به این دلیل که در مقایسه با گوشت قرمز منبع شناخته شده ای از آهن است . خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است و از زمان های قدیم برای از بین بردن ورم و درد گلو توصیه شده است .  برای رفع سرفه های خشک برگ اسفناج را با جو پوست کنده و روغن بادام بپزید و بخورید .

اسفناج کلسترول خون را پائین می آورد و روده بزرگ را تمیز می کند . ترشحات لوزالمعده را افزایش می دهد . اسفناح مفید برای تقویت اعصاب است و رماتیسم و نقرس را درمان می کند . برای زیاد کردن شیر در مادران شیر ده موثر است . سابقاً نوعی شربت از اسفناج تهیه می شد که در معالجه خونریزیها و کم خونی از آن استفاده می کردند . مصرف اسفناج می تواند در لطافت پوست نقش بسزایی داشته باشد .

همچنین بخوانید :   مهمترین مکمل ها و ویتامین ها برای داشتن پوست سالم

اسفناج مرهم بیماری‌های گوارشی

اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم
اسفناج را به عنوان یک غذای کامل بشناسیم

اسفناج یکی از بهترین غذاهای دارویی برای افرادی است که دچار کم‌خونی هستند . درمانگران چینی اسفناج را بهترین مرهم برای بیمارانی می‌دانند که کم‌خونی آن‌ها ناشی از خونریزی‌های گوارشی است. به‌عنوان مثال افراد مبتلا به هموروئید یا بواسیر یا افرادی که مبتلا به خونریزی معده یا زخم‌های معده هستند می‌توانند اسفناج در سبدغذایی خود قرار دهند . مصرف این سبزی به تنهایی یا در کنار موادغذایی دیگر می‌تواند تاثیر زیادی در خون‌سازی و جبران کم‌خونی ناشی از خونریزی‌های گوارشی داشته باشد .

خواص اسفناج پخته

اسفناج را می توان خام یا پخته خورد. به منظور اجتناب از زیاد پختن، سعی کنید آن را با بخار بپزید یا به شیوه چینی تفت دهید. شیوه های پخت، بافت و طعم سبزی یاد شده را حفظ کرده و فقدان ویتامین محلول در آب را به حداقل می رسانند. اگر چه ضمن پختن، پاره ای از این مواد غذایی از بین می روند، لکن در واقع صرف۲۱ پیمانه از سبزی پخته، بیشتر از خوردن ۱ پیمانه سبزی خام ارزش غذایی دارد، چون دارای دو پیمانه برگ است. علاوه بر این، حرارت باعث می شود که پروتئین موجود در اسفناج، آسان تر تجزیه گردد. در صورتی که اسفناج خام همراه با پرتقال یا برش های گریپ فروت به خاطر داشتن ویتامین «ث» اضافی خورده شود، ارزش غذایی اش افزون می گردد.

 

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 10 =

اینم جالبه

تقویت عضلات پایین تنه با حرکت اسکات

تقویت عضلات پایین تنه با حرکت اسکات تقویت عضلات پایین تنه :  هر کسی که برنامه ورزشی دارد ا…