مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی تناسب اندام دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی

دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی

0
2
56
دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/ULcQ6

دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی

دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی

کراتین عنصری ست که در کبد و کلیه ها تقریبا ۳ گرم در روز از آرژنین گلیسین متیونین درست می شود که هر سه آنها از اسید های آمینه غیر ضروری می باشد تقریبا ۹۵ درصد از کراتین ساخته شده در بدن وارد جریان خون شده و در عضلات قلب و دیگر سلولهای بدن انباشته می شود .

درون سلول های عضله کراتین به کراتین فسفات (CP) تبدیل می شود ، CP دارای مقدار اندکی انرژی است که برای چند ثانیه فعالیت کافی است بنابراین CP در فعالیت های مانند ورزشهای قدرتی که چند لحظه فعالیت سنگین می باشد بهترین تاثیر را خواهد داشت .

دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی
دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی

ضمنا CP موجب جایگزینی ذخیره ATP در سلول می شود ،  ATP یک سوخت مولکولی است که نیروی لازم برای انقباض عضلانی را ایجاد میکند هرچه ATP بیشتری در دسترس داشته باشید عضلات شما کارایی بهتری خواهند داشت .

شما باید همانطوری کراتین را در عضلات خود بارگیری نمائید که ورزشکاران استقامت با کربوهیدرات ها انجام می دهند در نتیجه شما می توانید سخت تر و با مدت بیشتری تمرین کنید زیرا کراتین میزان تولید انرژی را در سلولها عضله افزایش می دهد مکمل های کراتین مستقیما در ساخت عضله دخالت میکنند .

شما می توانید شدیدتر ورزش کنید و این کار به معنی ساخت عضله بیشتر می باشد

 

کراتين جزو آمينواسيدها هست که در بدن توليد مي‌شود و در کبد ساخته و در عضلات بدن ذخيره مي‌شود . با مجله اینترنتی بیرکلیک همراه شوید تا با دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی بیشتر آشنا شوید .

همچنین بخوانید :   افزایش حجم عضلات با 10 حرکت حجم ساز

نحوه عملکرد کراتین

دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی
دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی

کراتين به توليد مولکول‌های ATP يا آدنوزين تري‌ فسفات در بدن کمک مي‌کند. تمام خوراکي‌هايي که در طول روز مصرف مي‌کنيم، بايد آنقدر در بدن خرد و کوچک شوند تا به گلوکز و اين گلوکز هم به ATP تبديل شود.

به‌طور کلي، منبع انرژي بدن برای هرگونه فعاليت درون و برون‌سلولي هم ATP است. کراتين، يکي از اساسي‌ترين آمينواسيدهايي است که باعث توليد ATP در بدن مي‌شود. معمولا کراتين، در ورزش‌هاي قدرتي براي افزايش روند سنتز ATP در بدن استفاده مي‌شود.

چرا برخي ورزشکاران بر اين باورند که کراتين، وضعيت عضلات آنها را برهم مي‌زند؟

کراتين يک ماده فعال و جاذب آب است. يعني مصرف آن باعث مي‌شود سلول‌هاي عضلاني آب بيشتري به خود جذب کنند. به‌همين علت ورزشکاراني که دوست دارند در کنار افزايش قدرت خود، عملکرد بهتري هم داشته باشند و مفاصلشان هم آسيب نبيند، کراتين مصرف مي‌کنند. اين در حالي است که ورزشکاراني که دوست دارند بافت عضلاني تفکيک‌شده‌اي داشته باشند، سراغ کراتين نمي‌روند زيرا اين ماده مي‌تواند باعث ايجاد حالتي بادکنکي در عضلات شود. حالتي که باعث افزايش حجم عضلات مي‌شود اما تفکيک عضلات را در پي ندارد.

دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی
دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی

چرا به ورزشکاراني که کراتين مصرف مي‌کنند، توصيه مي‌شود آب بيشتري در طول روز بنوشند؟

هرچند مصرف کراتين استاندارد و خالص، عوارض جانبي چنداني ندارد اما مصرف خودسرانه و بي‌رويه آن مي‌تواند در بدن دچار اختلال کند . از طرف ديگر، وقتي بدن بيش از حد کراتين دريافت مي‌کند، نمي‌‌تواند اين مواد را نگه ‌دارد يا ذخيره کند در نتيجه، سعي مي‌کند با تبديل آنها به اوره و نيتروژن، به‌نوعي از طريق ادرار دفعشان کند. اين نوع دفع با ادرار مي‌تواند فشار مضاعفي بر کليه‌ها وارد کند و در مواردي هم باعث رسوب اين مواد در کليه شود و عوارضي دارد. به همين دليل هم به تمام ورزشکاراني که کراتين، گلوتامين يا مکمل‌هاي پروتئيني استفاده مي‌کنند يا به‌تازگي مصرف آنها را شروع کرده‌اند، توصيه مي‌شود آب بيشتري در طول روز مصرف کنند تا کليه‌هايشان عملکرد بهتري داشته باشد و آسيب نبينند.

همچنین بخوانید :   برنامه هفتگی حرفه ای بدنسازی به همراه برنامه غذایی برای افزایش حجم
دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی
دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی

مصرف کراتین برای چه مدتی مجاز است و چه عوارضی در پی دارد؟

تحقیقات اثبات کرده که مصرف دوز پایین ولی مداوم از کراتین بهترین نتایج را برای افزایش قدرت و رشد عضلانی در پی دارد.

زمانی بر اساس مطالعات اولیه توصیه می شد که بدنسازان بهترین اثر از کراتین را در صورتی کسب می کنند که ابتدا به بارگیری کراتین اقدام کنند (مصرف دوز بالاتر از کراتین برای چند روز متوالی)، و سپس مقدار مصرف را کاهش دهند و پس از مدتی قطع کنند. اما تحقیقات بیشتر نشان داد، می توانید بدون محدودیت زمانی از کراتین بهره بگیرید. ضمن اینکه تحقیقات متعدد شایعاتی را که زمانی در مورد عوارض منفی شدیدی که به کراتین نسبت داده می شد، رد کرده اند.

توصیه ما این است دو تا سه گرم کراتین در وعده های قبل و پس از تمرین مصرف کنید برای مجموع ۴ تا ۶ گرم در روز. بدنسازانی که حجم عضلانی بالایی دارند می توانند کمی بیش از این مصرف کنند؛ و بدنسازان لاغر اندام کمی کمتر از این.

در روزهای غیر تمرین هم مصرف تنها ۲ تا ۳ گرم برایتان کافی خواهد بود، و حتی اگر گاهی در روزهای غیر تمرین، مصرف کراتین خود را فراموش کنید، باز هم مشکلی پیش نمی آید، چون ذخایر کراتین عضلات شما در سطح بالایی است و از مزایای آن بهره مند خواهید بود.

برای کسب بهترین نتایج، وقتی کراتین مصرف می کنید، بدن خود را پر آب حفظ کنید. اگر بدن شما از مایعات تخلیه شود، نتایج مثبت ناشی از مصرف مکمل کراتین کاهش می یابد- چرا که یکی از مکانیزم های مثبت کراتین، پر آب کردن عضلات است (جذب مایعات به سمت عضلات که باعث تقویت فضای آنابولیک در عضلات می شود). بدنسازان باید سعی کنند روزانه ۴ لیتر آب بنوشند (فارغ از اینکه از مکمل کراتین استفاده می کنند یا نه).

همچنین بخوانید :   راز خوش هیکلی بدنسازان کشف شد
دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی
دلایل استفاده از مکمل کراتین در ورزش بدنسازی

اثرات جانبی کراتین

اگر چه تاکنون هیچ اثر جانبی از کراتین مشاهده نشده است و این ماده نیز توسط کمیته بین المللی المپیک ممنوع نمیباشد لیکن نباید خطرات احتمالی مصرف ان را از نظر دور داشت. بر اساس شواهد بخش قابل توجهی از مکمل که به صورت خوراکی مصرف گردیده از دیواره روده کوچک جذب نشده و از طریق مدفوع دفع میگردد و مشکل اصلی به جهت استفاده از اشکال غیر خوراکی نظیر تزریق داخل وریدیو… این ماده می باشد. با مصرف مکمل کراتین ممکن است که بار کلیوی افزایش یافته و بر این اساس عوارض بیماری در مبتلایان به نارسایی های کلیوی تشدید گردد .

پس اگر از کراتین استفاده می کنید آگاهانه استفاده کنید

 

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط امیر
بارگذاری بیشتر در تناسب اندام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 2 =

اینم جالبه

خواص کرفس برای چربی سوزی و کاهش کلسترول

خواص کرفس برای چربی سوزی و کاهش کلسترول استفاده از برگ های کرفس دررژیم غذایی می تواند منجر…