مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی آیا با خواص و فواید سیرابی و شیردان گاو و گوسفند آشنا هستید

آیا با خواص و فواید سیرابی و شیردان گاو و گوسفند آشنا هستید

0
3
202
فواید سیرابی و شیردان
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/NHik1

آیا با خواص و فواید سیرابی و شیردان گاو و گوسفند آشنا هستید

فواید سیرابی و شیردان

به آستر (لایه داخلی) معده گاو یا گوسفند، سیرابی می‌گویند که دارای بافت جویدنی است. سیرابی طعم ملایمی دارد که آن را تبدیل به غذایی خوشمزه به‌صورت جداگانه، یا در سوپ و خوراک کرده است.  سیرابی منبع مواد معدنی و نیز پروتئین و ویتامین‌ها است، اما سیرابی و اندام‌های دیگر گاو (انواع گوشت‌های قرمز) را نباید زیاد مصرف کرد و در هر بار مصرف باید مقدار آن کم باشد، چون طبق مطالعات، میزان کلسترول آن همانند گوشت بالا است.

در این قسمت از مجله اینترنتی بیرکلیک قصد داریم شما را با خواص و فواید سیرابی و شیردان آشنا نماییم با ما همراه باشید!

ارزش غذایی سیرابی

 سیرابی به‌خوبی با رژیم غذایی کم‌کالری سازگاری دارد، چون در هر ۸۵ گرم سیرابی پخته تنها ۸۰ کالری وجود دارد که تنها ۴% از کالری موردنیاز روزانه در یک رژیم ۲۰۰۰ کالری را تأمین می‌کند. هر وعده سیرابی پخته (منظور از یک وعده در اینجا ۸۵ گرم سیرابی است) حاوی ۱۰ گرم پروتئین است. پروتئین منبع آمینواسیدهای موردنیاز بدن برای ساخت هورمون‌ها، آنزیم‌ها و بافت‌های جدید است.

فواید سیرابی و شیردان
فواید سیرابی و شیردان

سیرابی ۳.۴ گرم چربی در هر وعده دارد که ۱.۲ گرم از این مقدار اسیدهای چرب اشباع‌شده هستند. مصرف چربی به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل به سبک زندگی فعال کمک می‌کند چون منشأ انرژی است، اما چربی‌های اشباع‌شده کلسترول بد خون را افزایش می‌دهند که شما را درخطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

کلسیم

فواید سیرابی و شیردان
فواید سیرابی و شیردان

در هر ۹۲ گرم سیرابی، حدود ۸۱ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که ۸ درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم می‌باشد. FAO مقدار مورد نیاز روزانه به کلسیم را ۱۰۰۰ میلی‌گرم تعیین کرده است. کلسیم یکی از مواد معدنی و ساختاری مهم در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌هاست که به همراه منیزیم، به انقباض عضلات بدن کمک می‌کند و موجب آرامش فرد می‌شود.

پروتئین و چربی

در هر ۹۲ گرم سیرابی، ۷/۱۱ گرم پروتئین وجود دارد که در واقع ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین است. همین مقدار سیرابی حاوی ۴ گرم چربی و ۴/۱ گرم چربی اشباع شده می‌باشد.

در واقع، پروتئین و چربی موجود در سیرابی تقریباً به اندازه نیمی از پروتئین و چربی موجود در گوشت گاو و مرغ است. با گنجاندن سیرابی در وعده‌های غذایی خود می‌توانید مصرف چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

سلنیوم

فواید سیرابی و شیردان
فواید سیرابی و شیردان

با مصرف بیشتر سیرابی مقدار سلنیوم دریافتی شما افزایش می‌یابد. سلنیوم با فعال‌سازی سلنوپروتئین (خانواده‌ای از آنزیم‌های مهم برای سلامتی) در عملکرد بافت‌ها نقش مهمی دارد. سلنوپروتئینها از سلول‌ها در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و رشد سلول‌های جدید را تسریع می‌نمایند و از عملکرد تیروئید پشتیبانی کرده و در عملکرد سلول‌های عضلات نقش ایفا می‌کنند. مصرف ۱۱۳ گرم سیرابی گاو مقدار سلنیوم دریافتی بدن را به یک‌چهارم مقدار موردنیاز روزانه می‌رساند.

روی و فسفر

مصرف سیرابی برای تأمین مواد معدنی ضروری دیگر مانند فسفر و روی مفید است. روی و فسفر غشاهای سلولی را تغذیه رسانی می‌کنند. فسفر ترکیب فسفولیپید می‌سازد (چربی‌های یافت شده در غشاهای سلولی) درحالی‌که روی در پروتئین‌هایی که وارد غشاهای سلولی می‌شوند، نقش دارد. همچنین این دو ماده معدنی ارتباط سالم بین سلول‌ها را تقویت می‌کنند.

فسفر به استخوان‌ها و دندان‌ها نیز تغذیه رسانی می‌کند و روی از عملکرد ایمنی پشتیبانی می‌نمایند. ۱۱۴ گرم سیرابی حاوی ۷۲ میلی‌گرم فسفر است که ۱۰ درصد مقدار موردنیاز روزانه را تأمین می‌کند. همچنین این مقدار سیرابی ۲۰% مقدار روی موردنیاز روزانه برای زنان و ۱۵% مقدار موردنیاز روزانه برای مردان را تأمین می‌کند.

آهن

فواید سیرابی و شیردان
فواید سیرابی و شیردان

مقدار آهن در سیرابی، تقریباً مشابه گوشت است؛ یعنی در هر ۹۲ گرم آن حدود ۵/۱۹ میلی‌گرم آهن وجود دارد. آهن یکی از مواد مورد نیاز برای داشتن خون سالم و انرژی و رشد مغز، به خصوص در کودکان می‌باشد که در بسیاری از غذاها، از جمله گوشت قرمز یافت می‌شود. به طور کلی هر چقدر رنگ گوشت، قرمزتر باشد، حاوی آهن بیشتری است.

ویتامین B‌

فواید سیرابی و شیردان
فواید سیرابی و شیردان

سیرابی گوسفند و گوساله، سرشار از ویتامین B است؛ و تقریباً در هر ۹۲ گرم حدود ۱۳۰ کالری وجود دارد. ویتامین‌های گروه B، بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن را تنظیم می‌کنند که این واکنش‌ها برای حفظ سلامتی بدن بسیار ضروری هستند. برخی از این واکنش‌ها موجب آزاد شدن انرژی در بدن، بهبود بینایی، سلامت پوست، عملکرد بهینه مغز و تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شوند. گوشت گاو و گوسفند و مشتقات آن حاوی ویتامین‌های B1، B2، B3، B6 و به خصوص B12 می‌باشند.

ویتامین A

ویتامین A برای رشد مو لازم است و به داشتن پوست سالم، دستگاه تنفسی سالم و حفظ بینایی کمک و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. جگر و سیرابی سرشار از ویتامین A هستند.

 

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط محمد
بارگذاری بیشتر در سلامتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

اینم جالبه

فواید سماق و تاثیرات شگفت انگیز آن برای سلامتی

فواید سماق و تاثیرات شگفت انگیز آن برای سلامتی حتما تا بحال به همراه کباب و کوبیده از سماق…