مجله اینترنتی بیر کلیک فناوری اینترنت معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

1
6
608
معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/epbCy

معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

الکسا یکی از سرویس‌های آمازون است ؛ بله همان آمازونی که بزرگ‌ترین خرده فروشی دنیا نیز به حساب می‌آید . این سرویس از طریق وب سایت Alexa.com در دسترس عموم است تا بتوانند اطلاعات کلی از میزان ترافیک و محبوبیت یک وب سایت را بدست آورند . هدف از این سرویس ، رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها از نظر میزان ترافیک یا تعداد بازدیدکننده و صفحات بازدید‌شده است .

این سرویس با در نظر گرفتن معیارهای محاسباتی و آماری ، نهایتاً سایت‌های مختلف را رتبه‌بندی می‌کند . هرچه رتبه‌ی یک وب‌سایت نزدیک‌تر به عدد ۱ باشد،  اصولا باید محبوب‌تر و پربازدیدتر هم باشد . در این بخش از مجله اینترنتی بیرکلیک قصد داریم معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا را مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه شوید .

معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا
معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

رتبه بندی الکسا (Alexa) چگونه کار می کند ؟

شروع کار بسیار ساده است کافی است شما از وب سایت Alexa.com نوار ابزار الکسا را دانلود و نصب نمایید . نوار ابزار الکسا دارای برخی کارکردها مثل جستجو می باشد ولی بصورت ویژه رتبه وب سایت ها و همچنین برخی اطلاعات عمومی وب سایت ها مثل تعداد لینک هایی که به آنها داده شده است را نشان می دهد .

نوار ابزار الکسا علاوه بر نشان دادن رتبه وب سایت ها ، اطلاعاتی را به سرور مرکزی الکسا منتقل می نماید . هر دفعه که یک صفحه وب توسط مرورگرها مشاهده شود در صورتی که نوار ابزار الکسا نصب شده باشد ، این اطلاعات شامل صفحه بازدید شده به همراه IP بازدیدکننده برای سرور مرکزی فرستاده می شود .

برخی اطلاعات که توسط نوار ابزار الکسا جمع آوری می شود و برای سرور مرکزی الکسا فرستاده می شود، مبنایی برای رتبه بندی الکسا است .

سیستم رتبه بندی الکسا از نظر خیلی افراد برای کسب و کارهای متوسط و کوچک بسیار مناسب می باشد و در صورتی که وب سایت شما جزء ۱۰۰۰۰۰ وب سایت برتر از نظر رتبه بندی الکسا باشد از ترافیک خوبی برخوردار است .

معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا
معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

الکسا چقدر دقیق است؟

اطلاعات مربوط به ترافیک و میزان بازدیدکننده هر وب‌سایت تنها در اختیار صاحبان وب‌سایت و افرادی که آن‌ها صلاح می‌دانند، قرار می‌گیرد و از این رو دیگران دسترسی به این آمار و ارقام ندارند . پس الکسا چطور ترافیک وب‌سایت‌ها را محاسبه می‌کند؟ الکسا از طریق تولبارهایی که بر روی مرورگرهای وب نصب می‌شود ، اطلاعات شمای کاربر را جمع‌آوری می‌کند و براساس آن‌ها ترافیک احتمالی وب‌سایت‌های مختلف را محاسبه می‌کند .

فرض کنید که شما تولبار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کرده‌اید ؛ وقتی یک وب سایت را باز می‌کنید، اطلاعات بازدید شما از آن وب‌سایت خاص جمع‌آوری شده و برای الکسا ارسال می‌شود .

پس الکسا به آمار دقیق وب‌سایت‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند اطلاعات صد در صد قابل اعتمادی ارائه کند . اما این سرویس از آنجایی که کاربران بسیاری تولبار آن را نصب کرده‌اند ، دقیق‌ترین روش نزدیک به واقعیت را برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در اختیار دارد و از این رو افراد فعال در حوزه آنلاین پیش از اظهار‌نظر در باره یک وب‌سایت، مخصوصاً اگر قرار باشد در آن وب‌سایت هزینه تبلیغاتی کنند ، به الکسا رجوع می‌کنند .

الکسا ادعا می‌کند که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار تولبار یا افزونه برای مرورگرهای مختلف وجود دارد که الکسا را در دل خود جای داده‌اند . یعنی شاید شما خودتان هم متوجه نباشید که یکی از افزونه‌هایی که نصب کرده‌اید، کد مربوط به اکسا را نیز در خود جای داده است. البته همه این افزونه‌ها پیش از فعال‌شدن الکسا، از شما یک بار سؤال می‌پرسند و تأییدیه‌ی لازم را دریافت می‌کنند.

در حال حاضر نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز از الکسا برای کسب اطلاعات اولیه در باره وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. اما بسیاری از شرکت‌های ایرانی، حتی آن‌هایی که نام و نشانی برای خود دارند، تنها به رتبه الکسای وب‌سایت مورد نظر خود، اکتفا می‌کنند و سپس درباره‌ی تبلیغ نمودن در آن وب‌سایت، تصمیم‌گیری می‌کنند.

همین موضوع باعث شده است تا الکسا و کسب رتبه بهتر در آن، برای صاحبان وب‌سایت اهمیت ویژه‌ای پیدا کند. راه منطقی کسب رتبه بهتر در الکسا، جذب مخاطب و افزایش ترافیک از طریق تولید محتوای غنی و کاربردی است؛ اما از آنجایی که در ایران زندگی می‌کنیم، بسیاری از مردم همواره بدنبال میان‌بر هستند؛ راهی که زودتر رتبه الکسای بهتری داشته باشند. همین‌جا است که ده‌ها سرویس و روش غیرمنطقی و البته غیراخلاقی شکل می‌گیرد که از طریق آن‌ها وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند تا رتبه الکسای خود را به شکل غیر واقعی بهبود بخشند.

معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا
معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

مزایای رتبه بندی الکسا

۱ – ترافیک الکسا که توسط سیستم رتبه بندی الکسا نشان داده می شود در واقع یک ابزار رقابتی هوشمند است. شما با استفاده از این ابزار می توانید به آنالیز سایت های رقیب و تلاشهایی که رقیب های شما برای بازاریابی وب سایت خود انجام می دهند در اختیار داشته باشید .

۲ – برخلاف پیج رنک گوگل هر چقدر عددی که توسط سیستم رتبه بندی الکسا برای یک وب سایت در نظر گرفته می شود کمتر باشد، بهتر است .

۳ – رتبه الکسا به وب مسترها و بازاریابان اینترنتی کمک می کند که پتانسیل واقعی وب سایت شما را بدست آورند. هر چقدر رتبه الکسا بهتر باشد به آنها کمک می کند که تمایل بیشتری برای خرید فضای تبلیغاتی در وب سایت شما بدست آورند .

۴ – وب سایت های شخصی و وبلاگ ها همانند دیگر وب سایت ها از نظر سیستم رتبه بندی الکسا بطور منظم مورد بررسی و توجه قرار می گیرند .

۵ – علاوه بر اینکه سیستم رتبه بندی الکسا اطلاعاتی را راجع به وب سایت شما در اختیارتان قرار می دهد، این ابزار خوبی برای بهینه سازی موتور جستجو (سئو) می باشد .

معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا
معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

معایب رتبه بندی الکسا

۱ – همه افراد نوار ابزار الکسا را روی مرورگر خود نصب نکرده اند از این رو ممکن است میلیونها وب سایت که از ترافیک خوبی نیز برخوردار هستند از نظر سیستم رتبه بندی الکسا، به آنها رتبه ای داده نشده باشد و یا بدرستی این رتبه در نظر گرفته نشده باشد .

۲ – بسیاری افراد معتقد هستند سیستم رتبه بندی الکسا نادرست است و این سیستم تحت تاثیر خیلی عوامل می تواند دچار تغییر شود و رتبه بندی وب سایت ها را بدرستی انجام ندهد .

۳ – زیر دامنه ها (Subdomain) بصورت مستقل در الکسا دارای رتبه نمی باشند وهمچنین زیر صفحاتی که در یک وب سایت قرار دارند نیز دارای رتبه جداگانه نمی باشند. الکسا فقط باالاترین سطح دامنه را مورد بررسی قرار می دهد .

معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا
معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

چگونه رتبه وب سایت خود را در سیستم رتبه بندی الکسا افزایش دهیم

برای افزایش رتبه وب سایت خود در سیستم رتبه بندی الکسا کافی است مواردی ساده ای که در زیر آمده است را انجام دهید تا بعد از مدتی رتبه الکسا وب سایت شما بهبود داده می شود :

۱ – نوار ابزار الکسا را دانلود و روی مرورگر خود نصب نمایید .

۲ – همیشه سعی کنید مطالب مفید و با کیفیت بنویسید و آنرا در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید زیرا این کار باعث می شود افراد بیشتری از وب سایت شما بازدید نمایند .

۳ – مطالب خود را همیشه در رسانه های اجتماعی مثل Google Plus ، Facebook و  Digg.com قرار دهید .

۴ – وب سایت خود را بر اساس کلمات کلیدی بهینه سازی نمایید .

۵ – به دوستان خود بگویید نوار ابزار الکسا را دانلود نماید و از طریق آن از وب سایت شما بازدید کنند .

۶ – همیشه سعی نمایید مطالب خود را در فرومهای وب سایت ها قرار دهید زیر اکثر آنها نوار ابزار الکسا را نصب شده دارند که این کار باعث می شود تعداد کلیک های وب سایت شما از نظر الکسا افزایش پیدا نماید .

۷ – نظر سنجی و بک لینک

الکسا معمولا لینک ها داده شده به وبگاه شما و میزان بازدید ترافیکی که از هریک از آن ها به سمت وبگاه شما می آید را تخمین می زند . بنابرین یک راه عالی برای جذب ترافیک نظر سنجی در وب گاه های فعال و پربازدید و یا فروم ها و انجمن ها در باره سایتتان است .

یک نظر مثبت درباره سایتتان افراد زیاد را مایل می کند تا سری به وبگاه شما بزنند.

با این کار شما یک بک لینک از یک سایت پربازدید دریافت نموده اید و براحتی برای خود بازدید خریده اید و هم خود را در الکسا محبوب کرده اید.

۸ – دریافت نظرات الکسا درباره وبسایتتان

از کاربران سایتتان بخواهید درباره وبسایتتان را در سایت Alexa.com نظر بگذارند و سعی کنید که ۵ ستاره از نظرات بگیرید . تعداد نظرات داده شده در الکسا درباره سایتتان برای الکسا مهم است و به بهبود رتبه الکسای شما کمک خواهد کرد. یک وبسایت با ساختار صحیح تولید کنید . وبسایتی که از برای بازدیدکنندگان چشم گیر باشد تا آن ها برای نظر دهی به سایتتان در الکسا ترغیب شوند.

۹ – درباره الکسا در سایتتان بنویسید

این هم یک تکنیک بسیار ساده و کوچک برای رشد سریع شما در الکسا می باشد . در واقع نوشتن هر چه بیشتر شما درباره الکسا و ترغیب بازدیدکنندگانتان برای نصب توار ابزار الکسا باعث می شود که سایت شما بازدید کنندگان بسیاری را بسوی الکسا بفرستید و این نمایش محسوسی است که سایتتان را به رخ الکسا بکشید.

بهتر است بازدید کنندگان وبگاه شما وبلاگ نویسان و توسعه دهندگان وب باشند.

۱۰ – همه صفحات سایتتان را به الکسا بشناسانید

الکسا فرصتی را پیشنهاد میکند که با اضافه کردن یک کد متا تگ کوتاه ، سایتتان راجزو مدعیان قرار دهید. این کار به الکسا کمک می کند تا به راحتی به خزیدن در سایتتان بپردازد. این روش مناسبی است که الکسا بتواند تمامی صفحات شما را ایندکس کند (شناسایی کند) و بازدید کنندگان صفحاتی که قبلا ایندکس نشده بودند را نیز بشمارد.

پرسش و پاسخ الکسایی

معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا
معیارهای اساسی افت و خیز رتبه بندی سایت در الکسا

دلیل افت رتبه در الکسا چیست ؟

در جوابی کوتاه میتوان گفت که رتبه بندی در سایت الکسا وابسته به بازدید دیگر سایت ها نیز می باشد و افزایش تعداد بازدید به تنهایی نمیتواند ضامن بهبود رتبه شما باشد.

ممکن است در یک روز یا بازه زمانی خاص بازدید شما افزایش چشمگیری داشته باشد ولی این امر به دلیل استفاده بیشتر کاربران در آن زمان از اینترنت باشد. به این معنی که رقبای شما نیز بازدید بیشتری به همان نسبت خواهند داشت. به همین دلیل حتی ممکن است رتبه شما در سایت الکسا بدتر از روزهای قبل شود.

پنل ديتاي الکسا چيست ؟

پنل ديتا نمونه اي از ترافيک اينترنت جهاني است که براي محاسبه رنک هاي الکسا و تخمين معيارهاي غير گواهي شده (يا تاييد نشده) است. پنل ديتا از ميليونها کاربر اينترنتي که يکي از ۲۵۰۰۰ هزار برنامه افزودني مرورگر را استفاده ميکنند تشکيل شده است.

هر چند وقت يکبار رنک الکسا آپديت ميشود ؟

روزانه

بازديد صفحه PageView چيست ؟

هر زماني که يک صفحه کامل از وب سايتتان بازديد يا رفرش شود ، بازديد صفحه PageView ثبت ميشود . جمع PageVew تعداد کلي دفعاتي است که صفحات وب سايتتان در يک دوره زماني معين بازديد يا رفرش ميشود .

چگونه ميتوانيم صحيح ترين معيارها و متريک ها را براي سايتهايمان بدست آوريم ؟

بهترين روش براي رسيدن و دست يافتن به دقيق ترين و صحيح ترين معيارها اين است که معيارهاي سايتتان را تاييد کنيد. اگر معيارهاي سايتتان تاييد شده باشند شما ميتوانيد به طور علني رنک هاي کشوري و جهاني سنجش شده سايتتان را به نمايش بگذاريد. حتي اگر ديتاي کافي از پنل ما براي رنک دادن به سايت تان وجود نداشته باشد. علاوه بر اين ، مالکان سايت ها با معيارهاي تاييد شده ميتوانند به طور مستقيم بازديد صفحات PageViews و کاربران ويژه سنجش شده (مورد ارزيابي شده) را به جاي رنک به اطلاع عموم برسانند.

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط امیر
بارگذاری بیشتر در اینترنت

1 نظر

  1. hamid

    ۱۳۹۶-۰۱-۲۸ در ۱۰:۵۱

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 5 =

اینم جالبه

پرینترهای سه بعدی نسل جدید پرینترها

پرینترهای سه بعدی نسل جدید پرینترها چاپگرهای سه بعدی ۳D Printers وسیله‌هایی هستند که با اس…