پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن

57
پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/MMsZ7

پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن

پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن

پیاده روی ورزشی مناسب برای همه سنین به شمار می آید تنها ورزشی است که کمتر کسی می تواند از انجام دادن آن به دلایل واهی فرار کند. افزایش روز افزون نرخ اضافه وزن و چاقی به عنوان مادر امراض، بیماریهای قلبی-عروقی، دیابت، سرطان، پوکی استخوان و… بسیاری از محققان را به چاره جویی در این مورد واداشته است.

البته شاید بتوانیم بخش اعظم این ایرادات را به رژیم های غذایی ناسالمی که در طی دهه های اخیر در بسیاری از جوامع رایج شده و جای غذاهای سالم و سنتی را گرفته؛ وارد سازیم اما باید بگوییم که بخش اعظم مشکل در جای دیگری نهفته است. در این بخش از مجله اینترنتی بیرکلیک قصد داریم شما را با پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن آشنا نماییم با ما همراه باشید!

اثرات پیاده‌روی بر بدن

 

۱ – برای خوردن شیرینی حرص نمی‌‌زنید

پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن
پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن

قبل از اینکه یک بسته شیرینی بخرید و یا به مغازه بستی فروشی مراجعه کنید، پانزده دقیقه پیاده روی کنید. این کار می‌تواند حرص و اشتیاق تان را نسبت به این قبیل خوراکی‌ها کم کند.پیاده روی باعث افزایش قند خون در مغز شده و میل شما به شیرینی جات و هر نوع میان وعده ی دیگر را کم می‌کند.

۲ – پیشگیری از دیابت نوع دو

پیاده روی از دیابت نوع ۲ پیشگیری می کند. برنامه های پیشگیری از دیابت نشان داده اند که ۱۵۰ دقیقه پیاده روی در طول هفته و کاهش فقط ۷ درصد از وزن بدنتان (حدودا ۵ تا ۷ کیلوگرم) می تواند ۵۸ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

۳ – پیاده روی در زمان یائسگی 

تحقیقات نشان می دهد زنانی که  یائسگی  را پشت سر گذاشتند و تقریباً یک و نیم کیلومتر در روز پیاده روی دارند، چگالی استخوان های کل بدنشان نسبت به زمانی که مسافت های کمتری  را می پیمایند بالا تر است همچنین پیاده روی برای کاهش سرعت از پوکی استخوان های پا نیز بسیار مؤثر است.

۴ – کاهش خطر ابتلا به سرطان روده 

پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن
پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن

پیاده روی میزان خطر ابتلا به سرطان سفید و کولون “روده ی  بزرگ” را کاهش می دهد.زمانی که معادل یک ساعت و ربع تا دو ساعت نیم در هفته پیاده روی دارند، نسبت به زمان بی تحرک ۱۸ درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه و کولون “روده ی بزرگ” را کاهش می دهد:زمانی که معادل یک ساعت و ربع تا دو ساعت و نیم در هفته پیاده روی سریع دارند، نسبت به زمان بی تحرک ۱۸ درصد در معرض خطر کمتری  برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند مطالعات بسیاری نشان داده است که ورزش می تواند از سرطان کولون پیشگیری کند و در افراد مبتلا به این بیماری نیز اثرات ورزش منظم به شکل افزایش کیفیت زندگی و کاهش میزان  مرگ و میر ناشی از این بیماری خود را نشان می دهد.

۵ – سطح انرژی‌تان افزایش می‌یابد

پیاده روی، قدرت اکسیژن رسانی خون به‌اندام های مختلف را افزایش می‌دهد، بنابراین قدرت پردازش مغز نیز افزایش خواهد یافت. بیست دقیقه پیاده روی در روز می‌تواند تا شصت و پنج درصد میزان خستگی را کاهش دهد.اگر احساس می‌کنید که نمی‌‌توانید برنامه های روزانه تان را به خوبی پیش ببرید، به یک پیاده روی طولانی بروید. طبق بررسی‌ها حتی ده دقیقه فعالیت بدنی می‌تواند انرژی تان را به مدت دو ساعت بالا ببرد.

۶ – تقویت قلب

پیاده روی قلب شما را نیرومند می سازد.(درصورتی که جنسیتتان مونث است). مطالعه ای که در این خصوص بر روی ۷۲۴۸۸ پرستار انجام شد نشان داد افرادی که ۳ ساعت یا بیشتر در طول هفته پیاده روی داشتند در مقایسه با زنانی که پیاده روی نداشتند ۳۵ درصد کاهش خطر حملات قلبی و دیگر مشکلات قلبی را نشان دادند.

۷ – تأثیر مثبت روی مغز

پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن
پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن

پیاده روی برای مغز مفید است. مطالعه ای که بر روی پیاده روی و تأثیر آن بر عملکرد های ذهنی انجام شد نشان داد زنانی که معادل یک ساعت و نیم در طول هفته پیاده روی داشتند به صورت چشمگیری عملکرد ذهنی بهتری را در مقایسه با زنانی که کمتر از ۴۰ دقیقه در طول هفته پیاده روی داشتند نشان می دادند.

۸ – نسبت به میکروب ها مقاوم تر شوید

اگر اهل ورزش های تعادلی مانند پیاده روی باشید، سیستم ایمنی بدنتان ارتقا یافته و قدرتمند می‌شود. لذا هنگامی که همکارتان در نزدیکی صورتتان عطسه می‌کند و یا مجبور هستید با کودک بیمارتان بازی کنید، به این راحتی بیمار نمی‌‌شوید.حداقل چهار بار پیاده روی در هفته و هر بار به مدت نیم ساعت، شما را نسبت به میکروب های محیط مقاوم می‌سازد.

۹ – پیاده روی و کاهش وزن

پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن
پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن

پیاده روی همانند دیگر ورزش های هوازی کالری سوز بوده و به کاهش وزن منجر می شود. االبته برای کاهش وزن باید ورودی کالری به بدن را با رعایت یک رژیم غذایی مناسب کاهش داده و از طرف دیگر خروجی کالری بدن را با داشتن یک فعالیت بدنی نسبتا شدید افزایش دهیم تا بدن به یک تعادل انرژی مناسب دست پیدا کند. بنابراین اگر می خواهید وزنتان را کاهش دهید حتی اگر پیاده روی زیادی دارید میزان کالری دریافتی تان را از غذاها کاهش دهید تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

ورزش برای حفظ وزن اهمیت بیشتری دارد تا کاهش آن. مطالعات دو دهه اخیر دانشمندان نشان می دهد افرادی که پس از کاهش وزن به ورزش روی می آورند بسیار بهتر از افرادی که کم تحرک هستند وزن کاهش یافته خود را حفظ می کنند.

برنامه و زمان بندی

ابتدا برنامه پیاده روی خود را با هفته ای ۳ جلسه(یک روز درمیان) و هر جلسه ۲۰ دقیقه شروع نمایید، در هفته دوم چنانچه احساس راحتی داشتید زمان آنرا به ۳۰ دقیقه افزایش دهید. در هفته چهارم تعداد جلسات را به ۴ بار در هفته افزایش دهید و هر جلسه همان ۳۰ دقیقه از هفته ششم زمان در جلسه را ۵ دقیقه اضافه کنید تا در نهایت به ۱ ساعت برسد.

در نهایت ۴-۵ جلسه پیاده روی در هفته و هر جلسه یک ساعت زمان ایده ال برای هر فرد می باشد که سبب کاهش وزن و تناسب اندام، افزایش انرژی بدن، بهبود خواب و… می گردد. به شما قول می دهیم وقتی به این زمان دست یافتید و تاثیر فوق العاده آنرا بروی جسم و روان خود تجربه کردید به  هیچ عنوان نخواهید توانست پیاده روی را ترک نمایید و جز اصلی برنامه زندگی شما خواهد شد.

پیاده روی و تاثیر فوق العاده آن بر سلامت بدن نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سه =