فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم

146
فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/V1dfJ

فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم

فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم

حتما تا بحال از فرآورده های گوشتی مانند دل و جگر استفاده کرده اید . از دید عامه مردم خوردن این قبیل غذاها برای تقویت بدن مفید است . با مجله اینترنتی بیر کلیک همراه باشید تا با هم فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم .

فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم
فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم

شاید تاکنون گذرتان به یکی از خیابان‌ها یا میدان‌هایی.که حرفه اصلی مغازه‌داران آن کشتار دام و فروش امعاء و احشای آن است، افتاده باشد و انواع فرآورده‌های.دامی همچون کله، پاچه، زبان، سیرابی، شیردان، دل، قلوه، جگر و… را از آنان خریده باشید . شاید هم بدون آن که.خود را به زحمت انداخته باشید به کله پزی یا جگرکی مراجعه کرده و این فرآورده ها را حاضر و آماده خورده باشید . در هر صورت ما قصد داریم اطلاعات شما را در این مورد افزایش دهیم . پس با ما همراه باشید .

دل و قلوه

دل همان قلب و قلوه نیز کلیه‌ی دام است . این دو از بهترین قسمت‌‌های بدن گوسفند.و تقریبا گوشت خالص هستند . مزاج دل، گرم و خشک با حرارت نسبتا زیاد و بسیار پرانرژی.است و خوردن آن به سرد مزاج‌ها که دچار ضعف قوا هستند، توصیه می‌‌شود . البته هضم آن برای معده‌های ضعیف کمی مشکل است،.برای همین ‌باید در قطعه‌‌های کوچک‌تر بریده شده، با چربی دور قلب کباب و خوب پخته.شود و با  فلفل، زیره یا آبلیمو خورده شود. بهترین آن دل پرندگان، مرغ و دل بره است.

فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم
فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم

خواص

باید بدانید درست است که این احشا.جزو گروه گوشت طبقه بندی می شود و از نظر ویتامین های گروه B و اسید فولیک غنی و آهن و روی آن.مشابه جگر سیاه است و پروتئین آن باکیفیت و مشابه گوشت قرمز است، اما میزان کلسترول دل و قلوه مانند جگر سیاه.و بالاتر از گوشت قرمز است و همچون روغن جامد حاوی چربی.خطرناک ترانس است و اگرچه مصرف متعادل آن برای کودکان و نوجوانان در حال رشد.مناسب است، اما برای بیماران قلبی ـ عروقی، مبتلایان به نقرس و آنهایی.که اسیداوریک و کلسترول خونشان بالاست و نارسایی کلیوی.و بیماری های مفصلی و آرتریت روماتوئید دارند، محدودیت مصرف دارد.

 توصیه

دل و قلوه باید کاملا پخته و سفت شود و مصرف آن به صورت آبدار مناسب نیست. این دو فرآورده، باید رنگی یکنواخت داشته و بدون رنگ پریدگی و هنگام لمس فاقد هرگونه ضایعه، تومور چرکی و کیست انگلی باشد. ماندگاری دل و قلوه تازه ۴۸ ساعت در دمای یخچال و چهار ماه در دمای فریزر است .

 جگر و قلوه ، منبع ویتامین ۱۲B، فولات ، نیاسین ، آهن ، پتاسیم و مواد معدنى اند 

 

جگر سیاه

جگر سیاه که همان کبد مى باشد، داراى.پروتئین فراوانى در حد گوشت قرمز است. مقدار چربى آن اندک بوده.ولى میزان کلسترولش بیش از دو برابر گوشت قرمز کم چربى مى باشد . آهن جگر بیشتر از گوشت قرمز و تقریبا سه برابر آن است . به همین دلیل از منابع.بسیار خوب آهن به شمار مى آید و در افرادى که کم خون بوده و.دچار فقر آهن هستند، مى توان مصرف جگر سیاه را به مقدار معین توصیه کرد . در ضمن، جگر سیاه از منابع سرشار ویتامین ۱۲B شمرده مى شود. کمبود.این ویتامین در بدن موجب بروز نوعى کم خونى کشنده مى گردد . این ویتامین فقط در منابع غذایى حیوانى وجود دارد.جگر سیاه یکى از منابع بسیار غنى ویتامین Aاست.

فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم
فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم

همان طور که مى دانید ویتامین A از جمله ویتامین.هاى محلول در چربى است که در رشد، سلامت پوست، سلامت بینایى و افزایش.مقاومت بدن در برابر عفونت ها، نقش بسزایى دارد.از آنجایى که جگر.، انبار ویتامین A، آهن و بسیارى مواد مغذى دیگر است ، نتیجه مى گیریم.که منبع گوشتى بسیار مقوى هم هست . یک وعده جگر گاو به وزن حدود ۱۲۰ گرم.، بیش از ده برابر «آر.دى.اى» ( مقدار مجاز خوراکى توصیه شده )،.۱۰۰ درصد یا فزون تر از مقادیر مجاز توصیه شده «فولات» و «نیاسین».و افزون بر مقادیر یادشده آهن و روى به دست مى دهد .

جگر سفید

فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم
فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم

جگر سفید یا همان شش.ها که مسئول تنفس و تبادل اکسیژن و دى اکسیدکربن در حیوان مى باشد، از.نظر ترکیب ارزش غذایى با جگر سیاه تفاوت دارد. میزان پروتئین آن کمتر از جگر.سیاه و گوشت است . مقدار چربى اش تقریبا مشابه جگر سیاه و.گوشت کم چربى است. مقدار کلسترول آن شبیه جگر سیاه و بیشتر از گوشت.کم چربى است و مقدار آهنش از جگر سیاه کمتر مى باشد . بسیارى از مردم.اشتباها تصور مى کنند که جگر سفید، منبع خوب و غنى ویتامین.A است و کلاً مصرف آن را به عنوان منبع ویتامین A که براى بینایى مفید است،.به هم توصیه مى کنند! در حالى که مقدار ویتامین A جگر سفید به هیچ وجه با.جگر سیاه سنجیدنى نیست.

 در ۱۰۰ گرم جگر سیاه حدود ۳۶۰۰۰ واحد ویتامین A وجود دارد ولى همین مقدار جگر سفید داراى ۳۶ واحد ویتامین A مى باشد.

میزان مصرف جهانی

فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم
فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم

به رغم ارزش غذایى فراوانى که.امعا و احشا دارند، هیچ گاه در ایالات متحده به اندازه فرانسه و برخى کشورهاى اروپایى،.طرفدار پیدا نکرده اند. حتى در سالیان اخیر، مصرف آنها از رونق افتاده است.چرا که پاره اى از مواد غذایى مزبور به ویژه مغز و جگر سرشار.از کلسترول مى باشند.در انگلستان، جار و جنجال ناشى از بیمارى جنون گاوى (التهاب مغز:.آنسفالیت گاوى اسفنجى شکل) نگرانى حاصل از خوردن مغز، به سبب.بیم از ابتلا به بیمارى کشنده مشابه مغزى را در آدمیان افزون ساخته است.

فواید و مضرات دل قلوه و جگر را بیشتر بشناسیم نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + نه =