ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر

82
ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/P9e4l

ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر

ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر

همانطور که مي دانيد در هر سازماني ، يک هرم سازماني وجود دارد که کل فعاليت هاي سازماني را مديريت مي کند. صرفنظر از اينکه شما کجاي هرم هستيد ، در سمت مدير ارشد ، مدير مياني يا در سطح سرپرست ، شما مسلماً مسئول هدايت و مديريت يکسري نيروهاي تحت سرپرستي خود هستيد تا از طريق هدايت و مديريت آنان به اهداف سازماني نايل آييد .

داشتن يک مدير خوب مي تواند محل کار را به يک دانشگاه به معناي واقعي تبديل کند که مي تواند تجارب با ارزشي فرا بگيريد و اگر مديرتان خوب نباشد مي تواند محل کارتان را به يک جهنم تبديل کند که در اين صورت مجبور خواهيد شد اوقات با ارزشتان را در آنجا هدر دهيد .

ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر
ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر

يک مدير خوب مي تواند به نيروهايش انگيزه دهد، از اشتباهات گذشته درس گرفته و با ايجاد يک محيط پويا و تقويت روحيه تيمي در مسير نايل شدن به اهداف کارکنان و سازمان موفق باشد .

در این بخش از مجله اینترنتی بیرکلیک قصد داریم به ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر اشاره کنيم تا با بکارگیری آنها کیفیت مدیریت خود را ارتقاء دهیم . با ما همراه شوید .

ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر
ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر

۱ – کارکنانتان را خوب بشناسید

اگر قصد دارید به یک مدیر موفق تبدیل شوید، باید کار کنان خود را به خوبی بشناسید و صحبت کردن یکی از بهترین روش های شناخت آنان است. شما می توانید درباره موضوعات مورد علاقه شان با آنها صحبت کنید. هر چه بیشتر و بهتر کار کنان خود را بشناسید، بهتر می توانید تیم خود را هدایت کنید.

۲ – مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید

جهت هدایت و مدیریت سازمان خود نیاز مند ارتباط با کار کنان خود هستید. برای این منظور به مهارت های ارتباطی بالایی نیاز دارید که بتوانید افکار و ایده های خود را با بهترین روش ممکن ارتباطی به آنها انتقال دهید. اگر شما فردی با هوش هستید ولی از مهارت ارتباطی خوبی بر خوردار نیستید، نمی توانید مدیر خوبی باشید.

۳ – همیشه در اتاقتان به روی کارکنان باز باشد

همیشه در جلساتی که بر گزار می کنید به کارکنان صراحتاً اعلام کنید که همیشه در دسترس هستید و آنان می توانند هر سوال و نگرانی که دارند با شما در میان بگذارند. مثل مدیرانی نباشید که فکر می کنند در صورت باز بودن در اتاق، افراد مزاحم خواهند شد و وقت شما را خواهند گرفت. باز بودن در اتاق را فرصتی ببینید که می توانید به کارکنانتان انتقال دهید که چقدر تمایل دارید مکان کاریشان را تبدیل به یک محل خیلی خوب برای فعالیت کنید. هرگز نگرانی ها و دلمشغولی هایشان را موضوعی بی ارزش قلمداد نکنید و مطمئن باشید که خیلی خوب به حرف هایشان گوش داده اید. گوش دادن باید با تمامی وجود باشد.

همچنین بخوانید :   ساختار بندی مجدد ذهن برای حذف فيلترهای ذهنی
ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر
ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر

۴ – فعالانه مدیریت کنید

مدیریت فعالانه عبارت است از : دانستن اینکه زیر دستانتان چه کار می کنند و بدون اینکه مزاحمتی در کار شان ایجاد کنید از طریق تقویت روش انجام کارشان، مدیریت کنید. شما باید اعتماد داشته باشید که آنان به اندازه کافی توانایی انجام کار را دارند و به جای مدیریت کارشان، خود شان را مدیریت کنید.

۵ – از اشتباه کردن کار کنانتان نهراسید، بگذارید اشتباه کنند

به عنوان مدیر، شما مسوول کار های کارکنان خود هستید و همین طور مسوول اشتباهات آنها. از این رو ممکن است شما پیش قدم شوید و یکسری دستور العمل های دقیق و شفاف تهیه کنید که از اشتباه کردن پیشگیری کنید. مواظب باشید که کار کنانتان را از اشتباه کردن نترسانید. در این صورت ممکن است آنها برای هر کار جزیی نزد شما آیند و کار شان را با شما چک کنند.

در این صورت آنها اشتیاقی به تصمیم گیری نخواهند داشت چون ممکن است اشتباه کنند که خود منجر به این خواهد شد که کار مندان شما متکی به شما باشند، کمتر بهره ور بوده و بیشتر وقت شما را بگیرند. آنان نیاز به فکر کردن دارند و برای این کار نیاز به یاد گرفتن دارند و برای یاد گرفتن گاهی اوقات اشتباه کردن لازم است. به آنها اعتماد کنید و حاشیه خطایی برایشان در نظربگیرید.

۶ – تفویض اختیار کنید و ابزار های لازم برای انجام وظایفشان را در اختیار شان قرار دهید

شما اگر در انجام کار خوب هستید، این بدین معنی نیست که تمامی کار ها را خود تان انجام دهید. یکی از وظایف شما به عنوان مدیر انتقال دانش خوب انجام دادن کار به دیگران است. اگر با موضوع تفویض، احساس ناراحتی می کنید می توانید از وظایف کوچک و سپس بزرگ و بزرگ تر شروع کنید. مشکلاتی که ممکن است سر راهشان باشد را پیش بینی و آموزش کافی در این رابطه را انتقال دهید. در مسیر تفویض اختیار، شما باید امکانات و ابزار های مناسب را در اختیار آنان قرار دهید. تفویض اختیار بدون امکانات لازم نمی تواند آنان را در انجام بهتر وظایفشان یاری کند.

همچنین بخوانید :   چگونه مثبت و شاد فکر کنیم و به موفقیت برسیم
ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر
ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر

۷ – کارکنان خود را به چالش بکشید

هیچ چیزی بد تر از داشتن یک کارمند خسته و بدون انرژی نیست. اطمینان حاصل کنید که کارمندانتان را به چالش می کشید تا از بهترین و بیشترین توانشان استفاده کنند و آنها از این عمل شما خوشحال خواهند شد. آنها را مجبور به اضافه کاری نکنید، فقط به چالش بکشید.

۸ – سیستم تشویق و تنبیه مناسب و شایسته ای را بر قرار کنید

با شناخت کامل کارکنانتان، بهتر می توانید آنها را تشویق کنید. این تشویق ها لزوماً از نوع پولی نیست و می تواند تشویق های ساده ای از قبیل انتقال آنان به واحدی که دوست دارند در آنجا فعالیت کنند، باشد. تشویق و تنبیه به موقع از اهمیت بسزایی در پیشبرد اهداف سازمانی بر خوردار است.

۹ – فراموش نکنید که شما مدیر هستید

طوری رفتار نکنید که کارکنانتان فراموش کنند که مدیری وجود ندارد. در همه اوقات، با رفتار های مناسب و تصمیمات قاطع خود به آنان نشان دهید که صرف نظر از اینکه روحیه تیمی خوبی در سازمان وجود دارد و همه وظایفشان را به خوبی انجام می دهند ولی این شما هستید که تصمیم آخر را می گیرید و شما مدیر هستید.

۱۰ – از اشتباهات خود درس بگیرید

زمانی که کار ها طبق برنامه پیش نمی رود، اشتباه را شناسایی و به کارکنان خود توضیح دهید که در صورت انجام آن کار به روش دیگری، این اشتباه اتفاق نمی افتد. این عمل به آنان نشان خواهد داد که شما نیز اشتباه می کنید و چگونه از آن درس گرفته و بر خورد نمی کنید. به آنان یاد دهید که از اشتباهات خود درس بگیرند.

یک مدیر موفق باید

ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر
ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر

۱ – انتظارات را به صورت شفاف بیان کند

يك رئيس خوب از همان ابتدا با يك كارمند جديد درخصوص اولويتها و انتظارات خود صحبت مي كند. او درباره بازنگري عملكرد بحث نموده و بيان مي كندكه از نظر او يك عملكرد عالي چگونه عملكردي مي باشد.او از ابتدا جلسات و مباحثات منظمي را در خصوص تببين انتظارات برگزار مي كند. يك رئيس موثر به كاركنان خود نمي گويد كه كارها را چگونه بايد انجام دهند. او بيشتر درخصوص نتايج و دستاوردها صحبت مي كند و كاركنان را در خصوص جزئيات كار و انجام آن به روش مناسب، آزاد مي گذارد. انتظارات مي تواند به روشهاي مختلفي از قبيل طرح در جلسات رسمي بازنگري (مرور عملكرد) و يا درخلال يك گفتگوي غير رسمي (گپ دوستانه) درخصوص يك موضوع خاص مطرح شود.

همچنین بخوانید :   خلاصه کتاب راز اثر راندا برن

۲ – مربي خوبی باشد

يك رئيس خوب به پست خود از دو ديدگاه مربي و رهبر مي نگرد. وي همانند فردي است كه علاوه بر آموزش بازيكنان، تيم را از طريق يك الگو هدايت و رهبري مي نمايد. يك رئيس موثر فرض نمي كند كه كاركنان مي دانند كه چه كاري و چگونه بايد آن را انجام دهند. وي مثل يك مربي خوب بازيكنان خود را از كنار زمين صدا مي زند و گاهي اوقات كه بازيكنان تكنيكي را به خوبي فرا نمي گيرند وسوسه مي شود كه خود وارد زمين شده و بازي كند. يك رئيس عالي درمي يابد كه موفقيت در مربيگري در توانايي ايجاد يك تعادل مطلوب بين كنترل بيش از اندازه يا كمتر از اندازه نهفته است. حضور وي يك منبع كمك مي باشد اما نه تا اندازه اي كه عملكرد بازيكنان را تحت الشعاع قرار دهد.

۳ –  صادق و قابل اعتماد باشد

يك رئيس موثر، رك و رو راست ولي دقيق است. او ضرورت ارتباطات را درك مي كند و اگر مي بيند كه عملكرد رو به بدتر شدن است زياد منتظر نمي ماند تا درباره آن صحبت كند. دانش كاركنان تهديدي براي او به شمار نمي رود بلكه او آن را بيشتر تشويق مي كند.

رئيس خوب بودن امری اكتسابی است نه ذاتی

ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر
ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر

اين يك حقيقت است كه بعضي از روسا داراي استعداد طبيعي براي رهبري، ايجاد انگيزه و تحت تاثير قراردادن ديگران هستند. گفته مي شود بيشتر آنچه كه باعث مي شود يك فرد رهبر موثري باشد رفتارهاي آموخته شده هستند. بسياري از افراد داراي قابليتهاي ذاتي هستند كه مي تواند آنها را به يك رهبر عالي تبديل كند و مهم توسعه آن دسته از از قابليت هاست. يك رئيس خوب بندرت بدون بهبود مهارتهايش مي تواند خوب باقي بماند. خوب بودن مي تواند از طريق حضور در سمينارها و دوره هاي مديريتي، خواندن كتابها و انجام بسياري از خود ارزيابي ها حفظ شود.

ده ویژگی بارز یک مدیر موفق برای مدیریت بهتر نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

اینم جالبه

ویژگی‌های شخصیتی که مانع موفقیت هستند

ویژگی‌های شخصیتی که مانع موفقیت هستند ما یادگرفته ایم که برای رسیدن به هدف باید همیشه در ح…