مجله اینترنتی بیر کلیک سلامتی با خواص درمانی کدو تنبل این ماده غذایی پرارزش آشنا شوید

با خواص درمانی کدو تنبل این ماده غذایی پرارزش آشنا شوید

0
1
30
خواص درمانی کدو تنبل
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.ir/LP26O

با خواص درمانی کدو تنبل این ماده غذایی پرارزش آشنا شوید

خواص درمانی کدو تنبل

کدو اولین بار در مکزیک در حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کاشته شد و یکی از گیاهان جالیزی به شمار می آمد. ذرت و لوبیا در آن زمان توسط مردمان آمریکای لاتین کاشته می شد و به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان و پیشرفت علم کشاورزی و با استفاده از ژنتیک، بذر کدو اصلاح گردید. سپس بذر اصلاح شده در تولید انبوه مورد بهره برداری قرار گرفت.

كدو حلوایی دارای مقدار كمی كالری است ( ۲۰ كالری انرژی در ۱۰۰ گرم ) و مصرف آن در غذا برای كسانی كه وزن خود را كنترل می كنند، مناسب است. همچنین منبع غنی پتاسیم است و برای افراد دچار فشار خون مفید می باشد، ولی برای افراد دچار ناراحتی كلیوی مناسب نمی باشد. جذب آهن و منیزیوم آن نیز خوب است. با مجله اینترنتی بیرکلیک همراه باشید و با خواص درمانی کدو تنبل آشنا شوید.

خواص درمانی کدو تنبل

با توجه به بانک اطلاعاتی غذایی ملی USDA، یک فنجان کدو تنبل پخته شده، آب پز، خشک، بدون نمک حاوی ۴۹ کالری، ۱.۷۶ گرم پروتئین ۰.۱۷ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول و ۱۲ گرم کربوهیدرات ( از جمله ۲.۷ گرم فیبر و ۵.۱ گرم قند ) می باشد.

خواص درمانی کدو تنبل
خواص درمانی کدو تنبل

مصرف یک فنجان پخته شده، کدو تنبل کنسرو شده بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین آ، ۲۰٪ از مقدار مورد نیاز روزانه به ویتامین سی، ۱۰٪ یا بیشتر برای ویتامین E، ریبوفلاوین، پتاسیم، مس و منگنز و حداقل ۵ ٪ برای تیامین، B-6، فولات، اسید پانتوتنیک، نیاسین، آهن، منیزیم و فسفر را فراهم می کند. استفاده از کدو تنبل تازه بیشترین منافع سلامتی را دارد اما کدو کنسرو شده نیز انتخاب خوبی است.

همچنین بخوانید :   فواید تخم کدو و تاثیرات شگرف آن بر سلامتی بدن

کدو تنبل و سلامت ریه

مصرف غذاهای حاوی بتاكاروتن (قرمز مایل به نارنجی) كدو تنبل، ذرت، هویج، پاپایا، پرتقال خطر ابتلا به سرطان ریه را كاهش می‌دهد. کدو تنبل تسکین دهنده آسم است.

كدو تنبل و سلامت پروتستات

مصرف تخم کدو تنبل از بزرگ شدن غده پروستات جلوگیری می‌كند. بزرگ شدن غده پروستات باعث ایجاد مشكل ادراری می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده به نظر می رسد که  دانه‌های کدو تنبل از آسیب هورمونی به سلول‌های پروستات جلوگیری می کند که این در کاهش احتمال پیشرفت سرطان پروستات مؤثر می‌باشد.

کدو تنبل و پیشگیری از سرطان روده

کدو تنبل به علت دارا بودن بتاکاروتن و فولات خاصیت پیشگیری از ابتلا به سرطان روده را نیز دارا می باشد. فیبر موجود در کدو تنبل از سرطان روده پیشگیری می‌كند. فولات سلولهای روده در برابر سلولهای سرطانی مقاوم می سازد. رژیمهای غذایی سرشار از فولات خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد.

کدو تنبل و حفاظت از پوست

قدرت رادیکال های آزاد خنثی از کاروتنوئیدها در کدو تنبل ممکن است از سلول های سرطانی جلوگیری کند همچنین می تواند در نگه داشتن پوست بدون چروک کمک کند.

کدو تنبل و فشار خون

خواص درمانی کدو تنبل
خواص درمانی کدو تنبل

خوردن کدو برای قلب خوب است محتوای فیبر، پتاسیم و ویتامین C در کدو همه از سلامت قلب پشتیبانی می کند. مصرف پتاسیم کافی سبب کاهش مصرف سدیم و برای درمان فشار خون بالا مهم است. سایر غذاهای دارای پتاسیم بالا عبارتند از ( طالبی، آناناس، گوجه فرنگی، پرتقال، اسفناج و موز ) است. افزایش مصرف پتاسیم نیز با کاهش خطر سکته مغزی، محافظت در برابر از دست دادن توده عضلانی، حفظ تراکم استخوان و کاهش سنگ کلیه همراه است.

همچنین بخوانید :   در هنگام آلودگی هوا چه میوه هایی بخوریم تا در امان بمانیم

کدو تنبل و باروری

مصرف آهن اغلب از منابع گیاهی مانند ( اسفناج، لوبیا، کدو تنبل، گوجه فرنگی و چغندر ) برای تقویت قدرت باروری موثر است. مصرف ویتامین A در کدو به عنوان بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و نیز در طول بارداری و شیردهی برای سنتز هورمون ها ضروری است.

کدو تنبل و ایمنی بدن

غذاهای گیاهی مانند کدو تنبل دارای ویتامین C و بتا کاروتن بالا هستند و به علت ترکیب قدرتمند مواد مغذی سبب افزایش ایمنی می شود. کدو تنبل به از دست دادن وزن کمک می کند – کدو تنبل یک منبع دارای فیبر است اما با سه گرم در یک فنجان و تنها ۴۹ کالری، می تواند به شما در حفظ احساس سیری برای مدت طولانی کمک کند. یک رژیم غذایی غنی از فیبر به نظر می رسد برای کمک به مردم درغذا خوردن کمتر موثر باشد یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که افرادی که یک سیب کامل قبل از ناهار ( فیبر در پوست است ) خوردند کالری کمتری در طول غذا خوردن بدست آوردند.

خواص تخم کدو تنبل

اسیدهای چرب اشباع نشده امگا-۶ (ω۶) و امگا-۹ (ω۹)در بدن انسان به پروستاگلاندین ها (prostaglandin) و سپس به هورمون ترمبوکزان ( thromboxan ) تبدیل می گردد. این هورمون از یک طرف باعث افزایش  کلسترول خوب (HDL)  شده و از طرف دیگر از رسوب چربی در سرخرگ ها و ایجاد پلاکت جلوگیری می کند. به عبارتی می توان گفت که امگا- ۶ و امگا-۹ از انسداد عروق و رسوب چربی در شریان ( سکته قلبی ) جلوگیری می کنند. در ضمن تخم کدو حاوی فیبر و املاح، و سرشار از ویتامین های محلول در چربی ( ویتامین هایA,D,E ) می باشد.

همچنین بخوانید :   خوراکی های ضد سرطان که بایستی مصرف کنیم
خواص درمانی کدو تنبل
خواص درمانی کدو تنبل

ویتامین های E ( توکوفرول ) و A ( رتینول ) از یک طرف آنتی اکسیدان هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را می گیرند و از طرف دیگر از ایجاد پلاکت یا گرفتگی رگ ها، که می تواند از رسوب چربی در شریان به وجود آید، جلوگیری می کنند. محققان علم تغذیه گزارش کرده اند، ویتامین هایA وE جزء ویتامین های پیشگیری کننده از سرطان به خصوص سرطان پروستات هستند. تخم کدو سرشار از پتاسیم، کلسیم ، فسفر ، منیزیوم ، روی و سلنیوم می باشد. هرکدام از این ترکیبات نقش اساسی در جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون بالا، بیماری های عفونی روده ای و عفونت های مثانه دارند.

روش های استفاده از کدو و تخم کدو تنبل

از کدو می توان در تهیه سوپ و خورش استفاده نمود. می توان آن را به عنوان ته دیگ در ته پلو استفاده کرد. می توانید آن را چند قطعه کرده و با پوست آب پز کنید ( حفظ بهتر خواص آن ) و در صورت تمایل آن را با مقدار کمی شکر میل کنید که بسیار لذیذ است.همچنین کدو در تهیه نان های حجیم نیز استفاده می شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی از کدو در تهیه نان استفاده می کنند.

تخم کدو را می توان در تولید نان سبوس دار مصرف کرد. در ضمن می توان از آن در تهیه شیرینی رژیمی استفاده نمود. روغن تخم کدو را می توان به عنوان روغن سالاد مصرف کرد.

به اشتراک بگذارید...
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + پانزده =

اینم جالبه

فواید توت فرنگی آناناسی برای سلامتی بدن

فواید توت فرنگی آناناسی برای سلامتی بدن توت فرنگی آناناسی با شکلی شبیه توت فرنگی نارس، فوا…