فواید و مضرات جویدن آدامس

68
فواید و مضرات جویدن آدامس
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/Pq0eD

فواید و مضرات جویدن آدامس

فواید و مضرات جویدن آدامس

آدامس جویدن یکی از لذت بخش ترین عادات بسیاری از مردم دنیا به‌شمار می‌رود که به زمان‌های بسیار قدیم بازمی‌گردد. طعم شیرین و دلپذیر به همراه ظاهر لاستیکی شکل آن حس خوبی را به انسان القا می‌کند. سالانه بیش از ۱۰۰ هزار آدامس در جهان مصرف می‌شود و اگر هر فرد به مدت ۳۰ دقیقه آدامس بجود، در طول سال بیش از ۱۸۷ میلیارد ساعت آدامس جویده شده است. جویدن آدامس راهی مناسب برای رفع بوی بد دهان است. ضمن اینكه به واسطه افزایش ترشح بزاق، موجب شست و شوی دهان می شود و به همین دلیل نقش مؤثری در كاهش پوسیدگی دندان ها دارد. با مجله اینترنتی بیرکلیک همراه باشید تا با فواید و مضرات جویدن آدامس بیشتر آشنا شویم.

یونانیان باستان علاقه فراوانی به جویدن آدامس داشته‌اند و سرخپوستان مایا هم مواد رزینی خاصی را می‌جویدند‌. فرمولاسیون مدرن آدامس از دهه ۱۸۶۰ آغاز شد‌. در آن سال‌ها صمغ ازگیل آمریكایی یا همان صمغ آدامس وارد ایالات متحده شد و تلاش‌هایی توسط یك دندانپزشك به نام دكتر تامس ادمز می‌خواست نوعی لاستیك جدید اختراع كند، اما حاصل كارش به آدامس تبدیل شد‌.

فواید جویدن آدامس

در خصوص فواید و مضرات آدامس تحقیقات و مطالب زیادی گفته شده كه مرور آنها می‌تواند دوستداران آدامس را به یك ارزیابی برساند‌. جویدن آدامس بدون قند ۲۰ دقیقه بعد از صرف غذا سلامت دندان‌های شما را تضمین می‌کند. آدامس جویدن فعالیت مغزی را افزایش داده و حافظه را تقویت می‌کند و محققان معتقدند که حرکت آرواره‌ها علت این مسئله است. جویدن آدامس بخشی از مغز را که نقش مهمی در حافظه ایفا می‌کند، فعال کرده و از طرفی جریان خون مغز را افزایش می‌دهد. آدامس جویدن ضربان قلب را بالا برده و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رساند. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای رها شدن از استرس و اضطراب انجام دهید، جویدن آدامس است به‌‌طوری که حتی تمرکز و هوشیاری فرد را هنگام امتحان بالا می‌برد. این ماده جویدنی درواقع علاوه بر استرس، خستگی و حساسیت بیش از حد را تعدیل کرده و به آرامش شما کمک می‌کند.

همچنین بخوانید :   بوی بد دهان و شگردهایی برای رفع آن
فواید و مضرات جویدن آدامس
فواید و مضرات جویدن آدامس

جویدن آدامس بدون قند، میزان دریافت انرژی از طریق مصرف میان وعده‏های بعد از ظهر را تا ۴۰ کالری کم می‏کند، به خصوص میزان دریافت انرژی از طریق مصرف خوراکی‏های شیرین تا ۶۰ کالری، کاهش می‏یابد همچنین  با جویدن آدامس، میزان انرژی مورد نیاز بدن بین ناهار و عصرانه، حفظ می‏شود (یعنی نیازی به دریافت انرژی اضافه نیست) و احساس کسلی و خواب آلودگی کمتر می‏شود.

فنتول که يک ماده شيميايي افزودني است و بعضاً به آدامس ها افزوده مي شود با تأثير بر پرزهاي چشايي و سلول هاي بويايي، احساس خنکي خوشايندي را در مصرف کننده ايجاد کرده و از تشنگي فرد مي کاهد. حتي استفاده از آدامس به جاي بزاق مصنوعي در درمان خشکیدهان ناشي از برخي سرطان ها موفقيت آميز بوده و بيشتر مورد استقبال بيماران قرار گرفته است.

نکاتی که در جویدن آدامس باید رعایت گردد

با جويدن آدامس عضله يک طرف دهان تقويت مي شود و در نتيجه شکل صورت تغيير مي کند.برخی از افراد  اين حالت را  با تزريق آمپول بوتوکس به اندازه طبيعي برمی گردانند. همچنين با کنار گذاشتن آدامس، صورت به حالت طبيعي خود باز مي گردد. البته اين مشکل در افرادي ديده مي شود که به علت نداشتن دندان در يک قسمت به طور مداوم از دندان هاي يک سمت دهان استفاده مي کنند. اين امر باعث تقويت بيش از حد عضله آن قسمت صورت مي شود که درد در قسمت سر، فک و گردن و به مرور زمان التهاب مفصل فک از جمله عوارض آن است. البته اين مشکل را مي توان با مراجعه به دندان پزشک برطرف کرد.نتايج برخي بررسي ها نشان مي دهد، عادت آدامس جويدن، از شکل گيري برخي از انواع حافظه جلوگيري مي کند.

همچنین بخوانید :   از بین بردن بوی سیر با 7 راهکار طبیعی و خانگی

بخش زيادي از حافظه و تقويت آن به تکرار وابسته است که انجام دادن اين کار هنگام جويدن آدامس سخت است. آدامس جويدن روي عملکرد روده ها نيز اثر منفي مي گذارد. جويدن آدامس باعث ترشح اسيد معده مي شود اما چون غذايي خورده نمي شود اسيد مازاد ترشح مي شود. اين امر سبب التهاب ديواره معده، زخم معده، درد و سوءهاضمه مي شود. آدامس اغلب حاوي ماده اي به نام سوربيتول است. اين ماده بدون جذب وارد روده مي شود و نفخ و گاز معده ايجاد مي کند.

فواید و مضرات جویدن آدامس
فواید و مضرات جویدن آدامس

ترشح بزاق، معده را تحریك و آماده پذیرش غذا می كند. پس اگر کسی در حال اجرای رژیم لاغری است، باید بداند كه جویدن آدامس موجب بروز احساس گرسنگی و میل بیشتر به خوردن غذا می شود. از همین رو باید از جویدن آدامس پرهیز كند.

به توصیه متخصصان، اگرچه آدامس جویدن در مواقعی كه دچار تنش و استرس هستید می‌تواند در بهبود حال شما و تخفیف تنش موثر باشد، اما باید مراقب باشید كه در این كار افراط و زیاده‌روی نكنید‌‌. متخصصان متذكر می‌شوند كه وقتی شما تحت استرس و فشار روانی هستید ممكن است با شدت و فشار آدامس بجوید كه این كار می‌تواند آرواره شما را فرسوده كرده و تحلیل ببرد‌‌.

اندازه و نوع قند آدامس

آدامس هر چه بزرگ تر و حجیم تر باشد، فك ها برای جویدن آن بیشتر از هم باز می شوند و نیروی بیشتری برای نفوذ دندان ها در آدامس و به هم رسیدن آنها صرف می شود . از همین رو حجم آدامس نباید خیلی زیاد باشد.

همچنین بخوانید :   با چه روش هایی حافظه خود را تقویت کنیم

از آنجا كه مواد قندی باعث پوسیدگی دندان ها می شوند، دندان پزشكان مصرف آدامس های بدون قند (SUGAR FREE) را به شما توصیه می كنند. این نوع آدامس ها در اصل بدون قند نیستند، بلكه نوع قند به كار رفته در آنها در دهان غیر قابل متابولیسم است و از این رو نقشی در پوسیدگی دندان ها ندارند. با این وجود قند موجود در آدامس را نمی توان عامل مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان ها قلمداد كرد، زیرا با افزایش ترشح بزاق، ماندگاری قندها(از جمله قند موجود در خود آدامس) بر روی دندانها كم می شود.

فواید و مضرات جویدن آدامس نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 20 =

اینم جالبه

دندان قروچه چیست و چگونه قابل پیشگیری و درمان است

دندان قروچه چیست و چگونه قابل پیشگیری و درمان است دندان قروچه شاخه ای از اختلالات غیرارادی…