چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

64
چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/cCG2L

چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

گیاه‌خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است.شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، فراورده لبنی، تخم‌مرغ و عسل که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود . چندین نوع گیاه‌خواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت‌گیری.گیاه‌خواران.در برابر حیوانات دامی و فراورده‌های دامی متفاوت است . با مطلب چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم با مجله اینترنتی بیر کلیک همراه باشید .

چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم
چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

امروزه در همهٔ کشورهای جهان گیاه‌خواران وجود دارند و در بعضی.کشورها همانند هند، گیاه‌خواری دارای ریشه‌های تاریخی و مذهبی است . با اینکه در پیش گرفتن رژیم گیاه‌خواری به شیوه‌های گوناگونی امکان‌پذیر است اما.وجه مشترک تمام این.شیوه‌ها پرهیز از خوردن گوشت جانور خون‌گرم است .

فواید گیاهخواری

از آن جایی که بیشتر گیاه‌خواران از منابع یا غذاهای حیوانی استفاده نمی‌کنند و نیز با توجه به این که کلسترول یکی از انواع چربی‌هایی است که تنها در منابع حیوانی وجود دارد،.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سطح کلسترول خون گیاه‌خواران پایین.بوده و این امر می‌تواند سبب جلوگیری از بیماری‌هایی همچون فشار خون، انسداد عروق و سکته قلبی شود . امروزه ثابت شده کسانی.که به مقدار زیاد از فراورده‌های گوشتی بهره می‌برند بیشتر مستعد ابتلاء به بیماری‌های قلبی، کلیوی و سرطان‌ها هستند .

همچنین کمبود چربی در رژیم گیاه‌خواری سبب جلوگیری از چاقی و چربی خون و همچنین پیامدهای ناشی از آن از جمله سرطان پروستات می‌شود و نیز به علت بالا.بودن میزان فیبر غذایی از یبوست و بروز سرطان روده بزرگ.جلوگیری می‌کند . پژوهش‌های.جدید نشان می‌دهند رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری می‌تواند کلید زندگی طولانی باشد .

افزایش عمر :

بر طبق این بررسی‌ها ، کاهش مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت می‌تواند روند پیر شدن را در انسان کاهش داده و امید به زندگی را نیز به طور قابل توجهی افزایش دهد . دانشمندان سال‌هاست که اعتقاد دارند رژیم‌های غذایی کم کالری که میزان.مصرف کالری در آن‌ها تقریباً ۶۰ درصد رژیم‌های امروزی است می‌تواند.منجر به افزایش عمر انسان‌ها شود . اما دانشمندان انگلیسی کشف کردند که کلید زندگی طولانی کاهش میزان مصرف پروتئین است و نه کاهش مجموع کالری دریافتی انسان‌ها . به این ترتیب بر اساس کشف.جدید، مردم بدون نیاز به کاهش میزان کالری که در طول روز مصرف.می‌کنند می‌توانند با مصرف کمتر مواد پروتئینی مانند گوشت، ماهی و … عمر خود را افزایش دهند .

همچنین بخوانید :   طرز تهیه 3 صبحانه مقوی و فوری در 3 سوت

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که.کاهش ۳۰ درصدی میزان کالری مصرفی در طول روز می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان و حملات قلبی را نزدیک به ۵۰ درصد کاهش داده و طول عمر انسان‌ها را یک سوم افزایش دهد . دانشمندان با انجام پژوهش‌هایی.روی مگس‌های میوه متوجه شدند اسیدهای آمینه تأثیر زیادی روی.طول عمر انسان‌ها دارند. به خصوص تغییر در میزان مصرف یک آمینو اسید.به نام متیونین بسیار در افزایش طول عمر مؤثر بوده‌است. اگرچه بین انسان‌ها و مگس‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اما.محققان معتقدند.نتایج این آزمایش‌ها در دستهٔ عمده‌ای از حیوانات گوناگون و هم‌چنین روی.انسان‌ها صدق می‌کند. متیونین در شکل‌گیری بسیاری از پروتئین‌ها لازم است. این ماده به طور طبیعی در غذاهایی مانند ماهی، گوشت و تنقلات وجود دارد.چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

به باور انجمن تغذیه آمریکا (ADA) رژیم‌های غذایی گیاه‌خواران، شامل گیاه‌خواران کامل یا وگان‌ها، سالم هستند و نه تنها مواد مغذی لازم برای بدن را تأمین.می‌کنند که در پیشگیری و درمان بیماری‌هایی همچون چاقی، دیابت.و برخی سرطان‌ها سودمندند.

مواظب باشید دچار کمبود نشوید

کمبودهای غذایی خاصی در بین گیاه‌خواران متداول است. به اعتقاد دانشگاه کلرادو، این کمبودها شامل پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، کلسیم، ویتامین دی، کا، ب ۱۲، آهن، ید و روی است. کسانی که گیاه خوار نیستند، معمولاً این مواد را از.منابع حیوانی دریافت می‌کنند، شما هم می‌توانید با داخل کردن برخی از غذاها به رژیمتان، این کمبودها را جبران کنید. برای پروتئین، ید و روی، از حبوبات و سویا استفاده کنید. پس از مصرف آنها، تخم مرغ و محصلوات لبنی را برای پروتئین بیشتر، ویتامین دی، ب ۱۲،.کلسیم و روی،.انتخاب و مصرف کنید. سبزیجاتی که برگ‌های پهن و سبز دارند.هم سرشار از کلسیم، آهن و ید هستند. آجیل‌ها، دانه‌ها، و تخم مرغ هم به بدنتان امگا ۳ خواهند رساند .چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم
چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

مواد مورد نیاز برای مغز و عضله

کربو هیدراتها به بدن انرژی میدهند.و برای مغز و عضله ها ویتامین تولید میکنند. محصولات گندم برای تامین این کربوهیدراتها، فیبرها و بسیاری از ویتامینها بسیار مهم هستند. گیاه خواران باید مطمئن شوند.که برای دریافت این مواد به اندازه کافی غلات، نان، ماکارونی.و برنج مصرف میکنند. حتی بدن برای سالم.ماندن به چربی هم نیاز دارد. چربی با تامین.اسیدهای چرب به بدن کمک میکند ویتامینهای معینی را جذب کند. منابع بسیار عالی چربیهای سالم شامل دانه های روغنی یا کره بادام زمینی، روغن ماهی و آواکادو است.

همچنین بخوانید :   4 اشتباه رایج خانم های ورزشکار در مصرف پروتئین

عضله ها برای رشد کردن به.پروتئین نیاز دارند و گیاه خوارانی که گوشت.را از رژیم غذایی خود حذف میکنند باید دقت کنند.آن را با منابع غذایی پروتئیندار جایگزین کنند. محصولات غذایی تهیه شده از سویا، دانه های روغنی مثل بادام، حبوباتی مثل لوبیا و عدس.و همچنین لبنیات مثل شیر و ماست و پنیر همگی.میتوانند پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم کنند .چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

روي و كلسيم از نوع گياهي

زینک برای تقویت سیستم.ایمنی بدن بسیار مهم است. میتوان زینک را از.طریق غلات و گندمهای صبحانه کورن فلکس و لبنیات و غذاهای تهیه شده از سویا به دست آورد. آهن ماده مهم دیگری است.که گیاه خواران باید آن را از مواد غیر گوشتی فراهم کنند. سبزیجات.سبز پر رنگ مثل اسفناج و همچنین انواع.میوه های خشک مثل انجیر میتواند سرشار از آهن باشد اما به هرحال آهن موجود در این مواد به راحتی آهن موجود در گوشت جذب بدن نمیشوند. اضافه کردن ویتامین باعث جذب راحت.تر آهن این مواد میشود. بنابراین مصرف غذاهای.سرشار از ویتامین C مثل مرکبات پرتقال و.نارنگی و سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی.در کنار غذاهای حاوی آهن برای جذب بهتر آنها مفید است. کلسیم برای استحکام استخوان بسیار مهم است.چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

کلسیم در فرآورده های.لبنی به وفور یافت میشود. همچنین سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و کدو هم مقداری کلسیم دارند. شیر سویا یا شیر برنج هم.حاوی کلسیم هستند. برای جذب بهتر کلسیم، مصرف ویتامین.دی میتواند موثر باشد. ویتامین دی در موادی مثل.لبنیات غلیظ و شیر سویا و آبمیوه هایی.مثل آب پرتقال،.سفیده تخم مرغ و مهمتر از همه در نور آفتاب وجود دارد. اگر شما در جایی زندگی.میکنید که نور آفتاب کمی وجود.دارد به خصوص در مه های زمستان دریافت ویتامین.دی مشکل میشود. بنابراین در چنین شرایطی بهتر است از.مواد غذایی حاوی ویتامین دی بیشتر استفاده کنید. البته مواردی که ذکر شد گوشهای از چیزهایی است که گیاه خواران باید به آن توجه داشته باشند.و برای فهرستی.مفصل تر از مواد غذایی مورد نیازشان میتوانند با متخصص تغذیه مشورت کنند.

همچنین بخوانید :   تقویت عضلات پشت و کمر با تمرینات ورزیدگی
چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم
چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

صبحانه

انتخاب‌های شما برای.صبحانه باید وعده‌های.سبکی باشد تا بتوانید قبل از اینکه به سمت محل کارتان حرکت کنید، سریع جمع و جورشان کنید. جو، سرشار از پروتئین و فیبر است. می‌توانید آنرا در شیر بادام یا شیر سویا بجوشانید،.سپس رویش را با تکه‌های میوه، عسل و پنیر ریکوتا بپوشانید. حتی می‌توانید با استفاده.از جوی خام، انواع آجیل و میوه‌های خشک، موسلی درست کنید. پنیر ریکوتا خودش به تنهایی یک وعده‌ی غذاییست، منتها برای اینکه صبحانه‌ای داشته باشید.که سیرتان کند، می‌تواند آنرا بهمراه مقداری توت، دارچین و کمی هم آجیل میل نمایید. اگر ترجیح می‌دهید.صبحانه‌ی آبرو دار تری بخورید، می‌توانید به سراغ غذاهای مبتنی بر تخم مرغ بروید تا مقداری پروتئین و چربی سالم به بدنتان برسد: املت یا تخم مرغ آب پز بهمراه.اسفناج و قارچ سرخ کرده، و یا تخم مرغ سفت با مقداری نان تست سبوس دار .

ناهار

هنگامی.که وقت ناهار فرا رسید، باید به سراغ دستور پخت‌هایی بروید که سریع آماده می‌شوند.و یا می‌توانید کمی جلوتر آنرا آماده کنید، بنابراین وقتی خانه را ترک می‌کنید حملش برای شما ساده خواهد بود. می‌توانید کمی توفو یا تمپه را با سبزیجات مورد علاقه‌تان مخلوط کنید. می‌توانید.سبزیجات برگ سبز همچون بوک چوی، یا کلم همراه با کینوآ یا برنج قهوه‌ای مصرف نمایید. سالاد آووکادو با پنیر فتای کم چرب، گوجه‌فرنگی و چند تا بادام هم می‌تواند یک وعده‌ی شکم پر کن دیگر باشد. حتی.می‌توانید ساندویچی پر از سبزیجات، حبوبات و پنیر و ادویه‌جات نیز بخورید .چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم

شام

انتخاب‌هایی.که برای شام‌هایتان دارید، باید آنقدری شما.را سیر کند که دیگر پس از آن احساس نیاز به خوردن چیزی نکنید. دال، یک خورش هندی که از عدس و ادویه‌جات درست شده و بهمراه برنج خورده می‌شود، به.بدنتان کلی پروتئین، فیبر و مواد مغذی دیگر خواهد رساند. روش دیگر این.است که تمپه، توفو یا سبزیجات دیگر مورد علاقه‌تان را به سیخ بکشید و گریل کنید. سبزیجات سرخ کرده را بهمراه سیب.زمینی.شیرین پخته و گل کلم سرو کنید، یا اینکه بهمراه برنج قهوه‌ای یا کینو‌آ میل کنید. تخم مرغ، کباب.و فریتاتای سبزیجات نیز شام‌های دیگری.هستند که می‌توانید به سادگی یک سوپ حبوبات آن‌ها را آماده کنید .

چگونه با رعایت رژیم گیاهخواری بدن سالم تری داشته باشیم نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هشت =

اینم جالبه

طرز تهیه املت وسترن صبحانه‌ای متفاوت و پرانرژی

طرز تهیه املت وسترن صبحانه‌ای متفاوت و پرانرژی در این بخش از آشپزی مجله اینترنتی بیرکلیک پ…