دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن

63
دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/pUCoz

دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن

دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن

بی خوابی یک مشکل رایج است که انرژی فرد ، خلق و خوی، بهداشت، و توانایی در طول روز به آن وابسته است . بی خوابی مزمن حتی می تواند به مشکلات سلامتی جدی تبدیل شود. تغییرات ساده در سبک زندگی شما و عادات روزانه می تواند به توقف بی خوابی شبانه منجر شود. بی خوابی عدم توانایی برای دریافت مقدار خواب مورد نیاز برای استراحت و تجدید قوا است . از آنجا که افراد مختلف به میزان متفاوتی از خواب در شبانه روز نیاز دارند ، بی خوابی کیفیت خواب و احساس شما بعد از بیدار شدن معنی می شود و صرفا تعداد ساعات خواب را در بر نمی گیرد.حتی اگر شما هشت ساعت در شب در بسترباشید ، اما در طول روز احساس کسل بودن و خستگی داشته باشید شما بی خوابی را تجربه کرده اید.

با مجله اینترنتی بیرکلیک همراه باشید تا دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن را برسی نماییم.

عوارض بی خوابی

در سراسر دنیا میلیون ها نفر هستند که به اندازه کافی نمی خوابند، بسیاری از آنان بر این باورند که خواب و استراحت اتلاف وقت و انرژیست، چنین باوری کاملاً اشتباه و در کنار تغذیه بد از مهمترین دلایل ایجاد ناراحتی ها و بیماری های مختلف است. در زیر به تعدادی از عوارض بی خوابی و یا کم خوابی اشاره مینماییم.

دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن
دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن

ریزش مو

خواب لازمه هر نوع بهبودی است. فرد طی روز از سیستم اعصاب سمپاتیک خود استفاده می نماید که باعث مصرف انرژی و خستگی بدن شده، این سیستم با سیستم اعصاب پاراسمپاتیک تنظیم و متعادل می شود، که وظیفه آن بازسازی بدن و باز یافت انرژی است، سیستم اعصاب پاراسمپانیک معمولاً در هنگام خواب و استراحت عمل می نماید، به همین دلیل زمان خوابیدن را زمان تعمیر و نگهداری بدن می نامند، چنانچه شما خواب کافی نداشته باشید راندمان فیزیکی و ذهنی شما دچار مشکل می شود و بیماری ها دیرتر بهبود می یابند چون زمان کافی برای ترمیم بافت های آسیب دیده وجود ندارد. همچنین کم خوابی سبب می شود بدن فرصت کافی برای ترمیم پوست و تولید کلاژن را نداشته و تاثیر مستقیم در افزایش چین و چروک های پوست می گذارد. از طرفی دیگر وقتی مدت خواب شما کافی نباشد بدن ترمیم سایر اندام ها را نسبت به ترمیم موها در اولویت قرار می دهد، زیرا موها جز بافت حیاتی برای ادامه بقا نمی باشند و این امر متقابلا افزایش ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

همچنین بخوانید :   دلایل عدم کاهش وزن با وجود گرفتن رژیم های سخت

بد اخلاقی

براساس تحقیقات انجام شده از سوی جمعی از محققان، بد خلقی از جمله ی موارد مشهودی است که می توان این موضوع را از شکایات متعدد اطرافیان افرادی که کمتر از میزان طبیعی می خوابند، مشاهده کرد. این تیم از محققان شماری از افراد کم خواب را زیر ذره بین قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند که این افراد در برابر برخی مسائل واکنش تند تری نشان می دهند. برای مثال می توان به ایجاد مزاحمت در زمانی اشاره کرد که این افراد مشغول کار هستند.

چاقی

افرادی که دچار اختلالات خواب هستند و به میزان کافی نمی خوابند، دچار اختلالات هورمونی شده و در نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذاها با کالری بالا دارند که این موضوع بسیار خطرناک است. هرچند در زمان بیدار بودن می توان کالری بیشتری را سوزاند، اما این میزان کالری سوخته شده در برابر حجم بیشتری از کالری ها که پس از خوردن غذا وارد بدن می شود، تاثیری ندارد.

مشکلات حافظه

اختلال خواب در افراد سالخورده می تواند ساختار حافظه بلند مدت را در این افراد تغییر دهد. همچنین مشکلاتی نیز در حافظه ی مرتبط با خواب در جوانان رویت شده که دچار کمبود خواب هستند. تحقیقات صورت گرفته در سال ۱۹۲۴ نشان از این دارد، افرادی که بیشتر می خوابند، دچار فراموشی کمتری شده و حافظه ی آن ها بهتر عمل می کند. کم خوابی نشانه های آلزایمر را در افراد تقویت می کند.

مرگ

بسیاری از بیماری ها ریشه در کم خوابی و کاهش تعداد ساعات خواب دارند. اما افرادی که روزانه کمتر از ۷ تا ۸ ساعت بخوابند، دچار مرگ زودرس خواهند شد. به بیان بهتر خوابیدن کمتر از میزان توصیه شده شانس مرگ را در سنین پایین تر افزایش می دهد.

همچنین بخوانید :   فلج خواب یا بختک چیست و چگونه از شرش خلاص شوید

راه کارها و درمان بی خوابی

رعایت اصول و شیوه های علمی که در زیر به آن اشاره خواهد شد تاثیر بسزایی در درمان بی خوابی و یا کم خوابی دارد و باعث میشود در طول شب خواب راحتی داشته باشید.

دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن
دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن

یک روال منظم برای رفتن به اتاق خواب ایجاد کنید

لازم است که پیش از خواب  ذهن و بدن خود را با انجام تمرینات ساده از قبیل دوش آب گرم و مطالعه عمیق ریلکس کنید. برای مثال بیل گیتس هم پیش از خواب کتاب‌هایی با موضوعات بهداشت عمومی و یا تاریخ حمل و نقل مطالعه می‌کرد و یا هافینگتون به مطالعه قبل از خواب آن هم به روش قدیمی مطالعه کتاب‌های چاپی می‌پردازد و نه با استفاده از لپ تاپ  و ابزارهای الکترونیکی.

برای کوک کردن ساعت از تلفن همراه خود استفاده نکنید

در حقیقت سال‌هاست که تلفن همراه برای بسیاری از افراد جایگزین ساعت‌های زنگ‌دار شده است. مشکل از آن‌جا آغاز می‌شود که اگر شما بعد ازمدتی از ورودتان به تخت، به خواب نرفتید وسوسه استفاده تلفن و برنامه‌ها شما را قلقلک می‌دهد. هیچ بهانه‌ای وجود ندارد، با هزینه ناچیزی یک ساعت زنگ‌دار تهیه کنید.

دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن
دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن

شام را زودتر میل کنید

خوردن دیر هنگام شام موجب باقی ماندن غذای هضم نشده در معده و بروز بی خوابی می شود، سعی کنید شام را سبک و قبل از ساعت ۸  میل نمایید.

از خستگی خیلی زیاد اجتناب کنید

اگر به هر دلیلی تا دیر وقت بیدار بمانید سیستم اعصاب سمپاتیک و غدد فوق کلیوی به گونه ای عمل می کنند که بیشتر بیدار بمانید. در واقع هورمون های ترشح شده توسط این غدد باعث می شوند بدن با خوابیدن مبارزه کند خیلی از مواقع برایتان اتفاق افتاده وقتی ساعت خوابتان بگذرد دیگر تا صبح نمی توانید بخوابید.

همچنین بخوانید :   علل سردرد های صبحگاهی و راه های پیشگیری از آن

ساعت را از خود دور کنید

یکی از بدترین نکات در بی‌خوابی آگاهی از این موضوع است که فرصت زیادی برای خوابیدن باقی نمانده است. یکی از عاداتی که معمولا در مواقع بی‌خوابی پیش می‌آید آن است که مدام ساعت را چک می‌کنید و از مهلت کمی که تا صبح دارید و کارهایی که فردا قرار است با خستگی انجام دهید مضطرب می‌شوید و بیشتر در گودال بی‌خوابی فرو می‌روید.

از خوردن این مواد غذایی قبل از خواب پرهیز کنید

قهوه، نوشابه های سیاه رنگ، چای، شکلات کاکائویی و سایر مواد کاکائو دار، فلفل سبز، پیاز، الکل، دسرهای خیلی چرب و خیلی شیرین، سس های پرچرب

از بالشت بهتری استفاده کنید

محققین دریافته‌اند که بالشت به دلیل نقش حمایتی که برای سر و گردن ایفا می‌کند در بهبود خواب بسیار موثر است. هم چنین در مجله اپرا آمده است که برای خواب بهتر از بالشت‌هایی که مواد تشکیل دهنده آن‌ها آلرژی‌زا نیستند استفاده کنید و بالشت را از گرد و غبار و کنه محافظت کنید.

دلایل بی خوابی و کم خوابی و روشهای درمان آن نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =

اینم جالبه

گیاهی که تاثیرش از قرص های خواب بیشتر است

گیاهی که تاثیرش از قرص های خواب بیشتر است بسیاری از افراد جامعه دچار اختلالات خواب نظیر بی…