کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن

248
کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/ZdbmT

کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن

کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن

کالری واحد انرژی غذایی است. یکی از اثرات غذایی که ما می خوریم تامین انرژی برای بدن ما می باشد تا بدن ما بتواند نیروی لازم را برای حرکات و کارهای ارادی و غیر ارادی خود به دست آورد. حرکات و کاهایی مانند راه رفتن، انجام کارهای شخصی، ورزش و کارهای بدنی در حرفه های مختلف ارادی است. اما حرکات غیر عادی مانند حرکات قلب و دستگاه گردش خون، دستگاه تنفس، حرکات معده و روده ها و غیره می باشد باید دانست که تولید و ساخته شدن بعضی از مواد در بدن احتیاج به انرژی دارد.

کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن
کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن

 بدن ما چه مقدار کالری احتیاج دارد؟

تعیین مقدار کالری مورد نیاز یک فرد احتیاج به محاسباتی دارد و با عواملی مانند سن، وزن بدن، جنس، شغل، میزان فعالیت بدنی و ورزش و غیره بستگی دارد. جداولی برای تعیین میزان کالری مورد نیاز افراد مختلف وجود دارد.

بعضی از سازمان های علمی نیاز به انرژی غذایی را در افرادی که وزن و قد متوسطی دارند و فعالیت بدنی آنها شدید نمی باشد برای زنان ۲۳۰۰ کالری و برای مردان ۳۲۰۰ کالری تعیین کرده اند.

کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن
کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن

 آیا کالری که ما از راه غذا دریافت می کنیم کافی است؟

همه علاقه مند پیدا کردن جواب سوال بالا هستند. پزشک با معاینه شما می تواند بگوید شما در چه وضعیتی قرار دارید. اما یک راه ساده هم برای پیدا کردن جواب این سوال وجود دارد. اگر شما لاغر هستید یا چاق و یا وزن مناسبی با توجه به قد خود دارید. جداول استاندارد قد در این مورد به شما کمک می کند. اگر وزن شما نسبت به قدتان با ارقام جداول استاندارد تطبیق می کند، نشان می دهد که شما در گذشته کالری در حد نیاز بدن خود را به انرژی تبدیل نموده اید.

اگر وزن بدن شما از ارقام استاندار کمتر است لاغر هستید مفهوم آن این است که کالری دریافتی بدن شما کافی نبوده است. اگر شما وزن بیشتری نسبت به ارقام جداول استاندارد دارید چاق هستید نشان دهنده این واقعیت است که بیش از نیاز خود غذا خورده اید.اگر وزن شما نسبت به ارقام استاندارد تفاوت جزیی دارند و احساس ضعف نمی کنید و فعالیت روزانه شما خوب است و احساس سلامت و شادابی دارید و زود خسته نمی شوید، شما از نظر وزن مشکلی ندارید و مواظب باشید که وزن شما از ارقام استاندارد بیشتر فاصله پیدا نکند.

همچنین بخوانید :   با این نوشیدنی های زمستانی قلبتان را سالم نگه دارید

پروتئین کدام غذاها بهتر است؟

بدن ما در حالت سلامت می تواند هم از پروتئین غذاهای حیوانی و هم پروتئین غذاهای گیاهی استفاده نماید و اگر ما به اندازه کافی از غذاهای حیوانی و گیاهی مصرف نمائیم مشکلی از نظر دریافت پروتئین نخواهیم داشت. مهم این است که ما غذاهای غنی از نظر پروتئین را بشناسیم و هر کدام را که بیشتر دوست داریم و در اختیار ما هست مصرف نمائیم.

BMI چگونه محاسبه میشود؟

محاسبه وزن ایده آل روش های متفاوتی دارد. یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش ها ، استفاده از “شاخص توده بدنی” یا BMI است. BMI یا شاخص توده بدنی از اصطلاحات معروف علم تغذیه است. شما بوسیله BMI می توانید بدانید که آیا از لحاظ وزنی در محدوده سلامت قرار دارید، دارای اضافه وزن بوده و آیا چاق هستید؟ افراد چاق در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی ، فشار خون ، دیابت و غیره قرار دارند. فردی که دارای اضافه وزن است به راحتی می تواند با یک رژیم مناسب به محدوده سلامت وزنی بازگردد . با این روش، شما وضعیت وزنی خود را تعیین می کنید و در می یابید که در کدام گروه قرار دارید .

کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن
کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن

اگر وزنتان (بر حسب کیلوگرم) را بر مجذور قدتان (بر حسب متر) تقسیم کنید عدد حاصل را BMI گویند. (مجذور قد ÷ وزن = BMI)

مثال: قد:  ۱.۷۹ (متر) ، وزن: ۷۷ (کیلوگرم) >>> 24 =( 1.79 × ۱.۷۹) ÷۷۷ = BMI >>> یعنی شاخص وزنی ، عدد ۲۴ میباشد.

 

جدول مقایسه ای BMI :

BMI کمتر از ۱۹ یعنی کمبود وزن دارید و لاغر هستید.
BMI بین ۱۹ تا ۲۵ یعنی وزن طبیعی دارید و در محدوده سلامت وزنی هستید.
BMI بین ۲۵ تا ۳۰ یعنی مقداری اضافه وزن دارید.
BMI بیش از ۳۰ یعنی چاق هستید.

با تحلیل منطقی فرمول بالا ، BMI به دو فاکتور اساسی وزن و قد بستگی دارد . با افزایش وزن BMI نیز افزایش می یابد ولی با افزایش قد BMI به مقدار زیادی (مقسوم مجذور) کاهش می یابد. حال چون امکان افزایش قد نیست ، پس برای رسیدن به BMI مطلوب باید وزن را کاهش داد. همانگونه که در بخشهای دیگر توضیح داده شد، وزن با سن رابطه مستقیم دارد. با بالا رفتن سن در افراد سالم ، عموما حجم توده های چربی زیاد شده و وزن افزایش میابد.

همچنین بخوانید :   5 راهکار برای سریعتر رسیدن به احساس سیری

 

کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن
کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن

جدول مقایسه ای BMI مطلوب برای گروه های سنی مختلف :

۲۱ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۱۷ تا ۱۹.
۲۲ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۱۹ تا ۲۴.
۲۳ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۲۴ تا ۳۴.
۲۴ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۳۴ تا ۴۴.
۲۵ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۴۴ تا ۵۴.
۲۶ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۵۴ تا ۶۴.
۲۷ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۶۴ به بالا.

در مثال فوق ، اگر سن را ۳۹ در نظر بگیریم ، متوجه میشویم که BMI مطلوب برای این سن با توجه به جدول فوق ۲۴ است و چون با فرمول نیز به همین عدد رسیدیم ،پس فرد BMI متناسب سن خود را دارد و در سلامت کامل وزنی به سر می برد.

از جدول فوق متوجه می شویم که با بالا رفتن سن ، BMI مطلوب نیز افزایش می یابد. همانطور که قبلا گفتیم در سنین بالا حجم بافت عضلانی در بدن ، کم کم تحلیل رفته و چربی افزایش می یابد. از آنجا که با افزایش سن عضلات تحلیل می رود لذا وزن کم می شود و از سویی چربی بدن زیاد شده و باعث افزایش وزن می گردد. پس می بایست چه کارکرد؟

جواب این است که ما باید همگام با افزایش سن جلوی کاهش شدید حجم عضلانی را بگیریم و تا هر سنی که بدن توان داشته باشد عضله سازی کنیم و از آنجا که جرم حجمی بافت عضلانی نسبت به چربی حدود ۳ برابر است پس میتوان تناسب افزایش BMI مطلوب را حفظ کرد.

کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن

حال شاید بپرسید که چرا BMI مطلوب مهم است ؟

در پاسخ به این سوال ناگزیریم وارد بحث بسیار مهمی که آن را پل ارتباطی سلامتی و تغذیه نامیده اند ، شویم، که آن تعریف وزن مطلوب است.

 

چگونه وزن ایده ال را محاسبه می کنند؟

شاید شما به چند متخصص تغذیه مراجعه و تعجب کنید که چرا نظراتشان در مورد وزن مطلوب شما کمی با هم اختلاف دارد. دلیل این امر آن است که در کتب مرجع دانشمندان، فرمولهای متفاوتی ارایه گشته و اهل فن نیز بر حسب علاقه و تجربه خود یکی از روشها را در محاسبه وزن مطلوب دنبال می نمایند. توصیه می کنم هرگز دنبال رسیدن به عدد خاصی بعنوان وزن مطلوب نباشید ، زیرا این فقط یک مرجع قیاس است و وزن ایده آل می تواند به هزاران فاکتور بستگی داشته باشد که در هر فرد متفاوت است . به همین دلیل هم دانشمندان فقط قد و در مواردی قد و سن را در فرمول محاسبه وزن مطلوب وارد کرده اند. ما در اینجا دو روش معمول برای محاسبه وزن ایده ال را توضیح خواهیم داد. با توجه به فرمول بالا (مجذور قد ÷ وزن = BMI ) که با در نظر گرفتن جدول فوق خواهید توانست بر اساس فرمول زیر وزن ایده آل خود را به دست آورید .

همچنین بخوانید :   درد قلبی چیست و چه عواملی باعث حمله قلبی میشود

پس وزن ایده آل برابراست با = BMIمطلوب x مجذور قد

مثال: برای خانمی ،سی ساله ، با قد ۱.۵۰(متر)، وزن ایده ال برابر است با:

وزن ایده ال = ۲۳ (BMIمطلوب از جدول بالا) × ۲.۲۵ (مجذور قد به متر) =۵۱.۷۵ کیلو گرم.

کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن
کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن

مقایسه وزن یا قد افراد در استخوان بندی های مختلف

( ارقام طبیعی برای مردها )

قد Cmاستخوان بندی کوچک بر حسب Kgاستخوان بندی متوسط بر حسب Kgاستخوان بندی بزرگ بر حسب Kg
۱۵۵۵۱۵۴۵۹
۱۵۷۵۲۵۶۶۰
۱۶۰۵۳۵۷۶۲
۱۶۳۵۵۵۸۶۳
۱۶۵۵۷۶۰۶۵
۱۶۷۵۸۶۲۶۷
۱۷۰۶۰۶۴۶۹
۱۷۲۶۲۶۶۷۰
۱۷۵۶۴۶۷۷۳
۱۷۷۶۶۷۰۷۵
۱۷۹۶۷۷۲۷۷
۱۸۳۶۹۷۳۷۹
۱۸۵۷۲۷۶۸۱
۱۸۸۷۳۷۸۸۵
۱۹۰۷۵۸۰۸۶

مقایسه وزن یا قد افراد در استخوان بندی های مختلف

( ارقام طبیعی برای زنها )

قد Cmاستخوان بندی کوچک بر حسب Kgاستخوان بندی متوسط بر حسب Kgاستخوان بندی بزرگ بر حسب Kg
۱۴۳۴۲۴۵۵۰
۱۴۴۴۳۴۶۵۱
۱۴۷۴۴۴۸۵۲
۱۵۲۴۶۴۹۵۳
۱۵۳۴۷۵۰۵۵
۱۵۵۴۸۵۲۵۶
۱۵۷۵۰۵۳۵۸
۱۶۰۵۱۵۵۶۰
۱۶۲۵۳۵۷۶۲
۱۶۳۵۵۵۹۶۳
۱۶۷۵۷۶۱۶۵
۱۷۰۵۸۶۲۶۷
۱۷۲۶۰۶۴۶۹
۱۷۴۶۲۶۶۷۱
۱۷۷۶۴۶۸۷۳

اگر علاقمند هستید که به تناسب وزن برسید و اراده ای قوی دارید، با پیگیری مطالبی که در  مجله اینترنتی بیر کلیک  ارائه  خواهیم داد ، شما را یاری خواهیم کرد تا به هدفتان برسید.

کالری چیست و محاسبه BMI برای جدول تناسب قد و وزن نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =

اینم جالبه

باز کردن رگهای قلب بدون عمل جراحی توسط معجون شگفت انگیز

باز کردن رگهای قلب بدون عمل جراحی توسط معجون شگفت انگیز باز کردن رگهای قلب بدون عمل جراحی …