مختصری در مورد عرفان

48
مختصری در مورد عرفان
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/sNs4h

مختصری در مورد عرفان

مختصری در مورد عرفان

عرفان در اصطلاح یعنی خداشناسی و شناخت حضرت حق تعالی . درکتاب لغت، عرفان علمی از علوم الهی معرفی شده است که موضوع آن شناخت حق و اسماء وصفات اوست. و بالجمله راه و روشی که اهل الله برای شناسائی حق انتخاب کرده اند عرفان مینامند». (دهخدا، لغت نامه، ج۱۰، ص: ۱۳۵۹۲). با مجله اینترنتی بیرکلیک همراه باشید تا مختصری در مورد عرفان با شما سخن بگوییم.

شناسایی حق به دو طریق امکان پذیر است؛ یکی از طریق استدلال از اثر به مؤثر که مخصوص علماء و حکماء است. و دیگر از طریق تصفیه باطن و کشف و شهود که مخصوص انبیاء، اولیاء و عرفا است. عرفا معتقدند که برای رسیدن به حق و حقیقت باید مراحلی را طی کرد تا نفس بتواند از این طریق بر طبق استعداد خود آگاهی حاصل کند و تفاوت آنها با حکما دراین است که مبنای کار آنها براساس کشف و شهود است نه استدلال عقلی.

در واقع عرفان معرفتی است مبتنی بر حالتی روحانی و توصیف ناپذیر که در آن حالت برای انسان این احساس به وجود می آید که ارتباطی مستقیم و بی واسطه باحق تعالی یافته است، البته این احساس حالتی روحانی ومعنوی است، که قابل تعریف و توصیف نمی باشد؛ چرا که عارف ذات حق را نه با دلیل و استدلال، بلکه با ذوق و وجدان درک می نماید. لذا در چنین حالتی، عارف دارای حالی است که نمی تواند آن را بیان کند. پس کسی که بخواهد آن حالت را دریابد، باید به عرفان گراید و عارف شود. (زرین کوب، ارزش میراث صوفیه، ص: ۱۰).

همچنین بخوانید :   چرا ۲۳ ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا است

تعاریف عرفان :

در ادامه بیانات مختصری از بزرگان عرفان ذکر میشود تا در نهایت به یک دید کلی در این باره برسیم :

رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره حالات عرفانی فرموده اند  : « به درستى كه براى من با خداوند حالاتى است كه نه ملك مقرّب و نه پيامبر مرسل طاقتش را ندارند».

شخصي از عارف بزرگوار حضرت آيةالله بهجت پرسيد : “چگونه مي‌توان به عرفان دست يافت و عارف شد؟”

حضرت آيةالله بهجت فرمودند :  “اگر به آنچه مي‌دانيد عمل كنيد و معلومات را زير پا نگذاريد، اين تمام عرفان است. اگر تمام مردم به همين مقدار كه مي‌دانند عمل كنند، كار درست مي‌شود.” (كتاب پرسش‌هاي شما و پاسخ‌هاي آيةالله بهجت – جلد اول)

اين بدان معناست كه علم ما به خوبي‌ها و بدي‌ها حجت را بر ما تمام مي‌كند، نه اينكه معلومات زير پا گذاشته شوند و از طرف ديگر اين سوال پيش آيد كه تكليف چيست؟!

مختصری در مورد عرفان
مختصری در مورد عرفان

تعریف راسل ازعرفان نیز این گونه است که : هرگاه احساسمان نسبت به عقایدمان شدید و عمیق شود، به آن عرفان گویند .

به طور کلی می توان گفت که عرفان دارای دو مفهوم عام و خاص است :

– مفهوم عام : «وقوف به دقایق و رموز چیزی است مقابل علم سطحی و قشری».

– مفهوم خاص : «یافتن حقایق اشیاء بطریق کشف و شهود». (دهخدا، لغت نامه، ج۱۰، ص : ۱۳۵۹۲).

حال با توجه به تعریف عرفان، عارف کسی است که خدارا به اسماء و صفات بشناسد وحقایق و رموز اشیاء را از طریق کشف و شهود دریابد.

معنای اصطلاحی عرفان

در مورد معنای اصطلاحی عارف نیز تعابیر وتعاریف مختلف و گوناگونی ارائه شده است، برخی از این تعاریف عبارتند از :

همچنین بخوانید :   تو نیستی که ببینی چگونه عطر تو در عمق لحظه ها جاریست

«عارف کسی است که از وجود مجازی خود محو و فانی گشته باشد». (سجادی، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، ص: ۵۶۶).

«عارف کسی است که مراتب تزکیه و تصفیه نفس را طی کرده و اسرارحقیقت را دریافته باشد». (همان).

«عارف کسی است که عبادت حق را از آن جهت انجام می دهد که او رامستحق عبادت می داند نه از جهت امید ثواب و خوف عقاب. در مقابل اهل معامله که عبادات حق را جهت ثواب اخروی انجام می دهد». (معصوم علیشاه، طرائق الحقایق، ص: ۳۳۴).

«عارف صاحب نظری است که خدای بزرگ او را به ذات و صفات و اسماء و افعال خود بینا گرداند و معرفت او از دیده بود، چنانچه گفته اند : عارف از دیده گوید و عاقل از شنیده». (اصطلاحات کاشانی، ص: ۱۰۶).

«از با یزید علامت عارف را پرسیدند، گفت : او کسی است که از ذکر حق سستی نمی کند و ازحق کوتاهی نمی نماید و به غیر او انس نمی گیرد». (طبقات الصوفیه سلمی، ص: ۶۴).

از نظر ابوتراب نخشبی عارف کسی است که چیزی او را مکدر نگرداند. (سجادی، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، ص: ۵۶۶).

شبستری عارف را کسی می داند که از هستی خود محو وفانی شده باشد. و در جای دیگر با همین مضمون عارف حقیقی را انسان کامل می داند که از هستی خود محو فانی شده باشد. (گلشن راز، صص: ۳۴۰، ۶۴، ۵۹).

خواجه شیرازی در این باره میفرماید :

مرحبا ای پیک مشتاقان بده پیغام دوست … تا کنم جان از سر رغبت فدای نام دوست

واله و شیداست دایم همچو بلبل در قفس … طوطی طبعم ز عشق شکر و بادام دوست

همچنین بخوانید :   ساده ترین راه اثبات وجود خداوند با فرمول های رياضی

زلف او دام است و خالش دانه آن دام و من … بر  امید  دانه‌ای  افتاده‌ام  در   دام  دوست

 

مختصری در مورد عرفان نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + ده =

اینم جالبه

پست قابل تامل سید حسن آقامیری با عنوان کنسرت اعدام

پست قابل تامل سید حسن آقامیری با عنوان کنسرت اعدام پست قابل تامل سید حسن آقامیری با عنوان …