روشهای اثر بخش برای جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

122
روشهای اثر بخش برای جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی
لینک کوتاه مطلب : http://birclick.com/Nj5ld

روشهای جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

آدم‌ها بسیاری از تصمیماتشان را بر اساس “اولین برداشت” خود می‌گیرند. بسیاری از قضاوت‌ها بر مبنای تاثیر “اولین برداشت” مخاطب شکل می‌گیرد. پس برای شما به عنوان کارآفرین، مدیر، سخنران حرفه‌ای و یا دانشجویی که قصد ارائه‌ی نهایی تحقیقش را دارد بهترین روش برای شروع سخنرانی خود بهره‌بردن از اثر “اولین برداشت” بر روی مخاطبانتان است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا “اولین برداشت‌” (از اشخاص، سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و …) ابزار پیش‌بینی‌ خوبی است؟ آیا ما با تکیه بر دقیق بودن اولین برداشت‌هایمان بر مبنای آن‌ها تصمیم‌گیری یا قضاوت می‌کنیم یا این‌ تکیه صرفاً به دلیل تاثیرگذاری بیشتر آن‌ها نسبت به برداشت‌های بعدی است؟ آیا ما واقعاً به سرعت نسبت به اشخاص و گفته‌ها دیدی عمیق پیدا می‌کنیم یا بلافاصله از چیزی که دیده‌ یا شنیده‌ایم نتیجه‌گیری می‌کنیم؟

جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی
جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

مشخص شده است که برداشت‌ها‌ی اولیه‌ی ما چندان دقیق نیست. دانشمندان تمایل ما به پریدن به مرحله‌ی قضاوت را خطای بنیادی برچسب‌زدن (Fundamental Attribution Error) می‌نامند. به همین دلیل این موضوع را یک “خطا” به حساب می‌آورند چون چگونگی رفتار یک نفر در یک موقعیت خاص پیش‌بینی‌کننده‌ی دقیقی برای رفتار او در موقعیتی متفاوت نیست. ما معمولاً نقشی که «زمینه» و «متن» هر اتفاق در کنترل رفتار آدم‌ها دارند را دست‌کم می‌گیریم و به جای آن قضاوتمان را روی اطلاعات به شدت محدود خود (اکثراً بر اساس همان “برداشت‌های اولیه”) بنا می‌کنیم.

با این وجود و با علم به این موضوع، هرگاه در جایگاه یک سخنران قرار گرفتیم می‌توانیم از این موضوع بهره‌ی مثبت ببریم. وقتی برای یک سخنرانی یا ارائه به جایگاه مخصوص و مقابل دیدگان حضار می‌رویم، درست در همان لحظاتی که همه‌ی چشم‌ها به ما دوخته شده‌است، می‌توانیم با استفاده از ابزارهای در دسترس خود، کنترل محیط و شرایط را به‌دست بگیریم؛ ابزارهایی چون مهارت‌های فیزیکی، صوتی و کلامی که هدفشان تسخیر اذهان شنوندگان است. با مجله اینترنتی بیر کلیک همراه شوید تا با روشهای اثر بخش برای جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی بیشتر آشنا شوید .

برای انجام این کار راه‌های بی‌شماری وجود دارد. از آن جمله :

– با حالتی مصمم که نشان از عزم جدی شما برای ارائه‌ی مطلبتان است به سوی جایگاه سخنرانی حرکت کنید.

– به جایگاه سخنرانی که رسیدید، با متانت، تمرکز و با آرامش اسناد و مدارک، رایانه، کیف و هر وسیله‌ای که در دست دارید را منظم کنید. (حتماً از خاموش بودن تلفن همراه خود اطمینان حاصل کنید.)

– اگر برای سخنرانی جای خاص و ثابتی در نظر گرفته نشده، نگاه به اطراف بیندازید و جا(ها)ی مورد نظر خود را پیدا کنید و در آنجا بایستید؛ با تکیه دادن وزن خود روی هر دو پا، صاف و ساکن بایستید و با دقت به مخاطبان خود نگاه کنید. (چهره‌ی شما باید اعلام کند که قصد بیان سخنان مهمی دارید.)

– صبر کنید تا سکوت کامل برقرار گردد. بگذارید سکوت، فضای محیط را به بوم نقاشی سفیدی تبدیل کند؛ آماده تا شما با شاهکارتان آن‌را رنگ آمیزی کنید.

– مخاطبی از انتهای اتاق انتخاب کنید، به چشمانش خیره شوید و با اعتماد به نفس جمله‌ی آغازین خود را خطاب به آن فرد بیان کنید.

انواع زیادی از جملات و عبارات جذاب و مناسب برای آغاز یک سخنرانی اثربخش وجود دارد، مثلاً :

جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی
جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

یک گزاره‌ی ساده از قالب یا فرضیه‌ی اصلی سخنانتان

برای مثال، سِت گودین (Seth Godin) (کارآفرین، سخنران و نویسنده‌‌ی چندین کتاب مطرح در حوزه کارآفرینی) در یکی از سخنرانی‌های خود ارائه‌اش را با این جمله آغاز کرد: “بازاریابی محصولات فنی، بسیار مهم‌تر از آن است که به بازاریاب‌ها سپرده شود!” او در واقه خلاصه‌ و جان‌ کلامش را در یک جمله به زیبایی بیان کرد. این‌طور نبود؟

شروع ارائه با پرسیدن یک سوال از حضار

مثلاً در یک ارائه‌ی بازاریابی از یک استارتاپ مرتبط به صنایع غذایی این سوال پرسیده شد: “چند نفر از شما تا حالا فکر کرده وعده‌ی غذایی بعدیش از کجا قراره بیاد؟!”و بعد منتظر دست‌هایی شوید که بالا می‌روند! (یادتان باشد، همیشه سوالی جذاب که پاسخی آسان دارد مطرح کنید!)

همچنین بخوانید :   آموزش معنی و مفهوم حرف های خانم ها ویژه آقایان

یک توصیف مختصر و گیرا از مشکلی که مخاطبین با آن روبرو شده‌اند

مثلاً: “خانوم‌ها و آقایون! ما یه مشکلی داریم! داده‌های فروش شرکت ما در لپتاپ‌های نمایندگان فروشمون قفل شده و هر کاری می‌کنیم نمیشه بهشون دست پیدا کرد…” توجه داشته باشید که بر اساس یک مشکل شایع بین مخاطبان سخنرانی خود جملات و عبارات را انتخاب کنید. اگر آن‌ها متوجه منظور شما نشوند یا اکثر آن‌ها قبلاً چنین مشکلی را تجربه نکرده باشند این نوع شروع دقیقاً نتیجه معکوس خواهد داشت!

دادن تصویری از دنیای مخاطبین وقتی که مشکل آن‌ها برطرف شده است

به عنوان نمونه چنین مقدمه‌ای برای مخاطبان جذاب خواهد بود و کنجکاوی آن‌ها را در پی خواهد داشت: “تصور کنید دنیا بدون حضور هکرهای خلاف‌کار اینترنتی چه شکلی بود؟ نگران لو رفتن پسوردهای کامپیوترهای اصلی شرکتتون نبودید. خیالتون از بابت اطلاعات مالی کسب و کارتون راحت بود. مشتریان ما این روزها از این بابت خیالشون راحته…!”

اشاره به یک موضوع یا سوژه‌ای که بین شما و مخاطبتان مشترک است

مثلاً در یک سخنرانی که حاضرین غالباً مشاورین مدیریتی در حوزه‌ی کسب و کار بودند، سخنران ارائه‌ی خود را این‌چنین آغاز کرد: “من یه سخنران حرفه‌ای هستم. برای کاری که می‌کنم پول می‌گیرم. فکر ‌کنم شما هم به نوعی سخنرانان حرفه‌ای هستید و برای همین‌کار پول می‌گیرید با این تفاوت که کار شما چندین ماه طول می‌کشه و کار من یک ساعت. من اینجا می‌ایستم و حرف می‌زنم و شما پشت میزتون….”

یک عبارت تکان دهنده

بسته به موضوع سخنرانی گزاره‌ای تکان‌دهنده انتخاب کنید. می‌توانید این‌کار را با استفاده از اطلاعات آماری انجام دهید. “هر ساعت در غزه یک کودک در پی موشک و آتش توپخانه می‌میرد.” یا مثلاً “۹۰ درصد از ایمیل‌های شما توسط مشترکین خبرنامه‌ی سازمانتان باز نشده پاک می‌شوند…”

داستان تعریف کنید

“دو سال پیش چند دانشجوی سال آخر مهندسی الکترونیک پروژه‌ای را در آزمایشگاه دانشگاهشان شروع کردند…چند هفته پیش مالکیت معنوی محصول خود را به قیمت ۱۰ میلیون دلار به کمپانی اینتل فروختند.”

یک حکایت شخصی

“چندی پیش به دوستی زنگ زدم و صدای اپراتور دستگاه پیام‌گیرش گفت: “ببخشید، حافظه پر است. خداحافظ.” این باعث شد من به این فکر کنم که چرا بعضی ار آدم‌ها این روزها این‌قدر سرشون شلوغه که هیچ زمان و فضا و حتی حالی برای گوش کردن به پیغام‌های هم ندارند؟ به این نتیجه رسیدم که …”

استفاده از یک سوژه یا شیء که به سخنان شما کمک کند

سِت گودین در یکی از معروف‌ترین سخنرانی‌های خود از یک سرنگ و بادکنک برای شروع ارائه خود استفاده کرد! چند ثانیه قبل از آن هم یک داستان کوتاه تعریف کرده بود. ترکیب این موضوعات توجه مخاطب را به خود جلب کرده بود.

جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی
جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

استفاده از یک نقل قول مشهور

“به‌دست آوردن مهارت نیازمند محیطی منظم، فرصت کافی تمرین و بازخورد سریع و شفاف درباره‌ی درستی افکار و اعمال است.”

شروع با طرح یک معمایی فکری

“فرض کنید بودجه‌ی استارتاپ شما ته کشیده، نمودار مشتریان جدید شما مدت‌هاست افقی شده و همکاران شما در استارتاپتان وقت اضافه برای کمک به شما در بازاریابی ندارند. چه گزینه‌هایی دارید؟” جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

 

طرح مقایسه بین دو سوژه

“بازاریابی برای قانع کردن مشتری‌های بالقوه یه چیزی شبیه هیزم شکنیه! ضربه‌تون رو اون جایی که “باید” وارد کنید. زبون بازاریاب هم باید عین تبر تیز باشه و تار و پود محکم ذهن مشتری رو که توسط کمپانی رقیب شکل گرفته پاره کنه و ذهنش رو عوض کنه.”

اگر بیشتر مخاطبان شما اصرار دارند که بر اساس “اولین برداشت” خود که در همان چند دقیقه‌ی اول صحبت‌های شما برایشان شکل گرفته درباره کل موضوع قضاوت کنند (اتفاقی که قبلاً توضیح دادیم بسیار شایع است)، ضمن احترام به وقت مخاطبین و حفظ کیفیت کلی سخنرانی خود، سعی کنید آن چند دقیقه‌ی ابتدایی را به‌صورت هدف‌مند و با برنامه جذاب و مفید ارائه دهید. شروع خوب یک سخنرانی می‌تواند “برداشت اولیه” مطلوب مخاطبین را به همراه بیاورد و در ادامه اثربخشی مورد نظر را ایجاد کند.

همچنین بخوانید :   برای تقویت فن بیان این نکات اساسی را بخاطر داشته باشید

در ادامه  تکنیک‌های ساده‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که از آنها می‌توانید برای موثرتر کردن سخنرانی‌هایتان استفاده کنید .

 ۱۷ تکنیک خاص برگرفته از این سه اصل کلی

جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی
جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

قابل‌درک کردن حرف‌ها

اگر شنونده‌هایتان حرف‌هایتان را نفهمند، نمی‌توانند تحت نفوذ شما قرار گیرند. برای اینکه سخنرانی موثر داشته باشید، باید حرف‌های واضح بزنید. برای اینکه حرف‌های واضح بزنید، باید از کلمات، عبارات، نمونه‌ها و تصاویر قابل فهم و واضح استفاده کنید و آنها را با سرعتی مشخص که برای شنونده‌ها قابل جذب باشد، ارائه کنید.

چطور می‌توانید اینکار را بکنید؟ از این طریق … جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

۱: از زبان ساده استفاده کنید.

از کلماتی استفاده کنید که شنونده‌هایتان استفاده می‌کنند. از اصطلاحات فنی و تخصصی که شنونده‌هایتان آشنایی با آنها ندارند استفاده نکنید.

سعی نکنید از زبان‌هایی که در مقالات علمی و آکادمیک می‌بینید تقلید کنید. زبان تخصصی در آن موقعیت‌ها الزامی است ولی برای یک سخنرانی مثل سخنرانی شما هیچ کمکی نمی‌کند.

البته دقت کنید که زبان ساده به معنی زبان خسته‌کننده نیست. از زبان توصیفی روشن و مشخص استفاده کنید.

۲: صریح باشید.

برای اینکه سخنرانی بانفوذ باشید، اول باید سخنرانی صریح باشید.

شنونده‌ها و تماشاچیان شما نباید برای فهمیدن پیام شما سردرگم شوند. پیام شما باید صریح و واضح ارائه شود. مطمئن شوید که مفهومتان با سوء‌تفاهم برداشت نشود.

مخصوصاً خیلی مهم است که رابطه‌ی بین فرضیات و نتیجه‌گیری‌هایتان مشخص و واضح باشد. «به‌دلیل» کلمه‌ای جادویی برای این منظور است: «به‌دلیل فرضیه A و فرضیه B، می‌توانیم ببینیم که این نتیجه‌گیری باید درست باشد.»

اگر سخنرانی‌تان چندین فرضیه دارد، دقت کنید که شنونده‌هایتان رابطه بین آنها را بفهمند.

۳: توالی‌ها و پروسه‌ها را به طور منظم دنبال کنید.

برای کمک به شنونده‌ها برای فهم توالی‌ها و پروسه‌ها، قدم‌ها و مرحله‌ها را با نظمی معنادار عنوان کنید. اگر مراحل مختلف موضوع را بدون نظم مطرح کنید و از این شاخه به آن شاخه بپرید، شنونده‌هایتان سردرگم خواهند شد.

با بالاتر رفتن تعداد مراحل، نیاز به استفاده از نمودار برای صراحت بیشتر بالا خواهد رفت.

۴: از نمودار استفاده کنید.

نمودارهایی که با دقت طراحی شده باشند درک شنونده‌ها از موضوع موردبخث را بالاتر خواهد برد. مهم نیست که نمودار را در Powerpoint بکشید یا روی یک وایت‌برد یا پشت یک دستمال‌کاغذی، مهم فقط این است که آن مفهوم را برای شنونده‌هایتان روشن کنید.

ولی دقت کنید که یک نمودار پیچیده غیرلازم را به شنونده‌ها معرفی نکنید. در بدترین حالت، یک نمودار شلوغ یا نموداری که جزییات غیرمرتبط دارند، تماشاچی‌ها را خسته کرده و درک آنها را از موضوع کمتر می‌کند.

۵: از جدول استفاده کنید.

جدول هم مثل نمودار مطالب بسیار زیادی را به شنونده می‌رساند و می‌تواند مفاهیم پیچیده و روابط مبهم را به خوبی توضیح دهد. دقت کنید که هشدار پیچیدگی غیرلازم درمورد جدول هم صدق می‌کند. جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

۶: از ارائه تدریجی استفاده کنید.

نمودار (یا جدول) را در نظر بگیرید که چطور مفهومی که تقریباً پیچیده است را به بهترین شکل توضیح می‌دهد. در تقریباً تمام موارد، استفاده از ارائه تدریجی باید امکان‌پذیر باشد. این یعنی کل نمودار را به صورت پیشرونده و تدریجی و تکه‌تکه که در هر زمان فقط یک قسمت از کل نمودار توضیح داده می‌شود، ارائه کنید. اگر حین صحبت کردن نمودار را می‌کشید، درواقع ذاتاً از ارائه تدریجی استفاده می‌کنید (چند خط می‌کشید، چیزی که کشیده‌اید را توضیح می‌دهید، بعد چند خط دیگر و توضیحات بیشتر و همینطور تا آخر). این کار با پاورپوینت هم به سادگی قابل‌انجام است.

۷: از مقایسه، تشابه و استعاره استفاده کنید.

هرجا که مفهوم جدیدی را معرفی می‌کنید، یک مقایسه مرتبط با آن برای کمک به درک بهتر شنونده‌ها ارائه کنید.

جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی
جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

منطقی کردن حرف‌ها

خوب، حالا که شنونده‌هایتان متوجه حرف‌هایتان هستند، باید ببینید آیا حرف‌هایی که می‌زنید منطقی به نظر می‌رسد یا خیر؟

آیا حرف‌هایتان در آزمون‌های منطقی‌ای که شنونده‌هایتان به صورت ناخودآگاه در ذهنشان انجام می‌دهند، موفق می‌شود یا خیر؟

همچنین بخوانید :   آشنایی با بیوریتم و تاثیرات شگرف آن بر زندگی انسان

۸: شنونده‌ها را با مسائل پیش‌پا‌ افتاده تحت نفوذ درآورید.

مسائل پیش‌پاافتاده می‌تواند باثبات‌ترین پایه برای صحبت‌هایتان باشد. ایده خیلی خوبی است که با اینگونه مسائل شروع کنید چون شنونده‌هایتان بدون هیچ توضیحی آنها را باور دارند و همین مسائل باعث می‌شود مابقی صحبت‌هایتان هم به همان سمت و سو برود. همچنین بیان موضوع از دیدگاه شنونده‌هایتان هم راهی عالی برای بانفوذتر کردن آن است. جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

۹: سوال بپرسید و کاری کنید شنونده‌هایتان فکر کنند.

سوال کردن شنونده‌هایتان را هم درگیر می‌کند و باعث می‌شود شرکت‌کننده‌هایی فعال در سخنرانی باشند. به جای اینکه به صورت منفعل یکجا بنشینند و منتظر پاسخ‌های خودتان باشند، آنها به پاسخ‌های سوال فکر خواهند کرد. و بعد که شما به سمت نتیجه‌گیری‌ها می روید، آنها آن پاسخ‌ها را از زبان خودشان خواهند دانست. در ایدآل‌ترین شرایط، احساس خواهند کرد که خودشان به آن نتیجه‌گیری‌ها رسیده‌اند، این روشی فوق‌العاده برای متقاعد کردن آنهاست.

۱۰: نقطه‌نظر مخالف را مدنظر قرار دهید و آن را تکذیب کنید.

در ظاهر به نظر احمقانه می‌رسد که ادعاهای مختلف ادعای خودتان را هم مطرح کنید. اگر شنونده‌هایتان اصلاً به آنها فکر هم نکرده بودند چه؟ با این کار فقط بذر شک و تردید را در دلشان کاشته‌اید . برعکس مطرح کردن نقطه‌نظر مخالف باعث می‌شود شما به دور از تعصب به نظر برسید و این اعتبارتان را بیشتر می‌کند.

۱۱:روی نقاطی که ارزش بیشتری برای شنونده‌ها دارد، تاکید کنید.

فقط در صورتیکه واقعیاتی ایدآل و انکارناپذیر عنوان می‌کنید و استدلال‌هایتان کاملاً قیاسی است (که در آن نتیجه‌گیری بلافاصله بعد از فرضیه می‌آید)، در استدلال قیاسی‌تان مطمئناً نقص‌هایی وجود خواهد داشت. (این به آن معنا نیست که کارتان را خوب انجام نداده‌اید، استدلال‌های استقرایی در تعریف خود عدم‌قطعیت‌هایی دارد). ازآنجا که سخنرانی شما طول مشخصی دارد، باید بهترین انتخاب‌ها را برای گذراندن این مدت داشته باشید. اگر بخش عمده زمان خود را به بحث کردن درمورد موضوعات موردعلاقه شنونده‌هایتان کنید، سخنرانی موثرتری خواهید داشت.

جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی
جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

واقعی کردن حرف‌ها

جزئیات واقعی و مشخص قدرت مباحثتان را بالا می‌برد و درنتیجه پیام کلی‌تان را نافذتر می‌کند. توضیح دادن تئوری‌ای که باعث می‌شود راهکار شما سود را بالا ببرد شروع خوبی است. تعریف کردن داستان شرکتی که توانست با استفاده از راهکارتان سود خود را تا ۱۷ درصد بالا ببرد، اقدام قوی‌تری است.

۱۲ : از تصویر و عکس استفاده کنید.

حرف زدن درمورد یک چیز به صورت انتزاعی خوب است ولی استفاده از اشیاء یا عکس‌های واقعی اعتبار بیشتری به حرف‌هایتان می‌دهد. شواهد بصری به سختی قابل انکارند.

۱۳: از جزئیات زنده و واضح استفاده کنید.

با کمک عکس‌ می‌توانید ادعاهایتان را با ارائه جزئیات دقیق واقعی‌تر کنید. جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

۱۴: از واقعیات و آمار استفاده کنید.

اعداد تاثیر صحبت‌هایتان را بیشتر می‌کنند. مثلاً دو جمله زیر را با هم مقایسه کنید:

– هر سال افراد زیادی بخاطر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

– هر سال ۳۰۰۰ نفر در جامعه بخاطر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

کدامیک از این جملات احتمال بیشتری دارد که بتواند شنونده‌هایتان را به اهدای سرمایه برای تحقیقات سرطان راغب کند؟

۱۵: منابعتان را ذکر کنید.

یک آمار ممکن است درست باشد ولی بدون عنوان کردن یک منبع، شنونده‌هایتان آن را رد خواهند کرد. با ذکر یک منبع، شما صحبت‌هایتان را قابل‌باورتر می‌کنید.

البته اعتبار منبعی که ذکر می‌کنید هم مهم است. جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی

۱۶: از نمونه‌های واقعی و نمونه‌های موردی استفاده کنید.

می‌توانید مباحث قانع‌کننده‌ای درمورد تئوری‌ها و ایده‌ها ارائه کنید ولی شنونده‌هایتان به این فکر خواهند کرد که این تئوری‌ها واقعیت دارند یا نه. نمونه‌های واقعی و تحقیقات موردی نشان می‌دهند که تئوری شما در دنیای واقعی جا دارد.

۱۷: از خاطرات شخصی و حکایات استفاده کنید.

یک داستان و خاطره شخصی قدرت یک نموه واقعی را با آنچه که از منابع قبلاً ذکر کردید ترکیب می‌کند. اگر تصور کنیم شما منبع معتبری هستید، خاطرات شخصی تاثیری به مراتب بالاتر از تاثیر خاطراه‌ها و داستان دوستان و آشنایانتان خواهد داشت.

روشهای اثر بخش برای جلب توجه مخاطبین در هنگام سخنرانی نوشته شده در تاریخ : توسط کاربر
به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پانزده =

اینم جالبه

متن و جملات زیبا برای شروع سخنرانی رسمی

متن و جملات زیبا برای شروع سخنرانی رسمی متن و جملات زیبا برای شروع سخنرانی رسمی : یافتن جم…